Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple svarar på kritik om tredjepartsreparation och batterihälsa

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Därför kommer ditt tredjepartsbatteri inte upp under batterihälsa - inte ens om det är Apple-original men bytt utanför systemet.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Därför kommer ditt tredjepartsbatteri inte upp under batterihälsa - inte ens om det är Apple-original men bytt utanför systemet.

Läs hela artikeln här

"skydda kunderna från skadade eller batterier med dålig kvalité".

"Samtidigt säger bolaget att funktionsmässigt påverkar det inte batteriet utan det är bara informationen om batteriet som vi inte ser. "

På vilket sätt skyddar det här mig om batteri hälsan visas eller ej?
Vad är poängen med det här?

Ursprungligen av Laserturken:

"skydda kunderna från skadade eller batterier med dålig kvalité".

"Samtidigt säger bolaget att funktionsmässigt påverkar det inte batteriet utan det är bara informationen om batteriet som vi inte ser. "

På vilket sätt skyddar det här mig om batteri hälsan visas eller ej?
Vad är poängen med det här?

Kanske inte skydda dig men skydda Apple. Om du byter batteri hos en tredjepart och batteriet exploderar så tänker inte Apple ta skulden för det. Vilket känns rimligt.

Litium-Jon batterier är inte att leka med. Tänk bara på vad Samsung råkade ut för

Även androidfolk håller med om detta
https://www.androidcentral.com/right-repair-apple-liability-samsung-note-7

Jag tycker det här är bra. Det måste finnas ett sätt att, i så stor mån som möjligt, säkerställa att det är riktiga servicereparationer som utförs. Batterier, och mycket annat, är så känsliga produkter i dagens teknik att det krävs auktoriserad och utbildad personal. Det får inte vara en hobbyskruvare på hörnet som går på känsla och sedan inträffar något när man exempelvis sitter på ett fullbelagt flyg.

Vi ska också komma ihåg att telefonen går att använda som tidigare. Det är bara batterihälsa som inte är aktiverat och det har jag också full förståelse för

Tur att dom upptäckte.
Många andrar prylar som som går på div. sorters batterier man tar mig sig när man flyger.
Ett liv hänger på så lite......

Fast bilar måste besiktas för att få köras i trafiken, och det kan numera göras av olika företag, plus att man kan reparera och få felkoder släckta hos många olika aktörer utöver märkesverkstäderna. Man kan knappast ta med sig en bil på ett flyg, visserligen, men principiellt vad gäller säkerhetstänkande kan jag inte se varför batteribytet för mobiler (Iphone) måste kunna kontrolleras/godkännas enbart av Apple.

Ursprungligen av Zeugma:

Fast bilar måste besiktas för att få köras i trafiken, och det kan numera göras av olika företag, plus att man kan reparera och få felkoder släckta hos många olika aktörer utöver märkesverkstäderna. Man kan knappast ta med sig en bil på ett flyg, visserligen, men principiellt vad gäller säkerhetstänkande kan jag inte se varför batteribytet för mobiler (Iphone) måste kunna kontrolleras/godkännas enbart av Apple.

Precis som för iPhone så finns det auktoriserade serviceverkstäder för bilar. Jag skulle aldrig få för mig att lämna in vår bil på en random verkstad bara för att det kan bli några kronor billigare. Hur kan jag då lita på att allt blir korrekt utfört och vem ska jag utkräva på ansvar om det blir något följdfel även om det känns som att bilen fungerar direkt efter service?

Våra mobiltelefoner, och annan teknik, är med oss överallt. I vissa sammanhang, så som flygresor, så är det viktigare än andra gånger att reparationer är utförda på rätt sätt och att känsliga delar är original. Vad händer om man har valt att gå till en billig serviceverkstad på hörnet som satt in något skräp och sedan flyger och telefonen fattar eld? Det kan få katastrofala konsekvenser.

Apple borde egentligen gå hårdare fram och göra telefonerna obrukbara vid tredjepartsreparation.

... dessutom har vi ju sett, apropå bilar, att de privata besiktningsföretagen tummar på trafiksäkerhet eftersom underkännande har en viss tendens att ge missnöjda kunder. En missnöjd kund leder i sin tur till att de går till en konkurrent som är snällare.

Ursprungligen av sextontio:

Precis som för iPhone så finns det auktoriserade serviceverkstäder för bilar. Jag skulle aldrig få för mig att lämna in vår bil på en random verkstad bara för att det kan bli några kronor billigare. Hur kan jag då lita på att allt blir korrekt utfört och vem ska jag utkräva på ansvar om det blir något följdfel även om det känns som att bilen fungerar direkt efter service?

