Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget alarmljud på morgonen

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-08-12 06:55

Hej! På senare tid så har min iPhone X börjat krångla, när alarmet aktiveras på inställd tid kommer inget ljud. Skärmtid och läggdags är på, likaså ljudet. Stör ej-läget är också på. När jag testar larmet på andra tider funkar larmet men inte på morgonen när dessa tre funktionerna är aktiverade. Det har dock fungerat bra med dessa inställningar tidigare. Alarmets ljud är ”höjdpunkt” så jag har inte råkat markera ”inget”.

Har testat det vanliga, starta om telefonen, hård omstart, nollställt telefonen utan backup och ringt Apple men de lyckades inte klura ut det.

  • Medlem
  • 2019-08-12 19:20

Kan tilläggas att jag har senaste versionen av iOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-13 08:42

Ange hellre versionsnummer, senaste är inte senaste om någon läser tråden om några månader

  • Medlem
  • 2019-08-13 09:54
Ursprungligen av kenjon:

Ange hellre versionsnummer, senaste är inte senaste om någon läser tråden om några månader

Bra poäng, iOS 12.4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-13 13:14
Ursprungligen av WiFi:

Skärmtid och läggdags är på, likaså ljudet. Stör ej-läget är också på. När jag testar larmet på andra tider funkar larmet men inte på morgonen när dessa tre funktionerna är aktiverade. Det har dock fungerat bra med dessa inställningar tidigare.

Jag håller med, alarmet borde fungera med alla dessa tre tidsstyrda begränsningar aktiverade samtidigt.

Men för att felsöka, slå av en funktion i taget, eller successivt 3-2-1-0. Om tre dagar vet du kanske vilken av begränsningarna som tystar larmet.

  • Medlem
  • 2019-08-13 14:39
Ursprungligen av IngoX:

Jag håller med, alarmet borde fungera med alla dessa tre tidsstyrda begränsningar aktiverade samtidigt.

Men för att felsöka, slå av en funktion i taget, eller successivt 3-2-1-0. Om tre dagar vet du kanske vilken av begränsningarna som tystar larmet.

Får börja så. Återkommer hur det går!

  • Medlem
  • 2019-08-14 10:08

Idag gick larmet, tur det för jag hade min uppkörning idag! Aktiverar inte Stör ej-läget eller skärmtid. Slår helt enkelt bara av ljudet. Håller tummarna att det funkar framöver med.

  • Medlem
  • 2019-08-14 10:09

Och tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-14 10:39
Ursprungligen av WiFi:

Idag gick larmet, tur det för jag hade min uppkörning idag! Aktiverar inte Stör ej-läget eller skärmtid. Slår helt enkelt bara av ljudet. Håller tummarna att det funkar framöver med.

Det är ju mycket märkligt, för jag har en iPhone7 som jag kan ha stör ej-läget påslaget och ändå väckas av larmet. Ljudet hörs alltså utan problem. Schemalagd 7-22 och läggdags är också aktiverat i Inställningar. Larmet aktiverat via appen Klocka och Läggdags.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-14 10:56
Ursprungligen av frazze:

Det är ju mycket märkligt, för jag har en iPhone7 som jag kan ha stör ej-läget påslaget och ändå väckas av larmet. Ljudet hörs alltså utan problem. Schemalagd 7-22 och läggdags är också aktiverat i Inställningar. Larmet aktiverat via appen Klocka och Läggdags.

Jag funderade om det var någon inställning i Skärmtid som kunde vara boven.

1) Det går att lägga till hela appen Klocka under Appbegränsningar, och det tystar faktiskt larmet om man använt appen mer än den tillåtna tiden. (Jag testade med en minut per dag). Men det kräver en liten abrovinch för att lägga till appen, och framför allt skulle TS märkt det eftersom det kommer tydliga varningar innan man uppnått den tillåtna användningstiden.

