Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför går det nästan alltid att logga in med Facebook-konto?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar hur det kan komma sig att om man ska skapa ett konto någonstans att det dyker upp nästan alltid alternativet att logga in via sitt Facebook-konto.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-07 14:19
Ursprungligen av calinou:

Undrar hur det kan komma sig att om man ska skapa ett konto någonstans att det dyker upp nästan alltid alternativet att logga in via sitt Facebook-konto.

För att FB erbjuder den tjänsten till webbutvecklare

  • Medlem
  • 2019-08-07 14:24

FB vill låsa in användarna så mycket som möjligt. Dessutom får dom ju på så vis veta vilka sidor du besöker och vad du har för intressen.
Folk är jävligt oroliga för statlig övervakning. Men man har inga problem med att ett amerikanskt företag klarlägger hela ens liv.

Sign in with Apple blir ju liknande i nästa version av Mac OS och iOS. Själv kommer jag fortsätta med 1Password.

  • Superhjälte
  • 2019-08-07 14:30
Ursprungligen av Dalle:

Sign in with Apple blir ju liknande i nästa version av Mac OS och iOS. Själv kommer jag fortsätta med 1Password.

Fast om man använder Sign in with Apple behöver man inte dela någon information alls – inte ens sin e-postadress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-07 15:13
Ursprungligen av Dalle:

FB vill låsa in användarna så mycket som möjligt. Dessutom får dom ju på så vis veta vilka sidor du besöker och vad du har för intressen.
Folk är jävligt oroliga för statlig övervakning. Men man har inga problem med att ett amerikanskt företag klarlägger hela ens liv.

Sign in with Apple blir ju liknande i nästa version av Mac OS och iOS. Själv kommer jag fortsätta med 1Password.

Ursprungligen av Zop:

Fast om man använder Sign in with Apple behöver man inte dela någon information alls – inte ens sin e-postadress.

Håller med om Dalles beskrivning men samtidigt delar jag Zops uppfattning. Och jag litar dessutom 100 ggr mer på Apple än Facebook

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-07 15:44
Ursprungligen av xms67:

Håller med om Dalles beskrivning men samtidigt delar jag Zops uppfattning. Och jag litar dessutom 100 ggr mer på Apple än Facebook

Samma här. Sidor som enbart har FB-inloggning och inte där man kan skapa ett konto med mail ignorerar jag.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-07 16:54
Ursprungligen av Zop:

Fast om man använder Sign in with Apple behöver man inte dela någon information alls – inte ens sin e-postadress.

men du ger Apple information vad du loggar in på.

Jag föredrar separata konton med alias på mailen så ser man tydligt vem boven är.

Ursprungligen av iller:

men du ger Apple information vad du loggar in på.

Jag föredrar separata konton med alias på mailen så ser man tydligt vem boven är.

Hur gör man detta med som du beskriver ovan med alias på mailen och att man kan se boven?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-07 17:44
Ursprungligen av iller:

men du ger Apple information vad du loggar in på.

Jag föredrar separata konton med alias på mailen så ser man tydligt vem boven är.

Gör dom verkligen det? Som jag förstår är allting krypterat och det är bara din enhet som har nyckeln.
Sen så tycker jag det är lite väl paranoid beteende för hur många annonsnätverk vet redan nu vilka sidor du besöker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-07 17:49
Ursprungligen av iller:

men du ger Apple information vad du loggar in på.

Jag föredrar separata konton med alias på mailen så ser man tydligt vem boven är.

Inte för att jag förstår exakt hur du menar, men för den "vanlige" surfaren får det ju inte bli allt för komplicerat. Då Apple inte gör sina pengar på vidareförsäljning av data har de en helt annan affärsidé vilket leder till att jag tycker Apple jmf med Google och FB är är flera klasser bättre på detta. Inte perfekt, men väldigt bra.

Jag tror Apple av en ren slump hamnat i ett vinnarhål. De kommer allt tydligare kunna använda deras skydd för kunder som ett försäljningsargument. FB och Google kommer att ha svårt att klara den matchen. Här är dock Apple som en målvakt, man ska ha surt också.

  • Medlem
  • 2019-08-07 18:04
Ursprungligen av calinou:

Hur gör man detta med som du beskriver ovan med alias på mailen och att man kan se boven?

