Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min tv har bytt till en Mac adress

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en LG smart TV. Vi har IPTV som har fungerat bra. Appen krävde en uppdatering,som jag gjorde. Efter det fick vi problem och när jag kollade så istället för tvn's IP adress står där en Mac adress, som är låst.
Hur byter jag tillbaka? Jag kör med nätverkskabel till tv'n men hade wifit på. Någon som försökt att hjälpa mig säger att det är därför den bytte adress.
Nån som kan hjälpa mig, ej tekniktokiga,?

  • Medlem
  • 2019-09-05 15:35

Alla uppkopplade enheter har en egen MAC-adress. Vi kanske kan likna det vid enhetens personnummer?
Du säger att det är IPTV, så då antar jag att vi pratar om en digitalbox från någon tv-leverantör?
Om du endast ser en MAC-adress men inget IP-nummer så betyder det att den har tappat uppkopplingen mot nätet.
Vad har du för leverantör? Har du pratat med deras kundtjänst? Vad är det för app du pratar om? Och på vilken enhet har du denna app? Kan ni titta på någon kanal eller får ni bara ett felmeddelande, i så fall vad?

Ursprungligen av Dalle:

Alla uppkopplade enheter har en egen MAC-adress. Vi kanske kan likna det vid enhetens personnummer?
Du säger att det är IPTV, så då antar jag att vi pratar om en digitalbox från någon tv-leverantör?
Om du endast ser en MAC-adress men inget IP-nummer så betyder det att den har tappat uppkopplingen mot nätet.
Vad har du för leverantör? Har du pratat med deras kundtjänst? Vad är det för app du pratar om? Och på vilken enhet har du denna app? Kan ni titta på någon kanal eller får ni bara ett felmeddelande, i så fall vad?

Dalle

Ursprungligen av Dalle:

Alla uppkopplade enheter har en egen MAC-adress. Vi kanske kan likna det vid enhetens personnummer?
Du säger att det är IPTV, så då antar jag att vi pratar om en digitalbox från någon tv-leverantör?
Om du endast ser en MAC-adress men inget IP-nummer så betyder det att den har tappat uppkopplingen mot nätet.
Vad har du för leverantör? Har du pratat med deras kundtjänst? Vad är det för app du pratar om? Och på vilken enhet har du denna app? Kan ni titta på någon kanal eller får ni bara ett felmeddelande, i så fall vad?

Ursprungligen av annlouise66:

Vi ser på IPTV direkt på vår smart tv, inte via någon box. Appen heter Smartiptv och har laddats hem. Jag fick uppge tvn's Id när jag skaffade IPTV. Där den koden stod står nu en Mac adress med ett lås bredvid.
Kundtjänsten går ej att nå. Får hela tiden en meddelande om att kundtjänsten är stängd och öppnar 14-21. Så har det stått sedan juni. Det gick förr att nå dom via Messenger men den länken finns inte kvar. Om jag går in på.den gemensamma sidan för IPTV så står det "No lime connected". Vi har bild men den laggar och buffrar i ett
Om jag har fattat rätt så är Mac adressen nåt trådlöst.
Kan det vara så att nätverkskortet gått sönder?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-05 16:21

WiFi är djävulens påfund....
Slå av WiFi och ha en kabel inkopplad istället. Har du ingen, köp en och lägg över golvet till din router bara för att testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-05 16:28

Mac ≠ MAC

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-09-05 16:29

Får det här diskuteras på forumet?
Modern cardsharing som nyttjar en lucka i lagen med att det drivs utomlands för att hamna i en gråzon.
Undra på att "kundtjänst" inte svarar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-05 16:32

Reservera IPTV:ns IP till dess MAC i routern.

Ursprungligen av kenjon:

WiFi är djävulens påfund....
Slå av WiFi och ha en kabel inkopplad istället. Har du ingen, köp en och lägg över golvet till din router bara för att testa.

Vi har det så.en kabel direkt till TVn. Har haft så hela tiden. WiFit är avslaget.

Ursprungligen av iSweden:

Reservera IPTV:ns IP till dess MAC i routern.

Hur gör jag det??????

Ursprungligen av Json_81:

Får det här diskuteras på forumet?
Modern cardsharing som nyttjar en lucka i lagen med att det drivs utomlands för att hamna i en gråzon.
Undra på att "kundtjänst" inte svarar.

De svarade alltid förut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-05 18:19
Ursprungligen av annlouise66:

Hur gör jag det??????

Logga in i routern och grotta runt lite. Principen är den samma för alla routrar, men gränssnitten kan sen mycket olika ut.
Googla ev. manual till din modell.

Ursprungligen av iSweden:

Logga in i routern och grotta runt lite. Principen är den samma för alla routrar, men gränssnitten kan sen mycket olika ut.
Googla ev. manual till din modell.

Detta är ju TVn, ingen router..TVMAC som står där är inte tvn's.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-05 18:45
Ursprungligen av annlouise66:

Detta är ju TVn, ingen router..TVMAC som står där är inte tvn's.

För att minimera strul bör alla fasta enheter på nätverket ha reserverade IP nummer. Mobiler och surfplattor behöver det inte och oftast behöver inte datorerna det heller. Men definitivt alla typer av servrar och skrivare bör ha reserverade IP. Visst du kan sätta fasta IP också, men det är bökigare att administrera.

Ursprungligen av iSweden:

För att minimera strul bör alla fasta enheter på nätverket ha reserverade IP nummer. Mobiler och surfplattor behöver det inte och oftast behöver inte datorerna det heller. Men definitivt alla typer av servrar och skrivare bör ha reserverade IP. Visst du kan sätta fasta IP också, men det är bökigare att administrera.

Hur reserverar jag dom?

Ursprungligen av annlouise66:

Hur reserverar jag dom?

Testa att googla: https://www.google.se/search?q=reserve+ip+add...

  • Medlem
  • 2019-09-05 19:41

Hur många internetanslutning enheter har ni i nätverket? Kan det vara så att ni endast har fem dynamiska IP-adresser och att dessa redan är reserverade för andra enheter? Resultatet kan då bli att tvn blir utan en ip-adress eftersom alla redan är upptagna.
Har du en iPhone eller iPad? Gå i så fall in under inställningar, wifi. Klicka på ”i”-symbolen för ditt nätverk som du är ansluten till.
Hur ser ip-adressen ut? Börjar den på 192.168... eller 10.10...? Om inte kan problemet vara enligt beskrivningen ovan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-06 07:51
Ursprungligen av iSweden:

För att minimera strul bör alla fasta enheter på nätverket ha reserverade IP nummer. Mobiler och surfplattor behöver det inte och oftast behöver inte datorerna det heller. Men definitivt alla typer av servrar och skrivare bör ha reserverade IP. Visst du kan sätta fasta IP också, men det är bökigare att administrera.

Jag tycker tvärtom, att fasta nummer är lättare. Man ställer in dem en gång per enhet, inget mer att administrera. Byter jag router (vilket händer med några års mellanrum) måste jag reservera om alla igen. Lättare att sätta DHCP scoop på .100-.200
Under .100 har jag alla servrar och skrivare, över .200 har jag switchar, APs, VPN etc.

1
Bevaka tråden