Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försöker uppdatera Apple-ID, får felmeddelande

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-24 21:18

Hej.
Försöker byta mailadress för mitt Apple-id. Testar i inställningar på lin iPhone XR (ios13 beta6).
Får bifogat felmeddelande. Icloud-adressen finns ju där.
Någon som stött på detta tidigare?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-24 21:36

Försöker du byta till en ny mac/me/icloud-adress till ditt AppleID?

Ett AppleID som har en mailadress från Apple är låst till den adressen. Vill du lägga till gmail/hotmail/outlook/yahoomail eller egen domän så blir det enbart som ett alias.

Är det så att du vill ta bort din gmail och använda iCloud-adressen som AppleID.
Lättast att göra på https://appleid.apple.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-24 22:21
Ursprungligen av iller:

Försöker du byta till en ny mac/me/icloud-adress till ditt AppleID?

Ett AppleID som har en mailadress från Apple är låst till den adressen. Vill du lägga till gmail/hotmail/outlook/yahoomail eller egen domän så blir det enbart som ett alias.

Är det så att du vill ta bort din gmail och använda iCloud-adressen som AppleID.
Lättast att göra på https://appleid.apple.com/

Sorry för otydligheten.
Har idag gmail.com som Apple-id, vill byta till icloud.com.
Om jag försöker det via länken så får jag felmeddelande om att det inte går just nu och att jag ska försöka senare.

Apple skriver i sin support att man kan få detta meddelande om man skapat icloud.com inom senaste 30-dagarna men inte hur man löser det.
Snällt vänta helt enkelt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-24 22:33
Ursprungligen av bjorsi:

Sorry för otydligheten.
Har idag gmail.com som Apple-id, vill byta till icloud.com.
Om jag försöker det via länken så får jag felmeddelande om att det inte går just nu och att jag ska försöka senare.

Apple skriver i sin support att man kan få detta meddelande om man skapat icloud.com inom senaste 30-dagarna men inte hur man löser det.
Snällt vänta helt enkelt?

Du kan inte lägga till då den redan är där. Dock kan du ta bort gmail från kontot via länken. Då blir det om du vill iCloud—adressen som id.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-24 23:12
Ursprungligen av iller:

Du kan inte lägga till då den redan är där. Dock kan du ta bort gmail från kontot via länken. Då blir det om du vill iCloud—adressen som id.

Om jag ska ta bort gmail-adressen måste jag skriva in vilken som ska ersätta. Då skriver jag min icloud-adress och det skiter sig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-25 16:10

Detta felmeddelande får jag.

jag tror att den adresser redan är registrerad som ett Apple id. Och då kan du inte koppla det till ett annat Apple id.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-26 13:36
Ursprungligen av BlackSmp:

jag tror att den adresser redan är registrerad som ett Apple id. Och då kan du inte koppla det till ett annat Apple id.

Då borde jag inte kunnat skapa upp den? Adressen ligger som ett alias om jag loggar in på kontosidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-26 15:05
Ursprungligen av bjorsi:

Sorry för otydligheten.
Har idag gmail.com som Apple-id, vill byta till icloud.com.
Om jag försöker det via länken så får jag felmeddelande om att det inte går just nu och att jag ska försöka senare.

Apple skriver i sin support att man kan få detta meddelande om man skapat icloud.com inom senaste 30-dagarna men inte hur man löser det.
Snällt vänta helt enkelt?

Om du nyligen skapade @icloud-adressen till ditt Apple-ID (där du har en tredjeparts-adress som användarnamn) så får du nog vänta tills det gått 30 dagar, enligt supportsidan.

Citat:

Om du försöker ändra ditt Apple-ID till en e-postadress som slutar med @icloud.com och som har skapats inom de senaste 30 dagarna, kan du få meddelandet att försöka igen senare.
https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Detta gäller när man ändrar Apple-ID via webben på appleid.apple.com. Läser man mellan raderna så behöver man kanske inte vänta om man ändrar via Inställningar på en iOS-enhet (det nämns inget om nyskapade adresser där). Men du använder en beta-version av iOS, det kan ju vara anledningen att det strular?