Våra mobiltelefoner, och annan teknik, är med oss överallt. I vissa sammanhang, så som flygresor, så är det viktigare än andra gånger att reparationer är utförda på rätt sätt och att känsliga delar är original. Vad händer om man har valt att gå till en billig serviceverkstad på hörnet som satt in något skräp och sedan flyger och telefonen fattar eld? Det kan få katastrofala konsekvenser.

Apple borde egentligen gå hårdare fram och göra telefonerna obrukbara vid tredjepartsreparation.

... dessutom har vi ju sett, apropå bilar, att de privata besiktningsföretagen tummar på trafiksäkerhet eftersom underkännande har en viss tendens att ge missnöjda kunder. En missnöjd kund leder i sin tur till att de går till en konkurrent som är snällare.

Alla får förstås göra precis som de vill vad gäller märkesverkstäder.
Men tänk om alla bilar som inte servas på märkesverkstad skulle göras obrukbara av biltillverkarna.
Och tänk om de som bara använder märkesverkstäder skulle vägra att köra i trafiken så länge potentiellt farliga tredjepartsreparerade bilar får köra i den.
Intressant!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 15:57
Ursprungligen av Zeugma:

Alla får förstås göra precis som de vill vad gäller märkesverkstäder.
Men tänk om alla bilar som inte servas på märkesverkstad skulle göras obrukbara av biltillverkarna.
Och tänk om de som bara använder märkesverkstäder skulle vägra att köra i trafiken så länge potentiellt farliga tredjepartsreparerade bilar får köra i den.
Intressant!

Vilken telefon är obrukbar?

Ursprungligen av sextontio:

...

Apple borde egentligen gå hårdare fram och göra telefonerna obrukbara vid tredjepartsreparation.

...

Ursprungligen av Innis:

Vilken telefon är obrukbar?

Det refererade till Sextontios önskan ovan, som en (hypotetisk) analogi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 17:57
Ursprungligen av sextontio:

Apple borde egentligen gå hårdare fram och göra telefonerna obrukbara vid tredjepartsreparation.

Bara om jag leasade telefonen så skulle det vara ok om Apple gjorde den obrukbar om jag inte reparerade den hos dem. Men nu har jag köpt den, och anser absolut att jag kan och ska få ta ansvar över att bestämma var den repareras.

Jag bytte själv ut skärmen på en iPhone 5s för en månad sedan. Jag valde att inte föra över original hemknappen eftersom det blir extra pilligt, och valde därmed att Touch-ID inte funkar på den enheten. Det är helt ok, rent av nödvändigt för att inte kunna hacka telefonen som Apple gjort så. Men att den skulle bli obrukbar för att jag själv gjorde jobbet och förlänger livslängden på elektronik - nej tack!

Ursprungligen av Innis:

Vilken telefon är obrukbar?

Det var ju en del tredjepartsreparerade iphones som blev brickade av Error 53-felet för några år sedan.

Felet uppstod inte med en gång efter reparation, utan visade sig vid senare iOS-uppdatering. Telefonen blev obrukbar, utom räddning. För de drabbade verkade det ju misstänkt likt en uttänkt strategi av Apple. Men det var nog mer en miss, och till slut lyckades Apple komma ut med en uppdatering som kunde få igång de flesta enheter igen.

Den här parningen av batteri vid byte som gör att det syns att det inte är original är också helt ok, och väl avvägd tycker jag.

Ursprungligen av Zeugma:

Alla får förstås göra precis som de vill vad gäller märkesverkstäder.
Men tänk om alla bilar som inte servas på märkesverkstad skulle göras obrukbara av biltillverkarna.
Och tänk om de som bara använder märkesverkstäder skulle vägra att köra i trafiken så länge potentiellt farliga tredjepartsreparerade bilar får köra i den. Intressant!

Jag vet inte vad som är intressant med det här exemplet. För mig så är det en trafiksäkerhetsfråga att veta att det är auktoriserade tekniker som har utfört en servicereparation. Ett bristfälligt fordon är ett farligt (omedvetet) vapen. Därför är jag orolig för utvecklingen kring privata aktörer inom besiktning eftersom nöjda kunder skapar incitament att tumma på krav. Detsamma gäller då våra mobiltelefoner där dåligt utförda reparationer av ett batteri kan få katastrofala följder.

Ursprungligen av IngoX:

Bara om jag leasade telefonen så skulle det vara ok om Apple gjorde den obrukbar om jag inte reparerade den hos dem. Men nu har jag köpt den, och anser absolut att jag kan och ska få ta ansvar över att bestämma var den repareras.

Jag antar att det står dig helt fritt att tycka så.

1
Bevaka tråden