Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sir N.:

Det funkar utmärkt att få ICA-bonus även med Klarna/ApplePay/AppleWatch. Jag har QI-koden för mitt ICA-konto i Wallet på klockan. Scannar den för att få loss en handscanner. Gör mina inköp, checkar ut med personnr (av nån anledning funkar det inte att scanna QI vid utcheckning), betalar med ApplePay i klockan. Klart!

På nåt sätt tycker inte jag att gå igen hela ditt förfarande underlättar och snabbar på det hela.
Då blir det snabbare och lättare att bara hala fram ICA-kortet, tycker iaf jag.
Dessutom tycker jag inte om själv-skanning med hand-skanner, ont om personal redan i butikerna om man behöver hjälp med annat, däremot går jag ibland snabbkassan för max 5 varor, om jag inte köpt några öl för då måste man få ölen klarerad av någon i personalen, vid min ålder!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-12 17:07

Självskanning is da shit! Aldrig kö, vilket det alltid är i betalkassorna. Och ICA här har gott om personal att fråga runt om i butiken. Men ingen QR ännu....

Ursprungligen av kenjon:

Självskanning is da shit! Aldrig kö, vilket det alltid är i betalkassorna. Och ICA här har gott om personal att fråga runt om i butiken. Men ingen QR ännu....

Där tycker vi olika och det som finns här oftast är personal som inte är ICA-personal utan de fyller på sina "godis-hyllor" typ och vet inte så mycket mer...

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Du menar QR, va...? ?

Självklart, QR menar jag. (Ursäktar mig med att jag håller på och fixar trådlös telefonladdning i bilen)

Ursprungligen av CekariYH:

På nåt sätt tycker inte jag att gå igen hela ditt förfarande underlättar och snabbar på det hela.
Då blir det snabbare och lättare att bara hala fram ICA-kortet, tycker iaf jag.
Dessutom tycker jag inte om själv-skanning med hand-skanner, ont om personal redan i butikerna om man behöver hjälp med annat, däremot går jag ibland snabbkassan för max 5 varor, om jag inte köpt några öl för då måste man få ölen klarerad av någon i personalen, vid min ålder!!!

Svårt att hala fram icakortet när man aldrig har det med sig. Försöker minimera antalet kort som bärs runt på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-12 17:56
Ursprungligen av CekariYH:

Där tycker vi olika och det som finns här oftast är personal som inte är ICA-personal utan de fyller på sina "godis-hyllor" typ och vet inte så mycket mer...

Vad är det du ska fråga personal om?
Självscanning är verkligen det bästa som finns. Man ser direkt vad det kostar och det går fortare att betala.

Ursprungligen av sextontio:

Därför att det inte är direktdebitering och att det inte framgår vilket som är inköpsstället. Det gör det svårt för Handelsbankens inbygga funktioner att analysera vad jag lägger mest pengar på varje månad.

Å andra sidan så har Klarna liknade funktioner för att analysera inköpen.

Inte för att försöka övertala dig utan bara för att påpeka att funktionen går att ordna på annat sätt.

Ursprungligen av Sir N.:

Självklart, QR menar jag. (Ursäktar mig med att jag håller på och fixar trådlös telefonladdning i bilen)

Då blir det Qi...... Installerades direkt i nya bilen. Toppen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 22:16

Detta är en sajt om Apples produkter (åtminstone till 99%). Detta är sajtens tråd om Apple Pay i Sverige.

Men detta är INTE tråden att ha på bevakning om man bara vill ha nyheter om just trådens ämne, Apple Pay i Sverige. Istället förs diskussioner om allt och inget som på något sätt snuddar vid ämnet pengar, banker eller handel i allmänhet...

Men det är inte vårat fel. Jag har gett upp hoppet att denna tråd kan hålla sig till ämnet. Felet är ju att det aldrig kommer några nyheter i ämnet! Jag skyller på Apple och svenska bankerna! Vi forummedlemmar ska hållas ansvarslösa för all offtopic. Eller?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-12 22:55
Ursprungligen av CekariYH:

Har du aldrig frågat om nånting i en butik för att du inte hittar eller fattar?

Japp, fortare att betala, men totala tiden du lägger ner för just bara betaldelen tar längre tid... mät om du inte tror eller fattar...

