Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Cinema Display 23" DVI till USB-C

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-13 23:33

Försöker ansluta en gammal Apple-skärm till min MacBook, den vill verkligen inte fungerar.

Det som fungerar är en Mini-displayport till DVI-adapter på Mac minin men vare sig USB-C-HDMI-DVI-adapter eller USB-C till DVI-adapter ger någon signal från MacBook Pron.

Några idéer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-13 23:52

Skumt
Har du Apples originaladaptrar?
Kanske idé att testa en direktadapter från DVI till USB-C.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-14 00:14
Ursprungligen av iSweden:

Skumt
Har du Apples originaladaptrar?
Kanske idé att testa en direktadapter från DVI till USB-C.

Apple har ingen original USB-C - DVI.

Däremot använder jag en annan som är direkt från USB-C till DVI (eller vice versa beroende på hur man ser på det)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-14 00:18

Så är det.
Har du testat Apples DVI till HDMI och sedan HDMI till USB-C?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-14 09:04
Ursprungligen av Esse:

Försöker ansluta en gammal Apple-skärm till min MacBook, den vill verkligen inte fungerar.

Det som fungerar är en Mini-displayport till DVI-adapter på Mac minin men vare sig USB-C-HDMI-DVI-adapter eller USB-C till DVI-adapter ger någon signal från MacBook Pron.

Några idéer?

För att hamna rätt i felsökning av adaptrar är det bra om du anger exakt vilken hårdvara som ska kopplas ihop.

Du skriver först att det är en MacBook, sedan att det är en MacBook Pro. Skilnaden är att USB-C-kontakten på MacBook inte är Thunderbolt.

Adaptrar för Thunderbolt 3-porten (USB-C) eller USB-C-porten på en Mac eller iPad Pro

Och framför allt, exakt vilken gammal Apple-skärm är det? För en Apple Cinema Display (DVI) spelar storleken roll eftersom 30-tummaren behöver Dual-Link DVI.

Tillägg: En bättre sida för att identifiera vilken skärm du har: https://everymac.com/monitors/apple/studio_ci...

Senast redigerat 2019-07-14 09:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-14 10:39
Ursprungligen av IngoX:

Och framför allt, exakt vilken gammal Apple-skärm är det?

Sorry @Esse, nu såg jag ju att du tydligt skrivit i rubriken att det är en Apple Cinema Display 23". Det första man blir blind på är ögonen!

En USB-C till DVI adapter borde fungera, har du möjlighet att testa din adapter i en annan DVI-skärm?

Men jag ser att exempelvis Kjell&Co skriver på sin variant att den klarar högst 1920x1080 upplösning, ACD 23" behöver 1920x1200. Du har ju en Mini Displayport till DVI-adapter du vet fungerar med just din skärm så en alternativ väg kan ju vara att skaffa en USB-C till Mini Displayport adapter.

Men i detta adapterhelvete, se till att du får öppet köp om lösningen inte funkar...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-14 13:28
Ursprungligen av IngoX:

Sorry @Esse, nu såg jag ju att du tydligt skrivit i rubriken att det är en Apple Cinema Display 23". Det första man blir blind på är ögonen!

En USB-C till DVI adapter borde fungera, har du möjlighet att testa din adapter i en annan DVI-skärm?

Men jag ser att exempelvis Kjell&Co skriver på sin variant att den klarar högst 1920x1080 upplösning, ACD 23" behöver 1920x1200. Du har ju en Mini Displayport till DVI-adapter du vet fungerar med just din skärm så en alternativ väg kan ju vara att skaffa en USB-C till Mini Displayport adapter.

Men i detta adapterhelvete, se till att du får öppet köp om lösningen inte funkar...

Hehe, ja rubriker är lite som att försöka hitta smöret i kylskåpet när det är rakt framför en

Ahhh, det är nog upplösningen som är problemet! Jag tror jag får lämna tillbaka dem - tröttnade och köpte en Apple Thunderbolt Display 27 i stället så blir att byta adaptrarna mot en Thunderbolt 2 till Thunderbolt 3.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-14 13:55

CDON rear ut en USB-C till DVI för 199 kr, det hade nog varit billigaste alternativet? Den ska klara upplösningen enligt beskrivningen. Annars t.ex denna StarTech USB-C till DVI för 388:- som även klarar Dual Link DVI bör man kunna vara rätt säker funkar. Men det är ju inte aktuellt längre...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-14 23:30
Ursprungligen av IngoX:

CDON rear ut en USB-C till DVI för 199 kr, det hade nog varit billigaste alternativet? Den ska klara upplösningen enligt beskrivningen. Annars t.ex denna StarTech USB-C till DVI för 388:- som även klarar Dual Link DVI bör man kunna vara rätt säker funkar. Men det är ju inte aktuellt längre...

Oh, tack för länken! Den skall jag beställa!

Ursprungligen av Esse:

Försöker ansluta en gammal Apple-skärm till min MacBook, den vill verkligen inte fungerar.

Det som fungerar är en Mini-displayport till DVI-adapter på Mac minin men vare sig USB-C-HDMI-DVI-adapter eller USB-C till DVI-adapter ger någon signal från MacBook Pron.

Några idéer?

Tror det krävs en så kallad “aktiv” adapter för att få det att funka:

https://www.startech.com/se/en/faq/displaypor...

Hittade en till artikel med bra info:

https://blog.tripplite.com/whats-the-differen...

Senast redigerat 2019-12-08 11:51
1
Bevaka tråden