Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MagSafe-laddare för 399 kr – någon som har provat?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Köpenhamn
  • 2013-03-03 17:11

Synd att dom är så dyra känns som att laddarna är förbrukningsvaror uppskattar att det går ca 2 till 5 laddare på macbook´s livstid kan tänka mig att dom drar in rejäla slantar bara på laddare. 300kr skulle dom kosta tycker jag i iallafall.

  • Medlem
  • Köpenhamn
  • 2013-03-03 18:36
Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag håller inte med om Apples kvatet på kablarna. Jag har avverkat 3 originalladdare där sladden gått sönder och det har blivit kortslutning. Två var den gamla typen med rak kontakt. Speciell när man har datorn i knät i soffan så är det lätt att böja sladden. Kopior är kanske ännu sämre?

Ja kopiorna är urusla den sista jag hade sönder åkte hela magsafe kontakten av och laddaren började smälta inte så kul

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-03 18:48
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag köpte den av tigerteknik.se

?Man får många originalladdre för ett nedbrunnet hus!
Man får ännu fler piratladdare för ett nedbrunnet hus!
Oftast har man bara ett hus och i mitt hus finns det inga snikladdare i.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-03 19:44
Ursprungligen av kenjon:

Det visar väl bara på att det är kvalitét i datorerna... de överlever allt, batterier, laddare....

Det är det jag känner i min gamla MBP. det är ta mig fan kvalitet rätt igenom EXKLUSIVE laddare. Funktionen är great men hållbarheten nja. Är trots det nöjd med mina prylar. har hängt i ett nytt batteri plus att jag har laddat batteriet på min son laddare. Fick en batteritid på 4h 40min. Skärmen nerdimmad till fyra pluppar.

Varför är det så stor skillnad på priserna på magsafe laddare 60 W enligt pricenummer resultat? Om det står "Apples" framför i resultat-listan då är det väl att förlita sig på att det är originalet? nästan dubbel så dyrt om man ska köpa på elgiganten (949 kr)......

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 08:56
Ursprungligen av calinou:

Varför är det så stor skillnad på priserna på magsafe laddare 60 W enligt pricenummer resultat? Om det står "Apples" framför i resultat-listan då är det väl att förlita sig på att det är originalet? nästan dubbel så dyrt om man ska köpa på elgiganten (949 kr)......

Nej det är inte att lita på.

Ursprungligen av Innis:

Nej det är inte att lita på.

Men om det finns apples loggan på?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 09:14
Ursprungligen av calinou:

Men om det finns apples loggan på?

Du skojar eller hur? Hur svårt tror du verkligen det är att sätta på en logga?
Köper man från en känd försäljare så är chansen mindre att den är fejk men man kan aldrig vara 100% säker.

Ursprungligen av Innis:

Du skojar eller hur? Hur svårt tror du verkligen det är att sätta på en logga?
Köper man från en känd försäljare så är chansen mindre att den är fejk men man kan aldrig vara 100% säker.

Jag menar inte klisterlapp utan den som är inpräntat.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 09:19

Som exempel ta denna.
https://www.inkeurope.eu/products/7304-power-...

Denna kan man tro att det är en äkta men jag skulle inte vara så säker på det.
Eftersom det står "kompatibel" och det följer inte med en kabel.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 09:22
Ursprungligen av calinou:

Jag menar inte klisterlapp utan den som är inpräntat.

Skulle det vara svårare? Googla på China + Copies så får du se hur utbrett plagiering i Kina verkligen är. Det sitter i deras kultur

Ursprungligen av Innis:

Som exempel ta denna.
https://www.inkeurope.eu/products/7304-power-...

Denna kan man tro att det är en äkta men jag skulle inte vara så säker på det.
Eftersom det står "kompatibel" och det följer inte med en kabel.

Oavsett ser man på den att det inte finns loggan inpräntat.
En sk kompatibel är kanske lika bra med tanke på att en äkta håller i alla fall inte i kvalitet? ?
Dock efter mitt problem med mina ej apples hörlurar som startade Siri blir man skeptiskt på vad det kan ställa till.
Den du visar kostar 1/3 del av priset.
Nu är jag snart uppe i över 5000 kr i kabelinvestering vilket motsvarar en ny iPad. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 09:41
Ursprungligen av calinou:

Oavsett ser man på den att det inte finns loggan inpräntat.
En sk kompatibel är kanske lika bra med tanke på att en äkta håller i alla fall inte i kvalitet? ?
Dock efter mitt problem med mina ej apples hörlurar som startade Siri blir man skeptiskt på vad det kan ställa till.
Den du visar kostar 1/3 del av priset.
Nu är jag snart uppe i över 5000 kr i kabelinvestering vilket motsvarar en ny iPad. ?