Trevlig ton

Nej betaldelen går snabbare med Apple Pay. Slipper ta ut kortet ur plånboken, slår ingen kod, har redan identifierat mig med Face-ID innan jag ens hängt tillbaka scannern. Enda kort jag behöver ta fram är körkortet men det måste jag alla fall ta fram.

Ursprungligen av Innis:

Trevlig ton

Nej betaldelen går snabbare med Apple Pay. Slipper ta ut kortet ur plånboken, slår ingen kod, har redan identifierat mig med Face-ID innan jag ens hängt tillbaka scannern. Enda kort jag behöver ta fram är körkortet men det måste jag alla fall ta fram.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-12 23:22
Ursprungligen av CekariYH:

Jag vet att jag skrev fel ?

Ursprungligen av Innis:

Trevlig ton

Nej betaldelen går snabbare med Apple Pay. Slipper ta ut kortet ur plånboken, slår ingen kod, har redan identifierat mig med Face-ID innan jag ens hängt tillbaka scannern. Enda kort jag behöver ta fram är körkortet men det måste jag alla fall ta fram.

Ursprungligen av Innis:

Jag vet att jag skrev fel ?

Mitt svar blev lite kort i förra

Tja, tonen beror på din totala oförstånd av att man ibland behöver hjälp av personalen, vilket du inte verkar behöva någonsin… eller?
Citat: ”Vad är det du ska fråga personal om?” är väl också lite otrevligt tycker iaf jag.

Har du räknat in tiden det tar att hämta en skanner och regga sig för den (eller hur det nå går till på din butik), ta en korg/vagn, ta varje vara och handskanna (vilket enl. min erfarenhet tar längre tid än vid kassan), hänga tillbaka skannern och ta fram körkortet, blippa med Apple Pay, flytta varorna till kassen.
Nä, för mig går det betydligt fortare att ta en korg/vagn, plocka varorna, gå till kassa, ta fram ICA-kortet strax innan det är dags att betala, blippa, packa varorna i kassen (ok, vid hansdkanning kan man ju fylla kassen medans man går runt, om man nu inte behöver en ICA plastkasse)… klart.
Om man är lite smart handlar man inte då alla andra är där, men annars är det lite trevligt att stå i en kortare kö och snacka med dom i kön, men det är ju kuriosa.

Vad, var skrev du fel?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-12 23:51
Ursprungligen av CekariYH:

Mitt svar blev lite kort i förra

Tja, tonen beror på din totala oförstånd av att man ibland behöver hjälp av personalen, vilket du inte verkar behöva någonsin… eller?
Citat: ”Vad är det du ska fråga personal om?” är väl också lite otrevligt tycker iaf jag.

Har du räknat in tiden det tar att hämta en skanner och regga sig för den (eller hur det nå går till på din butik), ta en korg/vagn, ta varje vara och handskanna (vilket enl. min erfarenhet tar längre tid än vid kassan), hänga tillbaka skannern och ta fram körkortet, blippa med Apple Pay, flytta varorna till kassen.
Nä, för mig går det betydligt fortare att ta en korg/vagn, plocka varorna, gå till kassa, ta fram ICA-kortet strax innan det är dags att betala, blippa, packa varorna i kassen (ok, vid hansdkanning kan man ju fylla kassen medans man går runt, om man nu inte behöver en ICA plastkasse)… klart.
Om man är lite smart handlar man inte då alla andra är där, men annars är det lite trevligt att stå i en kortare kö och snacka med dom i kön, men det är ju kuriosa.

Vad, var skrev du fel?

Skrev ett långt inlägg som svar men tog bort allting för det och det du skriver har ingenting med denna tråd att göra.
Du tycker inte att AP och självscanning är något för fine men acceptera att andra tycker annorlunda.

"”Vad är det du ska fråga personal om?” är väl också lite otrevligt tycker iaf jag."

Ja det var ju otrevligt så att kalla någon för korkad var verkligen befogat.

Ursprungligen av Innis:

Skrev ett långt inlägg som svar men tog bort allting för det och det du skriver har ingenting med denna tråd att göra.
Du tycker inte att AP och självscanning är något för fine men acceptera att andra tycker annorlunda.

"”Vad är det du ska fråga personal om?” är väl också lite otrevligt tycker iaf jag."

