Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spegla vald mapp på iCloud?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle gärna ta emot lite goda råd.

Min huvudsakliga arbetsdator är en bärbar som jag brukar ta med mig när jag åker på jobb. Men nu är jag lite trött på att bära omkring den och skulle gärna bara ta med mig min iPad i stället.

I dagsläget får jag då kopiera över mina aktuella arbetsfiler från datorn till en mapp på iCloud och arbeta på molnfilerna från paddan. Sedan när jag kommer hem får jag kopiera tillbaka de filer jag modifierat så att jag har de senaste filerna i min dator.

Men jag skulle ju gärna tro att detta kunde ske lite mer automatiserat. Jag hade hoppats att Macens egen "Desktop and Documents"-funktion, som speglar dessa två mappar på iCloud, hade varit en bra lösning. Då hade jag tänkt mig att det skulle ske automatisk synkning mellan dator och iCloud, så att alla filer som modifieras på ena stället samtidigt uppdateras på det andra. Men dels är jag osäker på om det verkligen är en spegling eller om det handlar om flytt av grejorna från datorn till molnet, vilket jag inte är intresserad av. Mina "original" vill jag ha kvar på datorn, basta. Och dels verkar det ju bara handla om just de två mapparna. Jag har mina arbetsfiler i en mapp utanför Documents, och så vill jag forsätta ha det.

Jag har försökt hitta andra lösningar som gör det jag vill, alltså att synka valfri mapp på min dator med en mapp på iCloud. Och då menar jag riktig synkning, så att en förändring på ena stället ger förändring på andra – åt båda hållen.

Någon som har en funkande lösning för detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-11 16:17

Borde väl gå att lägga till mapparna med en mjuklänk (symbolic link) i terminalen. Det finns många svar om detta i forumet och på nätet.

Ursprungligen av iSweden:

Borde väl gå att lägga till mapparna med en mjuklänk (symbolic link) i terminalen. Det finns många svar om detta i forumet och på nätet.

Helt säkert. Men det övergår mitt förstånd och därför har jag varken sökt eller hittat något om saken.

Jag skulle kunna köra CCC mot en mapp på iCloud, men då får jag dessutom en lokal kopia av mappen på min dator, och det vill jag ju inte ha (det räcker med originalmappen). Om man kunde ställa in iCloud att inte lagra lokala kopior skulle mitt problem vara löst. Men det verkar ju inte gå.

Jag gör så här:
Lägger filerna i en mapp på iCloud, den mappen drar jag sen till en en mapp eller skrivbordet på datorn, håller ner alt + cmd och släpper musknappen, så blir det en länkad map där du kommer åt alla filer via iOS och även direkt i datorn så slipper man skyffla filer fram och tillbaks.
Man kommer ju även åt iCloud mappar direkt i datorn om man ställt in finder så.

Edit: Om man som du kopierar filer mellan iCloud och datorn så har du ju två filer av varje på datorn, en i iCloudmappen och en i din arbetsmapp på datorn. iCloud ligger faktiskt på dator och på molnet

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Jag har mina arbetsfiler i en mapp utanför Documents, och så vill jag forsätta ha det.

Du kan inte tänka dig att flytta in den mappen under Documents då?

Och, jag skulle absolut tro att om du ändrar ett dokument på annan enhet är det den ändrade versionen som sedan syns lokalt på din dator när det synkats.
Testa!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-11 19:25

Varför inte nyttja iCloud som det är tänkt?
Förvara dokumentfiler i dokument i iCloud. Då har du en fil på en plats, som är tillgängligt på valfri enhet i hela världen.

Symlänkar i all ära, men det är för folk som har filhantering som hobby.

Senast redigerat 2019-09-11 23:52
Ursprungligen av reboot81:

Varför inte nyttja iCloud som det är tänkt?
Förvara dokumentfiler i dokument i iCloud. Du har du en fil på en plats, som är tillgängligt på valfri enhet i hela världen.

Symlänkar i all ära, men det är för folk som har filhantering som hobby.

Funkar ju med typ vanliga dokument etc, men med xxx TB blir det inge vidare att ha dessa i Dokument eller Bilder ditto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-11 20:02
Ursprungligen av reboot81:


Symlänkar i all ära, men det är för folk som har filhantering som hobby.

