Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Captcha för att minska spam

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Noterar att spamrobotarna börjat hitta tillbaka till 99Mac (de har väl uppdaterat URL:en i sina skript).

Skulle det vara möjligt att lägga in en captcha när man gör inlägg (typ för de första 10 inläggen eller så)? Min tanke är att det skulle minska spammandet ganska dramatiskt samtidigt som det inte skulle vara allt för störande för legitima användare som relativt snabbt skulle kunna bli av med captchan.

  • Superhjälte
  • 2019-06-13 15:47

Tills vi har en bättre lösning: Tack till alla er som rapporterar spam. Även om jag inte har tid att läsa forumet så noga under kontorstid så hinner jag hantera en och annan spammare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-13 17:04
Ursprungligen av suddgummi:

Skulle det vara möjligt att lägga in en captcha när man gör inlägg (typ för de första 10 inläggen eller så)? Min tanke är att det skulle minska spammandet ganska dramatiskt samtidigt som det inte skulle vara allt för störande för legitima användare som relativt snabbt skulle kunna bli av med captchan.

Jag vet inte riktigt hur spamrobotar fungerar. Men skulle det inte räcka med att det är en captcha när man skapar nytt konto? För all spam kommer ju från nyskapade konton.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 15:21

Jag ser att det finns en captcha på registreringssidan för nytt konto. Nytt eller kanske redan fanns?
https://www.99mac.se/registrera

Men robotarna verkar ju komma runt det...

Eller kan det kanske vara en livs levande "19 år gammal petite vixen med mjuk mjölkaktig vit hud, ingefära hår och gröna ögon" som sitter och skapar nya konton stup i kvarten?

  • Superhjälte
  • 2019-08-20 15:23

Om den har funnits där hela tiden så har spammarna kommit på hur de tar sig förbi den. Spaminlägg flera gånger per dygn nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 15:28
Ursprungligen av Zop:

Om den har funnits där hela tiden så har spammarna kommit på hur de tar sig förbi den. Spaminlägg flera gånger per dygn nu.

Jag förstår att du gjort dig förtjänt av titeln "Superhjälte"!
Kämpa på!

(Men lite off-topic så tycker jag att titeln moderator är bättre för en moderator som ska vara neutral i sin roll)

  • Superhjälte
  • 2019-08-20 15:35
Ursprungligen av IngoX:

Jag förstår att du gjort dig förtjänt av titeln "Superhjälte"!
Kämpa på!

(Men lite off-topic så tycker jag att titeln moderator är bättre för en moderator som ska vara neutral i sin roll)

Du har rätt men titeln blir kvar av egoistiska skäl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 16:09

Dessa bild-captchas kanske behöver förnyas. De ska klara av både AI-robotar och underbetalda 19-åringar som klickar förbi dem. Men ändå släppa in äkta människor med apple-intresse till detta forum. Föreslår ett antal frågor i denna stil:

  • Vad kommer nästa iPhone att heta?

  • Hur många "Boom" sa Steve Jobs på keynoten vid WWDC 2007?

  • Hur moget kan ett äpple bli?

Lösningen kräver dock en hel hord av Superhjältar som sitter 24/7 och bedömer och godkänner svaren!

Ursprungligen av IngoX:

En livs levande "19 år gammal petite vixen med mjuk mjölkaktig vit hud, ingefära hår och gröna ögon" som sitter och skapar nya konton stup i kvarten?

Vad är det för fel med den?

Skoja bara, har anmält den åtminstone 2ggr

Varför inte lägga alla nyregistreringar på en egen "gömd plats" och så tar det ett dygn innan de godkänns av en admin och kan börja posta? Innan en nyregistreringen ska det komma upp ett meddelande som förklarar 24h regeln + några frågor som föreslogs tidigare som måste svaras rätt på, och för att riktigt krångla till det kan man ha en uppsättning av frågor som byts ut lite random så där.
Ok, har ingen aning om hur många nya det kommer in på en vecka, men så många är det väl inte?

  • Medlem
  • 2019-08-21 10:41

Nu blottar jag troligtvis mina helt obefintliga kunskaper i både programmering och juridik.
Men man kan inte sätta en medlemsavgift på sidan med säg 10kr/mån?
På så sätt skulle fler vara med och bidra till att sidan finns kvar, och priset per skalle skulle sjunka för dom som idag aktivt väljer att stödja sajten.
Nyregistrerade blir uppmanade att bidra innan dom registreras och får tillgång till sidan. Gamla medlemmar uppmanas att bidra nästa gång dom loggar in?
Jo, jag förstår att det kan bli problem. Men kan själva modellen vara ett alternativ? Vi blir iaf HELT spamfria.

Alternativt kanske kalla det för en administrationsavgift vid tillfället för registrering av nytt konto på sidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-21 11:18
Ursprungligen av Dalle:

Nu blottar jag troligtvis mina helt obefintliga kunskaper i både programmering och juridik.
Men man kan inte sätta en medlemsavgift på sidan med säg 10kr/mån?
På så sätt skulle fler vara med och bidra till att sidan finns kvar, och priset per skalle skulle sjunka för dom som idag aktivt väljer att stödja sajten.
Nyregistrerade blir uppmanade att bidra innan dom registreras och får tillgång till sidan. Gamla medlemmar uppmanas att bidra nästa gång dom loggar in?
Jo, jag förstår att det kan bli problem. Men kan själva modellen vara ett alternativ? Vi blir iaf HELT spamfria.