Ja det var ju otrevligt så att kalla någon för korkad var verkligen befogat.

Kort svar: Älskar Apple Pay men inte med omständigheten det medför hos ICA med själv-skanning...
Jag kallade inte nån för korkad, jag frågade...

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Tack för bra svar!
Jag tror problemet hos de butiker utan "den modernaste självscanningen" jag upplever är att jag inte kan trigga betalterminalen att få kommando att aktivera blipp.

Titta på själva betalterminalen nästa gång och se om det finns en pytteliten text ovanför en knapp nere i vänstra hörnet av displayen som säger ”BYT KORT”. Tryck isåfall på den så aktiveras möjligheten att betala med annat kort inklusive kontaktlöst/blipp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-13 13:10
Ursprungligen av kenjon:

Självskanning is da shit! Aldrig kö, vilket det alltid är i betalkassorna. Och ICA här har gott om personal att fråga runt om i butiken. Men ingen QR ännu....

Jag vet inte i vilka småbyar du då handlar men där jag handlar i Malmö är det nästan alltid kö till "självskanningskassorna".

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-08-13 15:30
Ursprungligen av zinned:

Jag vet inte i vilka småbyar du då handlar men där jag handlar i Malmö är det nästan alltid kö till "självskanningskassorna".

Jag bor i en större by än dig, och hos mig flyter det verkligen på bra. Har aldrig köat till dessa kassor.

Fast oavsett by så har det ingenting med Apple Pay att göra…

Och jag tror att risken för kö är större i större byar än mindre

ICA Kvantum i Kungens kurva ligger i en hyfsad stor by - och Har ApplePay. Aldrig kö i scankassorna.
3 rätt av 3 möjliga......?

Ber om ursäkt för allt dravel i denna tråd om själv-skanning hos ICA med Apple Pay etc, men ibland måste man ju ifrågasätta samt att jag ibland går i taket om jag får dumma/felaktiga/intelligens-befriade svar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 16:19
Ursprungligen av CekariYH:

Ber om ursäkt för allt dravel i denna tråd om själv-skanning hos ICA med Apple Pay etc, men ibland måste man ju ifrågasätta samt att jag ibland går i taket om jag får dumma/felaktiga/intelligens-befriade svar.

Det finns inga dumma frågor bara korkade svar ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-13 17:07
Ursprungligen av The Cat:

Jag bor i en större by än dig, och hos mig flyter det verkligen på bra. Har aldrig köat till dessa kassor.

Nu var det visserligen inte dig jag svarade men här är det ofta kö till dessa kassor.

Ursprungligen av Sir N.:

Självklart. Kan du blippa kan du använda ApplePay. Och blippa kan du göra nästan överallt nuförtiden. Sen finns det konstiga undantag. På K-rauta kan du inte blippa över 250 kr utan måste stoppa in ett plastkort, och funkar inte blipp funkar inte ApplePay. American Express funkar inte överallt trots blippmöjlighet.

Då är min följdfråga. Om jag använder ApplePay och betalar med ett bankkort knutet till mitt Hemköp-kort.
Registreras köpet på Hemköp-poängkontot då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-13 19:06
Ursprungligen av Chaosstar:

Då är min följdfråga. Om jag använder ApplePay och betalar med ett bankkort knutet till mitt Hemköp-kort.
Registreras köpet på Hemköp-poängkontot då?

På Willys säger du bara till i kassan första gången du betalar med Apple Pay att det ska knytas till ditt pluskundkonto. Ungefär som att registrera ett andra kort. Hemköp tillhör ju också Axfood, så kanske samma system där.

Ursprungligen av Sperious:

Titta på själva betalterminalen nästa gång och se om det finns en pytteliten text ovanför en knapp nere i vänstra hörnet av displayen som säger ”BYT KORT”. Tryck isåfall på den så aktiveras möjligheten att betala med annat kort inklusive kontaktlöst/blipp.

Många tack för detta! Jag testade när jag hittade knappen efter ditt tips och det triggade mycket riktigt igång ApplePay vid självutcheckning på ICA. I min värld ett moment för mycket, men jag kan i varje fall skippa fysiska betalkort! (Nu ska jag bara hitta möjligheten att få loss en självscanner med ICA-appen... ?)

