Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga upp stort arkiv på Dropbox

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min fråga lyder om någon har ett bra tips på hur man får upp stora datamängder på dropbox?

Jag har obegränsad lagring.
Jag har tre raider på 24 TB var.

Skulle vilja ha upp dessa på dropbox. Men verkar bara gå att synca upp med sin dropbox-mapp. Skulle inte vilja ändra denna som jag har i dagsläget utan på annat sätt få upp mina raider. Det går inte att göra från webgänssnittet.

Tack på förhand.

Tydligen kan man använda Arq att backa mot Dropbox. Kolla @zinned s inlägg här: https://www.99mac.se/forum/p/2370955

Mountain Duck, kanske? Länk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-04 21:03

Symboliska länkar?

ln -s /path/to/original /path/to/link

Eller via programmet macdropany, gratis.

På svenska: du skapar en sym länk i din Dropbox mapp som pekar på någon annan mapp. Mappen ligger då i Dropbox mappen, men datan ligger inte där.

Ursprungligen av johan_tanying:

Tydligen kan man använda Arq att backa mot Dropbox. Kolla @zinned s inlägg här: https://www.99mac.se/forum/p/2370955

Låter ju som det kan funka. Tack. @zinned Några speciella inställningar eller nått att tänka på eller kan man bara välja sin raid inne i Arq?

Ursprungligen av jurassic579:

Låter ju som det kan funka. Tack. @zinned Några speciella inställningar eller nått att tänka på eller kan man bara välja sin raid inne i Arq?

Bara välja det du vill backa upp, kör samma setup fast mot Google Drive. Funkar utmärkt.

Ursprungligen av Andorr:

Bara välja det du vill backa upp, kör samma setup fast mot Google Drive. Funkar utmärkt.

Tack så mycket!

Ursprungligen av Andorr:

Bara välja det du vill backa upp, kör samma setup fast mot Google Drive. Funkar utmärkt.

Nu är jag igång och spottar upp 35 Tb på Dropboxen! Dock kan jag inte se någon progress eller allmäns status över uppladdningen? Endast om jag går in på drobox via webben så kommer det upp delar av uppladdningen under "recent add".

Vore också toppen om man kunde se progress från en annan dator än den som står på kontoret och laddar upp nu när jag är på semester. Går det?

Har googlat men kan inte hitta. Borde ju gå att se enkelt kan man tycka.

Ursprungligen av jurassic579:

Nu är jag igång och spottar upp 35 Tb på Dropboxen! Dock kan jag inte se någon progress eller allmäns status över uppladdningen? Endast om jag går in på drobox via webben så kommer det upp delar av uppladdningen under "recent add".

Vore också toppen om man kunde se progress från en annan dator än den som står på kontoret och laddar upp nu när jag är på semester. Går det?

Har googlat men kan inte hitta. Borde ju gå att se enkelt kan man tycka.

I Arq och loggarna där ser du väl progress?
Från annan dator så är det nog TeamViewer eller någon annan remote desktop som gäller, för att kolla Arq.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-31 11:28
Ursprungligen av reboot81:

Symboliska länkar?

ln -s /path/to/original /path/to/link

Eller via programmet macdropany, gratis.

På svenska: du skapar en sym länk i din Dropbox mapp som pekar på någon annan mapp. Mappen ligger då i Dropbox mappen, men datan ligger inte där.

Och där drog Dropbox bort stödet för symlinks:

Citat:

As of mid-2019, Dropbox no longer follows items outside of your Dropbox account that are linked to by a symlink.

Logga in på dropbox.com och om du har symlinks i din Dropbox så erbjuds du ett verktyg som genererar en lista på dessa, som sedan mailas till din registrerade mailadress.

Jag tycker Dropbox verkligen börjar bli ointressant för privatpersoner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-31 11:33
Ursprungligen av reboot81:

Och där drog Dropbox bort stödet för symlinks:
Logga in på dropbox.com och om du har symlinks i din Dropbox så erbjuds du ett verktyg som genererar en lista på dessa, som sedan mailas till din registrerade mailadress.