Vad har dåliga hörlurar av annat märke med Apples laddare att göra?
Det som är farligt med icke originalladdare är inte valet av material i kabeln utan undermålig elektronik i själva laddaren som gör den farlig. Dålig skärming mellan lågspänning och högspänning. Anledningen till att Apples kablar inte håller längre är för att dom har gått på Greenpeace påtryckningar att inte använda PVC i kablarna utan troligtvis något halogenfritt material som inte är lika tåligt mot yttre påverkan.
En stor bidragande orsak till att kablarna går söner är hur man behandlar dom. Dom tål inte att vridas,snurras,vikas utan då går dom sönder.
Personligen lägger jag dom extra pengarna på originalladdare så jag minimerar risken att elektrifiera mig eller bränna ner lägenheten.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 09:46
Ursprungligen av calinou:

Oavsett ser man på den att det inte finns loggan inpräntat.
En sk kompatibel är kanske lika bra med tanke på att en äkta håller i alla fall inte i kvalitet? ?
Dock efter mitt problem med mina ej apples hörlurar som startade Siri blir man skeptiskt på vad det kan ställa till.
Den du visar kostar 1/3 del av priset.
Nu är jag snart uppe i över 5000 kr i kabelinvestering vilket motsvarar en ny iPad. ?

Nej originalet kostar 600:- dvs halva priset men då får du inte kabeln med.

https://www.apple.com/se/shop/product/MR2A2ZM...

Ursprungligen av Innis:

Vad har dåliga hörlurar av annat märke med Apples laddare att göra?
Det som är farligt med icke originalladdare är inte valet av material i kabeln utan undermålig elektronik i själva laddaren som gör den farlig. Dålig skärming mellan lågspänning och högspänning. Anledningen till att Apples kablar inte håller längre är för att dom har gått på Greenpeace påtryckningar att inte använda PVC i kablarna utan troligtvis något halogenfritt material som inte är lika tåligt mot yttre påverkan.
En stor bidragande orsak till att kablarna går söner är hur man behandlar dom. Dom tål inte att vridas,snurras,vikas utan då går dom sönder.
Personligen lägger jag dom extra pengarna på originalladdare så jag minimerar risken att elektrifiera mig eller bränna ner lägenheten.

Tack för den info.
Då är det panik att handla med tanke på att tejpen håller inte ens nu längre. ?

Ursprungligen av Innis:

Nej originalet kostar 600:- dvs halva priset men då får du inte kabeln med.

https://www.apple.com/se/shop/product/MR2A2ZM...

Man hade önskat att den andra var 2-delad på samma sätt så att man behöver enbart köpa kabeln.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 10:04
Ursprungligen av calinou:

Tack för den info.
Då är det panik att handla med tanke på att tejpen håller inte ens nu längre. ?

Du får göra som min fru och sätta på sådan här på kabeln.

Ursprungligen av calinou:

Man hade önskat att den andra var 2-delad på samma sätt så att man behöver enbart köpa kabeln.

Sant

Ursprungligen av Innis:

Du får göra som min fru och sätta på sådan här på kabeln.

Sant

Kanske din fru ska börja sälja sådana personligt designat?

Annars finns det apples original att köpa fast som kommer i stora partier och dvs inte i originalkartong och därav billigare. Visste inte att det fanns sådan äkta som alternativ.
https://adapterexperten.se/ac-dc-adapter/appl...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 10:16
Ursprungligen av calinou:

Kanske din fru ska börja sälja sådana personligt designat?/

Varför? ?
Dom är köpt på Aliexpress

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-02 10:21
Ursprungligen av calinou:

Man hade önskat att den andra var 2-delad på samma sätt så att man behöver enbart köpa kabeln.

Det finns Magsafe-kablar att köpa om man känner sig lite händig och vill reparera själv. Naturligtvis inte en Apple originaldel, men man kan behålla sin originalladdare som kan fungera många år till. Det är miljövänligt!

