Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel nätverk kommer upp i Wifi-nätverkslistan

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har flera nätverk att välja mellan. Varje gång jag öppnar min dator, mobil eller iPad är det fel wifinätverk som kommer upp och den har ingen täckning. Då måste jag ändra manuellt varje gång. Hur gör man för att ändra så att den andra nätverk blir permanent?

Har du provat gå in i inställningar för nätverket och välja glöm/Anslut automatiskt?

Ursprungligen av _empty:

Har du provat gå in i inställningar för nätverket och välja glöm/Anslut automatiskt?

Den är rätt inställd där men det är en annan som kommer upp

Nätverksinställningar --> Wifi --> Avancerat

- Dra det önskade nätverket så att det hamnar överst i listan.
- Tryck "minus" (ta bort) på nätverk som du inte vill ha i listan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nätverksinställningar --> Wifi --> Avancerat

- Dra det önskade nätverket så att det hamnar överst i listan.
- Tryck "minus" (ta bort) på nätverk som du inte vill ha i listan.

Tack för tipset. Nu har jag flyttat den upp i listan och tagit bort många främmande nätverk i samband med det. Tittat på mina iOS enheter men det verkar inte som man kan göra på samma sätt......

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-09-09 10:05
Ursprungligen av calinou:

Har flera nätverk att välja mellan. Varje gång jag öppnar min dator, mobil eller iPad är det fel wifinätverk som kommer upp och den har ingen täckning. Då måste jag ändra manuellt varje gång. Hur gör man för att ändra så att den andra nätverk blir permanent?

Du känner till att du bara kan prioritera i macOS medans både iOS och macOS kan glömma bort tidigare kända. Dessutom har jag svårt att tro att enheten väljer ett Wi-Fi som har för dålig signal.

Ursprungligen av frazze:

Du känner till att du bara kan prioritera i macOS medans både iOS och macOS kan glömma bort tidigare kända. Dessutom har jag svårt att tro att enheten väljer ett Wi-Fi som har för dålig signal.

Tro vad du vill men vet ej varför det har blivit så på senare tid. Kanske att man ska uppdatera modemet?
TV:n fungerar som det ska. Ska kolla i inställningarna vilket nätverk är valt där men är just nu inte på plats.
Det stådde inget nätverkstäckning varje gång jag öppnade datorn innan jag ändrade.
Samma sak gäller min iPad/ den har ej simkort och fick gå och ändra manuellt där också varje gång.
Min mobil skulle i vanliga fall prova på nätverket och sedan gå direkt över mobilens data (skulle jag tro) men den gör inte det. Har kollat inställningarna och det ser ut som det ska.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-09 14:52

iOS enheter väljer ALLTID det wifi-nätverk som har bäst sändning. Hur kan det komma sig att du tidigare har anslutit dig till "fel" nätverk? Som andra redan påpekat är det bara att ta bort det från listan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-09-09 15:37

Kan det vara så att andra nätverket har ett standardnamn så som Dlink, Asus eller Netgear och du varit ansluten till ett sådant öppet nätverk vid annat tillfälle hos bekant eller vän?

Ursprungligen av iller:

Kan det vara så att andra nätverket har ett standardnamn så som Dlink, Asus eller Netgear och du varit ansluten till ett sådant öppet nätverk vid annat tillfälle hos bekant eller vän?

Precis, fanns i lista från tidigare platser jag har varit t ex hotell, öppna platser eller bekanta som har varit kvar-bockade där i listan. Sedan finns det flera nätverk inom samma/Frigge rpt, 5 G, Frigge, Frigge 5g-2 som jag menade i mitt första inlägg att som kommit upp i stället för Frigge 5 G. Vissa av dessa verkar inte ha någon täckning fast för att göra det mer invecklad så har dessa alla några streck på wifi-symbolen. Tyvärr är jag inte på plats just idag för att kunna kolla.

Jag har ofta ”spök-wifi” från tidigare platser när jag klickar på Wi-Fi-ikonen i statusraden men de brukar försvinna efter en stund.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-09-11 07:39
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har ofta ”spök-wifi” från tidigare platser när jag klickar på Wi-Fi-ikonen i statusraden men de brukar försvinna efter en stund.

Jag känner igen det där med spök-wi-fi men har inte råkat ut för det på senare tid. Kanske efter 12.x eller så. Nu börjar den alltid med tom lista och bygger på. Möjligen kan jag ha gjort en nollställningssignal av nätverket, men är inte helt säker.

Nu är jag på plats och den har byts med annan fast jag drog 5 G överst på listan. Så det flyttar sig själv. Dom Frigge som har alla streck har dålig täckning eller ingen alls.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-11 09:59

Alla har bra täckning

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-09-11 17:39

Vilken produkt är Frigge? Du har inte läst bruksanvisningen låter det som, för där brukar det stå att du kan dela SSID från basstationen ut till varje repeater/extender. Så fungerar det bla med produkter av den sorten från TP-Link.

Ursprungligen av calinou:

...har dålig täckning eller ingen alls.

Nej, du har full signalstyrka, ser det ut som.

Om du har problem med prestanda i nätverken, så lär det bero på något annat än täckning.

En vild gissning:
Du har flera routers i nätverket, som alla agerar DHCP-server, och som (alla utom en) borde ställas om i bryggläge.

Ursprungligen av frazze:

Vilken produkt är Frigge? Du har inte läst bruksanvisningen låter det som, för där brukar det stå att du kan dela SSID från basstationen ut till varje repeater/extender. Så fungerar det bla med produkter av den sorten från TP-Link.

Alla som börjar på Frigge tillhör Wifi-nätverket.
Nu verkar som det plötsligt fungerar bättre hur än man väljer via wifisymbolen. Vilket har svajat hela sommaren. Blir det fel igen så får jag ringa bredbands-leverantören pga kan tyvärr inte förstå mig på manualen och tekniska detaljer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-11 21:28
Ursprungligen av calinou:

Alla som börjar på Frigge tillhör Wifi-nätverket.
Nu verkar som det plötsligt fungerar bättre hur än man väljer via wifisymbolen. Vilket har svajat hela sommaren. Blir det fel igen så får jag ringa bredbands-leverantören pga kan tyvärr inte förstå mig på manualen och tekniska detaljer.

Betvivlar att "Frigge" är ett SSID som är default utan någon har varit in i routern och ändrat.

1
Bevaka tråden