Jag tycker Dropbox verkligen börjar bli ointressant för privatpersoner.

Jag tryckte på gillar för ditt inlägg, men ogillar innehållet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-31 13:05
Ursprungligen av reboot81:

Och där drog Dropbox bort stödet för symlinks:
Logga in på dropbox.com och om du har symlinks i din Dropbox så erbjuds du ett verktyg som genererar en lista på dessa, som sedan mailas till din registrerade mailadress.

Jag tycker Dropbox verkligen börjar bli ointressant för privatpersoner.

Katastrof. Diskussion på HN:
https://news.ycombinator.com/item?id=20844363

Vad betyder detta i praktiken?

Att det inte funkar med Arq längre?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-02 12:01
Ursprungligen av jurassic579:

Vad betyder detta i praktiken?

Att det inte funkar med Arq längre?

Jodå, ska inte vara några problem mig veterligen.

Ursprungligen av reboot81:

Jag tycker Dropbox verkligen börjar bli ointressant för privatpersoner.

Varför? Bra plats att dumpa data, som t ex backuper genom Arq.

Det här kanske är en konstig fråga men ni som använder Arq. Går det inte att logga in och hämtas någon fil från sin backup via webläsaren?

I dropbox så ligger dom ju som någon typ av container så man måste ha Arq installerat på datorn filerna ska hämtas till?

Tack på förhand / B

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-20 11:36
Ursprungligen av jurassic579:

Det här kanske är en konstig fråga men ni som använder Arq. Går det inte att logga in och hämtas någon fil från sin backup via webläsaren?

I dropbox så ligger dom ju som någon typ av container så man måste ha Arq installerat på datorn filerna ska hämtas till?

Tack på förhand / B

Jae... Arq är ett backupprogram som placerar krypterade kopior på div platser.
I Dropbox ligger filer som krypterade filer. ”Bara” att logga in, ladda ner och avkryptera mha Arq. Sjukt osmidigt, men tanken är ju att du ska använda Arq för att återställa, inte via webbläsaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-20 11:52
Ursprungligen av jurassic579:

Det här kanske är en konstig fråga men ni som använder Arq. Går det inte att logga in och hämtas någon fil från sin backup via webläsaren?

I dropbox så ligger dom ju som någon typ av container så man måste ha Arq installerat på datorn filerna ska hämtas till?

Tack på förhand / B

Precis som @reboot81 säger här ovan. Du kan inte browsa bland dina backade filer via Dropbox gränssnitt då arkivet är krypterat av Arq när den tar backup. Som det ska vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-25 21:24
Ursprungligen av reboot81:

Och där drog Dropbox bort stödet för symlinks:
Logga in på dropbox.com och om du har symlinks i din Dropbox så erbjuds du ett verktyg som genererar en lista på dessa, som sedan mailas till din registrerade mailadress.

Jag tycker Dropbox verkligen börjar bli ointressant för privatpersoner.

Verkar som symlänkar fortfarande fungerar med Dropbox. Jag ska undersöka detta närmare. Kanske är det endast gamla mappar som ligger kvar utan att uppdateras. I grunden undrar jag hur de tagit bort stödet för symlänkar? Symlänkar är en så integrerad del av Unix/Linux att det kan tyckas svåra att blocka, men det finns säkert metoder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-26 17:51

@reboot81
Nu har jag kollat närmare på om symlänkar fortfarande stöds av Dropbox och det lirar fint för mig. Arbetsflödet skulle bli mycket sämre och bökigt att ändra om stödet bryts framöver.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-26 23:00
Ursprungligen av iSweden:

@reboot81
Nu har jag kollat närmare på om symlänkar fortfarande stöds av Dropbox och det lirar fint för mig. Arbetsflödet skulle bli mycket sämre och bökigt att ändra om stödet bryts framöver.

De som nyttjar symlänkar har fått ett mail från Dropbox. Kan tänka mig att de drar bort stödet närhelst de önskar, tex vid uppdatering av klienten.

1
Bevaka tråden