Första google-träff på svensk (dansk) butik:
https://mackablar.se/magsafe-strom-kabel-til-...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 10:23
Ursprungligen av IngoX:

Det finns Magsafe-kablar att köpa om man känner sig lite händig och vill reparera själv. Naturligtvis inte en Apple originaldel, men man kan behålla sin originalladdare som kan fungera många år till. Det är miljövänligt!

Första google-träff på svensk (dansk) butik:
https://mackablar.se/magsafe-strom-kabel-til-...

Bra tips. Men inte det lättaste att få upp den.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Power+Co...

Ursprungligen av IngoX:

Det finns Magsafe-kablar att köpa om man känner sig lite händig och vill reparera själv. Naturligtvis inte en Apple originaldel, men man kan behålla sin originalladdare som kan fungera många år till. Det är miljövänligt!

Första google-träff på svensk (dansk) butik:
https://mackablar.se/magsafe-strom-kabel-til-...

Det hade varit bra lösning men min kabel ser ut enl länk och är trasig i andra ändan. Eftersom jag transporterar mig med datorn till olika platser ganska ofta förstörs kablarna. Observera att den fungerar ändå med tejp.
https://mackablar.se/magsafe-1-strom-kabel-ti...

Ursprungligen av Innis:

Varför? ?
Dom är köpt på Aliexpress

Dom sade det. Blev ändå lite skeptiskt.
Nu har jag köpt en äkta.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 20:02
Ursprungligen av calinou:

Dom sade det. Blev ändå lite skeptiskt.
Nu har jag köpt en äkta.

Vad är det du svarar på egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-02 20:08
Ursprungligen av calinou:

Det hade varit bra lösning men min kabel ser ut enl länk och är trasig i andra ändan. Eftersom jag transporterar mig med datorn till olika platser ganska ofta förstörs kablarna. Observera att den fungerar ändå med tejp.
https://mackablar.se/magsafe-1-strom-kabel-ti...

"Andra ändan" är inte en så exakt beskrivning, jag kan bara till 50% gissa var din kabel är trasig...
Edit: såg inte din bild först...

Men det spelar ingen roll. Så länge kabeln inte är trasig allt för nära strömadaptern så kan man göra en fullagning och bara skarva på en ny kabel. Då slipper man öppna adapterhöljet som i Innis iFixit-länk här ovan.

Ursprungligen av calinou:

Dom sade det. Blev ändå lite skeptiskt.
Nu har jag köpt en äkta.

Enligt inlägg 39 så ringde jag butiken och frågade om det var äkta och dom sade att det var äkta fast i deras egen förpackning pga dom köper många på en gång hos Apple samt får bättre pris utan deras förpackning. Det står ju fabrikat "apple" samt finns Apple logan inpräntat på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 21:07
Ursprungligen av calinou:

Enligt inlägg 39 så ringde jag butiken och frågade om det var äkta och dom sade att det var äkta fast i deras egen förpackning pga dom köper många på en gång hos Apple samt får bättre pris utan deras förpackning. Det står ju fabrikat "apple" samt finns Apple logan inpräntat på.

Du citerade detta inlägg. Förvirrande om något.

Ursprungligen av calinou:

Enligt inlägg 39 så ringde jag butiken och frågade om det var äkta och dom sade att det var äkta fast i deras egen förpackning pga dom köper många på en gång hos Apple samt får bättre pris utan deras förpackning. Det står ju fabrikat "apple" samt finns Apple logan inpräntat på.

Det låter som kvalificerat skitsnack. Jag hade dragit mig för att göra några fler affärer med dem.

Att det finns en Applelogga på som ser ut att vara original betyder inte att det är det. Får du inte en Appleförpackning är det inte äkta (eller i alla fall inte nya grejer). Det kan du vara säker på.

Ursprungligen av Innis:

Du citerade detta inlägg. Förvirrande om något.

Jag skrev fel. menar inlägg 49 med länken.

Ursprungligen av suddgummi:

Det låter som kvalificerat skitsnack. Jag hade dragit mig för att göra några fler affärer med dem.

Att det finns en Applelogga på som ser ut att vara original betyder inte att det är det. Får du inte en Appleförpackning är det inte äkta (eller i alla fall inte nya grejer). Det kan du vara säker på.

Jag tyckte också att det verkade vara märkligt detta med förpackningen. Jag köpte i alla fall inte deras.
Ändå måste det väl vara äkta annars skulle dom inte skriva
Fabrikat Apple
Tillverkare Apple

Senast redigerat 2019-07-03 10:47
Bevaka tråden