Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är meddelandeappen smart?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-09 10:17

På iOS 13 ska vi ju får ordförslag likt man får på Engelska när man skriver meddelande. Det sägs att ordlistan är smart, att den lär sig ord. Men stämmer det? Är det på telefonen eller samtliga användare? Jag skriver förhållandevis mycket på Engelska. Men tex min sons namn tog det evigheter innan den lärde sig. Han har inget direkt ovanligt namn även om det just på Engelska inte är vanligt. På latinska språk och Svenska är det dock ganska vanligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-09 12:49
Ursprungligen av xms67:

PMen tex min sons namn tog det evigheter innan den lärde sig.

Vet inte riktigt hur algoritmen för iOS att lära sig nya ord fungerar

Men du kan enkelt manuellt lägga till egna ord i ordlistan, t.ex krångliga namn.

Inställningar > Allmänt > Tangentbord > Textersättning

Tryck på + för att lägga till en ny fras, eller i detta fall bara ett ord eller namn. Lämna fältet för kortkommando tomt. Nu finns ordet/namnet i ordlistan och kommer inte markeras felstavat i någon av de appar som använder den inbyggda ordlistan.

Men om det är ett jättelångt namn som t.ex "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump" så kan du ju vara praktiskt att lägga till en kortare bokstavskombination som kortkommando också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-09 12:54
Ursprungligen av IngoX:

Vet inte riktigt hur algoritmen för iOS att lära sig nya ord fungerar

Men du kan enkelt manuellt lägga till egna ord i ordlistan, t.ex krångliga namn.

Inställningar > Allmänt > Tangentbord > Textersättning

Tryck på + för att lägga till en ny fras, eller i detta fall bara ett ord eller namn. Lämna fältet för kortkommando tomt. Nu finns ordet/namnet i ordlistan och kommer inte markeras felstavat i någon av de appar som använder den inbygda ordlistan.

Men om det är ett jättelångt namn som t.ex "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump" så kan du ju vara praktiskt att lägga till en kortare bokstavskombination som kortkommando också

Det där visste jag inte, mycket bra tips..?. Kortkomandon använder jag dock en del. Inte minst är ju de guld värda vad gäller mejladresser.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-09 22:21

Det lilla jag använt ”gissa-nästa-ord” funktionen så har det funkat bra för nästkommande ord i en vanlig fras. Men den har inte prioritet över själva ordlistan, hur ord ”ska” stavas.

1
Bevaka tråden