Apple har alltid varit lite restriktiva med sina @icloud-adresser, antagligen för att de inte vill att användare utan appleenheter ska skaffa dem till höger och vänster. Man kan inte skapa ett Apple-ID via webben utan att ange en tredjepartsadress som användarnamn. Däremot kan man skapa ett Apple-ID och direkt få en ny @icloud-adress som användarnamn om man gör det via iCloud-inställningar på en macOS eller iOS-enhet. Troligen är det också anledningen att man får vänta 30 dagar innan man kan ändra användarnamnet till en nyskapad icloud-adress via webben.

Tidigare kunde man inte ändra användarnamnet alls, det ändrades för några år sedan: https://www.99mac.se/forum/t/323304-nu-kan-du...
Observera att om man ändrar användarnamn till en @icloud.com så kan man inte ändra tillbaks till en tredjepartsadress igen senare.

Tips: Jag skulle hjälpa en pensionär utan tidigare e-post som skaffade en iPad. Kunde då i förväg ordna ett Apple-ID med en iCloud-adress via ett extra användarkonto på min mac:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 09:08

Då väntar jag mina 30 dagar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 08:43

Försöker lägga till mitt iCloud-konto i mail på iphone men får felmeddelande (se bifogat)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 09:59
Ursprungligen av bjorsi:

Försöker lägga till mitt iCloud-konto i mail på iphone men får felmeddelande (se bifogat)

Då har du alltså lyckats ändra användarnamnet för ditt icloudkonto nu? Från att tidigare ha haft en gmail-adress som användarnamn till att nu ha en icloud-adress som användarnamn?

Det framgår ju av din skärmbild över ”Lösenord och konton” att du är inloggad på ditt icloudkonto, men med din gmailadress som användarnamn. Det har du väl varit sen innan bytet av användarnamn.

Logga ut och in igen med det nya användarnamnet.

Du kan ju ha upp till 4 iCloud email adresser på samma iCloud konto så provat att skapa ett nytt sådant?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 10:45
Ursprungligen av IngoX:

Då har du alltså lyckats ändra användarnamnet för ditt icloudkonto nu? Från att tidigare ha haft en gmail-adress som användarnamn till att nu ha en icloud-adress som användarnamn?

Det framgår ju av din skärmbild över ”Lösenord och konton” att du är inloggad på ditt icloudkonto, men med din gmailadress som användarnamn. Det har du väl varit sen innan bytet av användarnamn.

Logga ut och in igen med det nya användarnamnet.

Nej, har ännu inte lyckats byta, antar att det är 30-dagarsregeln som spökar (23/9 har det gått en månad).
Testar ditt förslag.
Oavsett så borde jag kunna lägga till både gmail-konto och icloud-kontot i mailappen. Fungerar i mail-appen i MacOS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 10:54
Ursprungligen av IngoX:

Då har du alltså lyckats ändra användarnamnet för ditt icloudkonto nu? Från att tidigare ha haft en gmail-adress som användarnamn till att nu ha en icloud-adress som användarnamn?

Det framgår ju av din skärmbild över ”Lösenord och konton” att du är inloggad på ditt icloudkonto, men med din gmailadress som användarnamn. Det har du väl varit sen innan bytet av användarnamn.

Logga ut och in igen med det nya användarnamnet.

Loggade ut på telefonen och loggade in med min@icloud. Ser ut så här ändå när man är inloggad (se bild), dvs gmail ändå. Får nog avvakta till 23/9... Dock ligger nu även min icloud-mail i mailappen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-20 11:55

Jag ska göra exakt samma. Jag har ett gmail och ett iCloud med exakt samma namn före @. Gmail är mitt Apple-ID, men ska byta till iCloud. Läste på nätet och det verkade klart krångligt. Ska nu vänta och se när du får det att fungera så jag inte behöver göra det via trail and error..??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 11:46

Nu gick det att ändra. 30-dagarsregeln som stoppade det innan. Tips till esse och attefors, guide för att byta till iCloud.com på appleid

1
Bevaka tråden