Alternativt kanske kalla det för en administrationsavgift vid tillfället för registrering av nytt konto på sidan?

Ingen dum ide! tror dock det blir bättre med att säga 100 spänn per år och då godkänns kontot till "steg 1" dvs att man hamnar i en verifieringskö, Problemet med spammare är att de finns dom som lär betala ändå för att spamma sig igenom "hey buy iphone shields 1 usd"... spamfri tror jag är omöjligt att uppnå.

Men genom att sätta "steg " dvs avgift + captcha + ip kontroll (svenska) + manuell kontroll av admin INNAN postaren får OK att posta kan säkert minska ner andelen spam.

Steg 3 blir ju att man får regga sig med bankid ?

  • Medlem
  • 2019-08-21 11:32

@papito
Ok. Trodde inte att bottar klarade av att driva igenom en betalning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-21 11:52

Funkar så där här iaf...mycket petite vixen nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 12:49
Ursprungligen av papito:

Ingen dum ide!
... ...
Steg 3 blir ju att man får regga sig med bankid ?

Välkommen till forumet @papito! Igår eftermiddag när jag gick till sidan Nya inlägg och såg ett tiotal inlägg i rad med signaturen ”papito” trodde jag nästan det var en spamrobot i farten igen!

Ursprungligen av Dalle:

Men man kan inte sätta en medlemsavgift på sidan med säg 10kr/mån?

Avgift för att kunna registrera sig tror jag inte är bra för forumet. Det hämmar definitivt nya medlemmar.

Det går nog inte att helt skydda sig mot spam. De som spammar kan köpa tjänster så att roboten spetsas med mänsklig förmåga. I slutändan krävs det Superhjältar som underhåller sajten. Viktigt att det rensas undan, precis som mod/admin gör nu. Det verkar gå i vågor, till slut tröttnar de.

Suck...

  • Medlem
  • 2019-08-25 15:33

Varför inte stänga ned möjligheten att registrera nya konton?
Skriv att det är problem med spam och att det återigen är möjligt att registrera sig om en till två veckor?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-26 11:04
Ursprungligen av Dalle:

Varför inte stänga ned möjligheten att registrera nya konton?
Skriv att det är problem med spam och att det återigen är möjligt att registrera sig om en till två veckor?

Konstiga är ju att vi hade aldrig några direkta problem med detta tidigare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-26 13:33
Ursprungligen av zinned:

Konstiga är ju att vi hade aldrig några direkta problem med detta tidigare...

Jodå, spam har kommit i vågor de senaste åren. @Keptang fick jobba sig svettig emellanåt:
https://www.99mac.se/forum/t/323861-mycket-sp...

En till...

@Esse - något ni ser över, eller ska man vänja sig?

Ursprungligen av zinned:

Konstiga är ju att vi hade aldrig några direkta problem med detta tidigare...

Det fanns en moderator som var på hugget.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-27 02:19
Ursprungligen av Andorr:

Det fanns en moderator som var på hugget.

Misstänker att han var pensionär och hade inget annat för sig.

  • Superhjälte
  • 2019-08-27 07:32
Ursprungligen av Andorr:

Det fanns en moderator som var på hugget.

Hen är förmodligen välkommen tillbaka men ingen kontakt har tagits med de nya administratörerna av sajten.

Vi är flera administratörer och moderatorer nu och jag tycker att spam städas bort relativt snabbt.

@Keptang är kvar som medlem men ser ut som han inte varit så mycket aktiv. Lite synd tycker jag.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-08-28 10:02
Ursprungligen av IngoX:

Jag förstår att du gjort dig förtjänt av titeln "Superhjälte"!
Kämpa på!

(Men lite off-topic så tycker jag att titeln moderator är bättre för en moderator som ska vara neutral i sin roll)

Moderator på dagtid, räddar kattungar på kvällstid?

  • Superhjälte
  • 2019-08-28 13:23
Ursprungligen av Esse:

Moderator på dagtid, räddar kattungar på kvällstid?

Bruce Wayne utan en förmögenhet på dagtid och Batman utan gadgets på kvällstid.

Ursprungligen av calinou:

@Keptang är kvar som medlem men ser ut som han inte varit så mycket aktiv. Lite synd tycker jag.

Saknar också @Keptang måste jag säga. Han var aktiv och trevlig! Andra tider nu! Det nya gänget är ju också trevliga så! Känner dom inte lika väl dock!

Men det är kommer bli bra!

  • Superhjälte
  • 2019-09-22 17:57
Ursprungligen av SweSG:

Saknar också @Keptang måste jag säga. Han var aktiv och trevlig! Andra tider nu! Det nya gänget är ju också trevliga så! Känner dom inte lika väl dock!

Men det är kommer bli bra!

Du får lära känna oss. Du verkar trevlig trots att du pyntar dig med dödskalle.

Ursprungligen av Zop:

Du får lära känna oss. Du verkar trevlig trots att du pyntar dig med dödskalle.

Jag är hård på utsidan, mjuk på insidan! När det kommer till döskallar har jag lite kärlek till dom. Tycker dom är söta! Jag har ju kärlek till skräckfilm och metal också. Så allt hänger ihop på någotvis!

Mitt första intryck av er är bra! Glatt gäng som gillar det ni gör!

1
Bevaka tråden