Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera spellista iTunes i önskad ordning

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle vilja sortera en spellista i önskad ordning. Hur gör man det?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-14 08:19

Det är bara att dra dom upp/ner i spellistan efter eget önskemål.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det är bara att dra dom upp/ner i spellistan efter eget önskemål.

Jag lyckas inte med det.......

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-14 08:55
Ursprungligen av calinou:

Jag lyckas inte med det.......

Du klickdrar till önskad plats

Ursprungligen av Innis:

Du klickdrar till önskad plats

Det går inte hur än jag gör. Har det att göra med typ av spellista? Här är sorteringsmöjligheter.

Senast redigerat 2019-07-14 16:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-14 17:49
Ursprungligen av calinou:

Det går inte hur än jag gör. Har det att göra med typ av spellista? Här är sorteringsmöjligheter.

Ja, du visar ju menyn Innehåll > Sortera efter. Om du där väljer att sortera efter Spellisteordning så kan du redigera ordningen i spellistan manuellt. Om du istället valt att sortera efter Genre som du visar i bilden så visas naturligtvis spellistan ordnad efter just kolumnen genre och du kan inte manuellt redigera spellistan.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, du visar ju menyn Innehåll > Sortera efter. Om du där väljer att sortera efter Spellisteordning så kan du redigera ordningen i spellistan manuellt. Om du istället valt att sortera efter Genre som du visar i bilden så visas naturligtvis spellistan ordnad efter just kolumnen genre och du kan inte manuellt redigera spellistan.

Så dumt att jag inte tänkte på det......
Då tar jag bort bocken bara tillfälligt innan jag sorterar.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-14 19:56
Ursprungligen av calinou:

Då tar jag bort bocken bara tillfälligt innan jag sorterar.

Du tänker alltså sätta tillbaka sorteringsbocken till genre efter att du sorterat. Vad händer då, tror du?

Ursprungligen av Gäddnos:

Du tänker alltså sätta tillbaka sorteringsbocken till genre efter att du sorterat. Vad händer då, tror du?

Det blev bra.

Nu när låtarna är sorterade i önskad ordning så kommer dom i alla fall i en annan ordning på mobilen. Hur kan man åtgärda detta?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 12:42
Ursprungligen av calinou:

Nu när låtarna är sorterade i önskad ordning så kommer dom i alla fall i en annan ordning på mobilen. Hur kan man åtgärda detta?

Går inte

Ursprungligen av Innis:

Går inte

Varför går det inte? det är väl menat att det ska återspegla/synkas med spellistorna så ska det väl funka med ordningen på låtarna?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 14:12
Ursprungligen av calinou:

Varför går det inte? det är väl menat att det ska återspegla/synkas med spellistorna så ska det väl funka med ordningen på låtarna?

Inte sorteringen synkas

Ursprungligen av Innis:

Inte sorteringen synkas

Det var tråkigt! jobbar du på apple support att du är så säker på det?
Man borde göra en lista i forumet med alla saker man önskar ska fixas och förbättras till nästa uppdatering. 99mac.se kan sedan skicka direkt till cupertino gänget.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-08-09 18:22

Här är länken till Apple där du kan önska dig vad som ska fixas. https://www.apple.com/feedback/

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 18:44
Ursprungligen av calinou:

Det var tråkigt! jobbar du på apple support att du är så säker på det?

Hur vet du att vatten är blött? Hur vet du hur blod smakar? Jag gör något som du har blivit uppmanad att göra.....utforska.

Ursprungligen av Innis:

Inte sorteringen synkas

Jag ser att man kan under "genre" kan lägga in flera parametrar/villkor. Kan man inte lägga in passande villkor därifrån? Vilken i så falla ska man välja i listan?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 15:17
Ursprungligen av calinou:

Jag ser att man kan under "genre" kan lägga in flera parametrar/villkor. Kan man inte lägga in passande villkor därifrån? Vilken i så falla ska man välja i listan?

Ingen aning. Tror du att det skulle förändra sorteringen på telefonen.

Ursprungligen av Innis:

Ingen aning. Tror du att det skulle förändra sorteringen på telefonen.

Varför inte det med tanke på att genre för spellistor är i alla fall med. "Namn för sortering" vad är det?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 16:16
Ursprungligen av calinou:

Varför inte det med tanke på att genre för spellistor är i alla fall med. "Namn för sortering" vad är det?

Du får prova men är ganska så säker på att det inte kommer fungera.

Ursprungligen av Innis:

Går inte

jag lyckades efter att ha provat mig fram en stund. Så det går!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 17:17
Ursprungligen av calinou:

jag lyckades efter att ha provat mig fram en stund. Så det går!

Lyckades med vad? Påverka sorteringen på din iPhone genom iTunes?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 17:24

Tydligen ska man välja ”copy to play order”

https://appletoolbox.com/sort-songs-albums-re...

Ursprungligen av Innis:

Tydligen ska man välja ”copy to play order”

https://appletoolbox.com/sort-songs-albums-re...

Det var mer komplicerat än som jag gjorde men numrering på kommentar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 20:50
Ursprungligen av calinou:

Det var mer komplicerat än som jag gjorde men numrering på kommentar.

Så hur gjorde du?

Ursprungligen av Innis:

Så hur gjorde du?

Som jag skrev numrerade jag kommentarfältet

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 20:58
Ursprungligen av calinou:

Som jag skrev numrerade jag kommentarfältet

Säger mig absolut ingenting. Kan du lägga upp en bild

Ursprungligen av Innis:

Säger mig absolut ingenting. Kan du lägga upp en bild

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 21:23

Men vänta nu jag har totalt missförstått dig. Jag trodde att det var sorteringen av själva spellistorna som du ville skulle synkas till iPhone. Nu ser jag att du pratar om låtarna INNE i en spellista.

Låtarnas placering i en spellista synkas mellan enheterna. Flyttar jag en låt upp eller ner i ordningen i en spellista ändras det på min iPhone. Samma sak om jag flyttar på min iPhone så flyttas den i iTunes. Behöver inte göra som du alls.

Ursprungligen av Innis:

Men vänta nu jag har totalt missförstått dig. Jag trodde att det var sorteringen av själva spellistorna som du ville skulle synkas till iPhone. Nu ser jag att du pratar om låtarna INNE i en spellista.

Låtarnas placering i en spellista synkas mellan enheterna. Flyttar jag en låt upp eller ner i ordningen i en spellista ändras det på min iPhone. Samma sak om jag flyttar på min iPhone så flyttas den i iTunes. Behöver inte göra som du alls.

Det gjorde det inte för mig konstigt nog.

Bevaka tråden