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Många tack för detta! Jag testade när jag hittade knappen efter ditt tips och det triggade mycket riktigt igång ApplePay vid självutcheckning på ICA. I min värld ett moment för mycket, men jag kan i varje fall skippa fysiska betalkort! (Nu ska jag bara hitta möjligheten att få loss en självscanner med ICA-appen... ?)

Kul att det funkade. Problemet är att ICAs terminaler vid självscanningen utgår från att du vill betala med ditt ICA-kort. Det enda sättet att ändra på detta är att trycka på den där knappen eller att helt sonika stoppa i ett annat fysiskt betalkort i terminalen varpå den förstår att du vill betala med det. Det hade varit bättre om blipp-funktionen lyssnade efter andra ”kort” automatiskt, utan att man behövde trycka på knappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-14 09:07

Nu har jag ansökt och beviljats ICA-kort. HAde det förr i tiden men efter otrevligt bemötande sa jag upp kortet för ett antal år sedan. Idag skulle jag nog se även min del i den konflikten..?. Men en anledning till att jag inte tagit ut ett kort igen är att jag inte trodde självscanning gick att kombinera med ApplePay. Tack vare informativa inlägg här vet jag bättre nu. Jag har dock inte listat ut hur jag får loss scannern utan att rycka fram kortet. Men det borde man ju kunna lista ut. Jag ser ovan att man kan scanna QR. Men det är det jag inte riktigt förstår. Och till debatten och självscanning, det är ju guds belöning till människan. Dessa år då jag först lite på trots och sedan lite på okunskap varit utan det har varit smärtsamt. I den butik jag oftast handlar i är det ALLTID kö i kassorna, på fredagar LÅNG kö. Självscanningskassorna, max en person i kö, och då vanligtvis på fredagar.

Ursprungligen av xms67:

Nu har jag ansökt och beviljats ICA-kort. HAde det förr i tiden men efter otrevligt bemötande sa jag upp kortet för ett antal år sedan. Idag skulle jag nog se även min del i den konflikten..?. Men en anledning till att jag inte tagit ut ett kort igen är att jag inte trodde självscanning gick att kombinera med ApplePay. Tack vare informativa inlägg här vet jag bättre nu. Jag har dock inte listat ut hur jag får loss scannern utan att rycka fram kortet. Men det borde man ju kunna lista ut. Jag ser ovan att man kan scanna QR. Men det är det jag inte riktigt förstår. Och till debatten och självscanning, det är ju guds belöning till människan. Dessa år då jag först lite på trots och sedan lite på okunskap varit utan det har varit smärtsamt. I den butik jag oftast handlar i är det ALLTID kö i kassorna, på fredagar LÅNG kö. Självscanningskassorna, max en person i kö, och då vanligtvis på fredagar.

De moderna varianterna av ICAs självscanning har stöd för att du scannar en QR-kod direkt. Då behöver du inte ta fram kortet. Jag använder därför deras app för iPhone där det finns vad de kallar för ett Digitalt ID. Fungerar superbra. Sedan när jag kommer till utcheckningen så scannar jag bara min QR-kod (Digitalt ID) igen och blippar med Apple Pay (Klarna). Bonus och allt rakt in.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-14 09:12
Ursprungligen av xms67:

Nu har jag ansökt och beviljats ICA-kort. HAde det förr i tiden men efter otrevligt bemötande sa jag upp kortet för ett antal år sedan. Idag skulle jag nog se även min del i den konflikten..?. Men en anledning till att jag inte tagit ut ett kort igen är att jag inte trodde självscanning gick att kombinera med ApplePay. Tack vare informativa inlägg här vet jag bättre nu. Jag har dock inte listat ut hur jag får loss scannern utan att rycka fram kortet. Men det borde man ju kunna lista ut. Jag ser ovan att man kan scanna QR. Men det är det jag inte riktigt förstår. Och till debatten och självscanning, det är ju guds belöning till människan. Dessa år då jag först lite på trots och sedan lite på okunskap varit utan det har varit smärtsamt. I den butik jag oftast handlar i är det ALLTID kö i kassorna, på fredagar LÅNG kö. Självscanningskassorna, max en person i kö, och då vanligtvis på fredagar.

Du har en QR kod på körkortet som man identifierar sig med. Eftersom man oftast kör bil till affären är det alltid med.

Bevaka tråden