Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla anteckningar som visas i mappsystemet i Mail.app

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hey!

Använder iCloud på Mojave och ser att det finns gamla anteckningar i mappsystemet i Mail.app som jag inte kan komma åt. (Ser ni bilden jag bifogade?) Det nya anteckningssystemet har ju flyttats till appen Anteckningar.app.

Hur raderar jag de gamla anteckningarna i Mail.app på Mojave - när jag inte ser dem i Notes.app? Antar att jag måste hitta en dator med ett äldre OS - med en äldre kopia av Mail.app för att kunna se/radera de gamla anteckningarna?

Kan det stämma? Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-13 21:54

Jag var tvungen att kolla själv nu, för jag har också en Notes-mapp på mitt iCloud-konto med 65 anteckningar enligt kontoinformationen i Mail-appen.

Historiken är väl att fram till Mac OS X 10.7 Lion var anteckningar en bland alla IMAP-mappar som man hanterade med Mail-appen. Från 10.8 Mountain Lion flyttade anteckningar till en egen app. En större uppgradering skedde 2015 med 10.11 El Capitan och iOS 9 då html-formatet övergavs och Anteckningar fick funktioner för att rita, ha lösenord mm, och allt synkades via iCloud i det nya formatet. Jag antar att när man uppgraderade importerades anteckningar från det gamla formatet, men att de gamla låg kvar som en imap-mapp på icluouds mailserver. Jag har även för mig att man initialt kunde komma åt dessa gamla anteckningar via Mail-appen eller om man loggade in på webmailen via icloud.com. Men troligen minns jag fel. Jag har kvar en gammal mac med 10.11.6 och nu kommer jag inte åt Notes-mappen i Mail-appen där. Faktiskt så syns den inte ens när man visar kontoinformation, som den ju gör i 10.14 Mojave.

Nåväl, tänkte att man kanske kan komma åt mappen via en icke Apple imap-mailklient. Så jag startade igång MS Outlook (v 16.16.11) som jag inte använder annars och matade in uppgifterna för iCLoud-kontot. (Man måste skapa ett app-specifikt lösenord via sin Apple-ID sida)

Och då kommer jag åt de gamla anteckningarna i Notes-mappen i iCloud-mailen. För mig var det kopior på gamla anteckningar mellan 2012-2015 som redan finns i Anteckningar-appen. Någon enstaka saknas på ena eller andra stället. Jag antar att det beror på att jag parallellt använt äldre Macar och iOS-enheter med nyare enheter, och osynk mellan systemversionerna kan ha gjort att vissa anteckningar bara skapats eller raderats på ena eller andra stället.

Nu är det i alla fall städat! Allt eftersom jag raderade anteckningarna i Notes-mappen via Outlook så dök de upp i papperskorgen i Apple Mail. Så Apple har bara valt att dölja denna gamla relik i nyare system, men funktionen finns väl kvar för den dag jag vill sparka igång min gamla PowerPC-mac med 10.5 Leopard...

Stort tack för detta svar, IngoX. Då finns det alltså fler med lätt OCD i Sverige.

Tack för att du tog dig tid att skriva! Mycket uppskattat! Go' afton!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-13 23:00

Fastän jag via MS Outlook raderat alla anteckningar i Notes-mappen på iCloud-kontot, och sedan tömt papperskorgen så visar kontoinformation via Mail-appen att det fortfarande finns 6 "mail" kvar. Dessa kommer jag inte åt. Skulle ju kunna radera mappen, men tänker att det är bra att den finns kvar om jag någon gång ansluter med mina antika enheter.

11 Kb spelar kanske inte så stor roll, ifs.

Kanske Thunderbird fungerar? Hittade denna länk som beskriver ett förfarande från 2012. http://maft.co.uk/musings/2012/how-to-icloud-...

EDIT: Startade Thunderbird, loggade in med mitt Apple ID och kollade därefter i mappen "Notes" (som faktiskt var tom). Avslutade sedan Thunderbird, startade Mail.app och såg då att mitt konto nollats/rensats på alla gamla anteckningar. Win! Kanske det var något osynligt som behövde synkroniseras.

Senast redigerat 2019-08-13 23:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-14 07:37

Japp, efter inloggning med Thunderbird är det sista i Notes-mappen nollat. OCDn tillfredsställd.

1
Bevaka tråden