2) Jag antar att Klocka-appen, liksom Telefon-appen hör till de funktioner som alltid är tillåtna under skärmfri tid. För telefonappen är det tydligt, den går inte att ta bort från ”Alltid tillåtna appar”. För klockappen är det inte lika tydligt, den finns överhuvud taget inte med i listan av alla appar som man kan välja att lägga till under ”Alltid tillåtna”

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-14 10:58
Ursprungligen av WiFi:

Idag gick larmet, tur det för jag hade min uppkörning idag! Aktiverar inte Stör ej-läget eller skärmtid. Slår helt enkelt bara av ljudet. Håller tummarna att det funkar framöver med.

Bra det löste sig

Och du, hur gick uppkörningen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-14 11:47
Ursprungligen av IngoX:

Jag funderade om det var någon inställning i Skärmtid som kunde vara boven.

1) Det går att lägga till hela appen Klocka under Appbegränsningar, och det tystar faktiskt larmet om man använt appen mer än den tillåtna tiden. (Jag testade med en minut per dag). Men det kräver en liten abrovinch för att lägga till appen, och framför allt skulle TS märkt det eftersom det kommer tydliga varningar innan man uppnått den tillåtna användningstiden.

2) Jag antar att Klocka-appen, liksom Telefon-appen hör till de funktioner som alltid är tillåtna under skärmfri tid. För telefonappen är det tydligt, den går inte att ta bort från ”Alltid tillåtna appar”. För klockappen är det inte lika tydligt, den finns överhuvud taget inte med i listan av alla appar som man kan välja att lägga till under ”Alltid tillåtna”

Ahh... nu förstår jag referensen till skärmtid. Jag har den bara för statistik, men det är ju också möjligt att sätta begränsningar i samma funktion. Och här kan nog skillnaden ligga. Lite mer info från TS alltså.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-14 12:31
Ursprungligen av frazze:

Ahh... nu förstår jag referensen till skärmtid. Jag har den bara för statistik, men det är ju också möjligt att sätta begränsningar i samma funktion. Och här kan nog skillnaden ligga. Lite mer info från TS alltså.

Att bara aktivera Skärmfri tid tystar inte alarmet, och jag kan som sagt var inte komma på någon möjlig inställning som oavsiktligt tystar det. Däremot kan det ju röra sig om en bug när man har både Skärmfri tid, Stör ej och Läggdags aktiverade, det har jag aldrig testat. Där får @WiFi gärna bugtesta vidare

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-14 13:48
Ursprungligen av IngoX:

Att bara aktivera Skärmfri tid tystar inte alarmet, och jag kan som sagt var inte komma på någon möjlig inställning som oavsiktligt tystar det. Däremot kan det ju röra sig om en bug när man har både Skärmfri tid, Stör ej och Läggdags aktiverade, det har jag aldrig testat. Där får @WiFi gärna bugtesta vidare

Och jag har just den uppsättningen aktiverad, men inte några begränsningar i Skärmtid.

  • Medlem
  • 2019-08-14 17:19
Ursprungligen av IngoX:

Jag funderade om det var någon inställning i Skärmtid som kunde vara boven.

1) Det går att lägga till hela appen Klocka under Appbegränsningar, och det tystar faktiskt larmet om man använt appen mer än den tillåtna tiden. (Jag testade med en minut per dag). Men det kräver en liten abrovinch för att lägga till appen, och framför allt skulle TS märkt det eftersom det kommer tydliga varningar innan man uppnått den tillåtna användningstiden.

2) Jag antar att Klocka-appen, liksom Telefon-appen hör till de funktioner som alltid är tillåtna under skärmfri tid. För telefonappen är det tydligt, den går inte att ta bort från ”Alltid tillåtna appar”. För klockappen är det inte lika tydligt, den finns överhuvud taget inte med i listan av alla appar som man kan välja att lägga till under ”Alltid tillåtna”

Ja, jag misstänkte i början att klockappen var inlagd under begränsningarna men som du själv nämner så finns den inte att lägga till under "alltid tillåtna". Jag kommer inte orka bugtesta vidare utan nöjer mig här. Ett stort tack för hjälpen allihopa!

  • Medlem
  • 2019-08-14 17:20
Ursprungligen av zinned:

Bra det löste sig

Och du, hur gick uppkörningen?

Strålande, godkänd på första försöket! Nu ska jag bara köra försiktigt och ta det lugnt i trafiken!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-15 09:45
Ursprungligen av WiFi:

Strålande, godkänd på första försöket! Nu ska jag bara köra försiktigt och ta det lugnt i trafiken!

