Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN i router

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2019-08-11 16:54

Tror jag skall köpa en router enbart för min Apple TV och köra VPN i den. Kör NordVPN på min Macbook Pro för att kolla på Motortrend kanalerna som jag betalar för i USA. Men det funkar ju inte på min Apple TV. NordVPN rekommenderar ASUS routers för dom är enklast att konfigurera, (och jag är ingen expert på nätverk och routers). Jag kör Apple TV'n på ethernet kabel nu, kan jag bara sätta nya routern mellan den gamla och Apple TV'n via ethernet och stänga av WiFi funktionen i den?, jag behöver inga fler Wifi nät hemma. Då kör jag Wifi till övriga enheter utan VPN och nya routern endast till Apple TVn via kabel.

En nackdel är ju om man vill kolla på nåt från SVT play som bara sänds i Sverige, då måste jag ställa om Apple TV'n till Wifi först. Finns det nån bättre lösning på detta?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-11 17:15

Om man ställer in VPN på Asus routern, och när man vill kolla på amerikansk tv så slår man på VPN via iOS appen för routern?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2019-08-11 17:17
Ursprungligen av reboot81:

Om man ställer in VPN på Asus routern, och när man vill kolla på amerikansk tv så slår man på VPN via iOS appen för routern?

Oj, finns det en sån! Smidigt, skall undersökas, tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-11 19:56
Ursprungligen av Ken:

Oj, finns det en sån! Smidigt, skall undersökas, tack!

Finns mängder av grejjer i Asus appen på iOS, ser dock inget om VPN. Kan bero på att jag inte har VPN installerat i min Asus.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2019-08-11 20:08
Ursprungligen av reboot81:

Finns mängder av grejjer i Asus appen på iOS, ser dock inget om VPN. Kan bero på att jag inte har VPN installerat i min Asus.

Möjligt, laddade just ner appen, kan inte se någr ainställningar alls om jag inte ansluter till en router (har ju inte köpt någon ännu).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-08-11 20:48

Ladda in Merlin firmware, där finns VPN och mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-11 22:47

Om du är van vid nätverk eller vill lära dig så kan jag rekommendera pfSense:
https://www.99mac.se/forum/p/2370809

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-12 11:30
Ursprungligen av mattiL:

Ladda in Merlin firmware, där finns VPN och mer.

Kör du det? Syns nåt om VPN i iOS-appen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-12 11:32
Ursprungligen av iSweden:

Om du är van vid nätverk eller vill lära dig så kan jag rekommendera pfSense:
https://www.99mac.se/forum/p/2370809

Kan man enkelt från soffan sätta på/av VPN configen om man kör pf?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 13:56
Ursprungligen av reboot81:

Kan man enkelt från soffan sätta på/av VPN configen om man kör pf?

Klurigt, men det borde gå. Kräver nog lite pyssel eller bulvan. Borde gå över SSH. IFTTT, Genvägar, Prompt, GPIO, …? Troligen enklare att sätta upp flera nätverk och lägga VPN på ett av dem och sedan vid behov byta nät i enheten.

Senast redigerat 2019-08-12 14:29
1
Bevaka tråden