Han kanske gör som jag. När jag registrerar mig på en sajt så skapar jag en speciell e-postadress för det. Typ sajten98745023423@mindomän.se. Får jag sedan spam till denna adress så vet jag garanterat att det är "sajten" som är den skyldiga och har sålt eller läckt min adress.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-07 18:06
Ursprungligen av Ljung:

Han kanske gör som jag. När jag registrerar mig på en sajt så skapar jag en speciell e-postadress för det. Typ sajten98745023423@mindomän.se. Får jag sedan spam till denna adress så vet jag garanterat att det är "sajten" som är den skyldiga och har sålt eller läckt min adress.

Och det har Apple löst åt oss nu som inte orkar/kan skapa en ny mail för varje sida man registrerar sig på.

  • Medlem
  • 2019-08-07 18:11
Ursprungligen av Innis:

Och det har Apple löst åt oss nu som inte orkar/kan skapa en ny mail för varje sida man registrerar sig på.

Det är ju bra. Men för oss som kan och orkar (tar typ 15 sekunder att skapa adressen) så är behovet av Apples lösning inte lika stort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-07 18:16

Visst, hur Apple har löst det hela ser jag många fördelar med i just deras produkter.

Men man skall inte fly/sky Google och Facebook och sedan tro att Apple bara gör detta av välvilja.
De spelar på integritet men är i slutändan ett företag som skall tjäna pengar.

Visst de kan skapa funktion för att locka till sig kunder och få merförsäljning av hårdvara och övriga tjänster.
Men jag är inte där längre. Jag vågar inte lägga alla mina ägg i en korg där jag inte har kontroll.

Ja min uppsättning med VPS och mailserver till egen domän är inte något för övriga Svenssons men det är mitt sätt att själv ta kontroll över min data.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-07 18:20
Ursprungligen av iller:

Ja visst att Apple har löst och jag ser många fördelar med just Apple och deras produkter.

Men man skall inte fly/sky Google och Facebook och sedan tro att Apple bara gör detta av välvilja.
De spelar på integritet men är i slutändan ett företag som skall tjäna pengar.

Visst de kan skapa funktion för att locka till sig kunder och få merförsäljning av hårdvara och övriga tjänster.
Men jag är inte där längre. Jag vågar inte lägga alla mina ägg i en korg där jag inte har kontroll.

Ja min uppsättning med VPS och mailserver till egen domän är inte något för övriga Svenssons men det är mitt sätt att själv ta kontroll över min data.

Ja dom tjänar pengar genom att vi fortsätter köpa deras produkter och inte säljer våra uppgifter vidare som FB och Google.
Men eftersom jag alla fall fortsätter med Apples produkter är det verkligen en win win för mig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-07 18:21
Ursprungligen av Ljung:

Det är ju bra. Men för oss som kan och orkar (tar typ 15 sekunder att skapa adressen) så är behovet av Apples lösning inte lika stort.

Och ni är garanterat bara 0.01% av Apples användare

Tack för alla förklaringar men jag förstår ändå inte varför företagen låter Facebook lägga sig i om man ska skapa en inloggning någonstans.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 18:46
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla förklaringar men jag förstår ändå inte varför företagen låter Facebook lägga sig i om man ska skapa en inloggning någonstans.

För att webbutvecklarna själva slipper skapa och underhålla ett inloggningssystem.

  • Medlem
  • 2019-08-09 19:26
Ursprungligen av Innis:

För att webbutvecklarna själva slipper skapa och underhålla ett inloggningssystem.

Det är väl sällan eller aldrig som det endast erbjuds inloggning via exempelvis Facebook eller Google. Dessa är komplement till sajtens egen inloggningsfunktion för de som vill bli spårade.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 19:35
Ursprungligen av Ljung:

Det är väl sällan eller aldrig som det endast erbjuds inloggning via exempelvis Facebook eller Google. Dessa är komplement till sajtens egen inloggningsfunktion för de som vill bli spårade.

Det finns sidor som enbart erbjuder inloggning genom socialamedier

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-11 16:07

Japp, och dem bojkottar jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-11 16:25
Ursprungligen av Innis:

För att FB erbjuder den tjänsten till webbutvecklare

Exakt. Ingen vill hantera lösenord.

1
Bevaka tråden