Fint, grattis

Håll dig ifrån Malmö bara

  • Medlem
  • 2019-08-15 15:40

Problemet är tillbaks...missade nästan min tid hos optikern idag. Påbörjar felsökning igen och återkommer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-15 16:06

Först tar du körkort, SEDAN skaffar du glasögon?

Lycka till i felsökningen... Det finns förstås möjlighet att det är någon annan slumpmässig bug som tystar ditt larm och att det inte har med just dessa tre funktioner att göra. Men du beskrev så tydligt i första inlägget att alarmet funkar på andra tider men inte på morgonen när dessa tre tidsstyrda begränsningar har aktiverats.

Jagt testade igår så att Läggdags, Stör ej och Skärmtid alla aktiverades under en halvtimme på kvällen. Under den halvtimmen hade jag två larm inställda. Det fungerade som förväntat. Så det är ingen generell bug.

  • Medlem
  • 2019-08-15 18:53
Ursprungligen av IngoX:

Först tar du körkort, SEDAN skaffar du glasögon?

Lycka till i felsökningen... Det finns förstås möjlighet att det är någon annan slumpmässig bug som tystar ditt larm och att det inte har med just dessa tre funktioner att göra. Men du beskrev så tydligt i första inlägget att alarmet funkar på andra tider men inte på morgonen när dessa tre tidsstyrda begränsningar har aktiverats.

Jagt testade igår så att Läggdags, Stör ej och Skärmtid alla aktiverades under en halvtimme på kvällen. Under den halvtimmen hade jag två larm inställda. Det fungerade som förväntat. Så det är ingen generell bug.

Vem använder glasögon? Kontaktlinser ska det vara ju! Ja, väldigt märkligt. Nu får det bli så att jag köper en separat väckarklocka, förmodligen så är det något som utlöser en bugg men jag har varken tid eller ork för att hitta felet. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2019-08-19 22:00

Satte ett alarm idag på eftermiddagen som gick i gång men som vanligt inget ljud. Blev riktigt irriterad så jag började felsöka igen, jag gick in i appen Klocka > Väckarklocka > Ändra > Ljud. Märker då att ljudet inte går igång när jag klickar mellan dem olika alternativen. Ser då i kontrollpanelen att musiken från Spotify är i gång, fast den egentligen inte är det... Testar då att avsluta Spotify-appen och allt funkar som det ska. Testar igen och får samma problem när Spotify-appen är i gång men när den är avslutad så funkar larmet som vanligt. Märkligt? Väldigt märklig bug...

  • Medlem
  • 2019-08-19 22:01

Får helt enkelt avsluta Spotify-appen helt under natten, när ett kommande larm väntar. Återkommer hur det går!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-19 23:01
Ursprungligen av WiFi:

Satte ett alarm idag på eftermiddagen som gick i gång men som vanligt inget ljud. Blev riktigt irriterad så jag började felsöka igen, jag gick in i appen Klocka > Väckarklocka > Ändra > Ljud. Märker då att ljudet inte går igång när jag klickar mellan dem olika alternativen. Ser då i kontrollpanelen att musiken från Spotify är i gång, fast den egentligen inte är det... Testar då att avsluta Spotify-appen och allt funkar som det ska. Testar igen och får samma problem när Spotify-appen är i gång men när den är avslutad så funkar larmet som vanligt. Märkligt? Väldigt märklig bug...

Skickligt! Låter som en felrapport till Spotify & Apple på en gång...

Ursprungligen av IngoX:

Jag håller med, alarmet borde fungera med alla dessa tre tidsstyrda begränsningar aktiverade samtidigt.

Men för att felsöka, slå av en funktion i taget, eller successivt 3-2-1-0. Om tre dagar vet du kanske vilken av begränsningarna som tystar larmet.

Tre dagar? Det är väl bara sätta ett larm som går till ca 10 minuter senare så man hinner ställa in allt, och upprepa med nästa funktion, tom ännu snabbare om man gör tvärtom och ställer in och sedan larm om ett par minuter.

1
Bevaka tråden