LOL ??

Ursprungligen av reboot81:

Varför inte nyttja iCloud som det är tänkt?
Förvara dokumentfiler i dokument i iCloud. Då har du en fil på en plats, som är tillgängligt på valfri enhet i hela världen.

Symlänkar i all ära, men det är för folk som har filhantering som hobby.

Problemet är att jag inte riktigt litar på iCloud. Har läst en del om risker för filkorruption, och eftersom detta gäller mina arbetsdokument vill jag ha originalen helt ostörda på datorn. Inte i den vanliga iCloudmappen, där de ju kommer att ändras automatiskt om något (utanför min kontroll) händer på servern. Kanske totalt osannolikt men ändå: nope.

Sedan jag postade har jag letat efter en cloudlösning som enbart är en lagringsplats, inte någon synkfunktion (som jag ju kan fixa själv enkelt med exempelvis CCC). Men det finns ju inte! All molnlagring kommer med synkning, där jag tvingas ha en spegling på min hårddisk. Eller?

Nu är ju det egentligen inget jätteproblem, jag har plats på disken för en spegling av mina 18 GB arbetsfiler, men det känns så totalt onödigt och ostädat.

Haha, jag inser att jag framstår som kontrollfreak och strukturfascist. Det är jag i och för sig, men det är ju synd att det syns utåt. Filhantering som hobby … jag kanske ska läsa på lite om symlänkar ändå.

Google Drive använder jag och det enbart som molnlagring utan synkronisering.

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Problemet är att jag inte riktigt litar på iCloud. Har läst en del om risker för filkorruption, och eftersom detta gäller mina arbetsdokument vill jag ha originalen helt ostörda på datorn. Inte i den vanliga iCloudmappen, där de ju kommer att ändras automatiskt om något (utanför min kontroll) händer på servern. Kanske totalt osannolikt men ändå: nope.

Sedan jag postade har jag letat efter en cloudlösning som enbart är en lagringsplats, inte någon synkfunktion (som jag ju kan fixa själv enkelt med exempelvis CCC). Men det finns ju inte! All molnlagring kommer med synkning, där jag tvingas ha en spegling på min hårddisk. Eller?

Nu är ju det egentligen inget jätteproblem, jag har plats på disken för en spegling av mina 18 GB arbetsfiler, men det känns så totalt onödigt och ostädat.

Haha, jag inser att jag framstår som kontrollfreak och strukturfascist. Det är jag i och för sig, men det är ju synd att det syns utåt. Filhantering som hobby … jag kanske ska läsa på lite om symlänkar ändå.

Google Drive är helt fristående utan synk, men igen, litar du inte på iCloud så kan ju samma sak hända med alla molnlösningar.

Mitt förslag är det absolut enklaste man kan ha och funkar alltid så länge som iCloud inte är nere för service etc. Kört så sedan det kom.
Dessutom så kan du ju alltid ta backup på din arbetsmap, din hårdisk på datorn kan ju paja.

Ursprungligen av CekariYH:

Google Drive är helt fristående utan synk, men igen, litar du inte på iCloud så kan ju samma sak hända med alla molnlösningar.

Mitt förslag är det absolut enklaste man kan ha och funkar alltid så länge som iCloud inte är nere för service etc. Kört så sedan det kom.
Dessutom så kan du ju alltid ta backup på din arbetsmap, din hårdisk på datorn kan ju paja.

Jag ska testa din lösning, verkar ju lovande. Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-12 21:43
Ursprungligen av Gunnar Linn:

Problemet är att jag inte riktigt litar på iCloud. Har läst en del om risker för filkorruption, och eftersom detta gäller mina arbetsdokument vill jag ha originalen helt ostörda på datorn. Inte i den vanliga iCloudmappen, där de ju kommer att ändras automatiskt om något (utanför min kontroll) händer på servern. Kanske totalt osannolikt men ändå: nope.

Sedan jag postade har jag letat efter en cloudlösning som enbart är en lagringsplats, inte någon synkfunktion (som jag ju kan fixa själv enkelt med exempelvis CCC). Men det finns ju inte! All molnlagring kommer med synkning, där jag tvingas ha en spegling på min hårddisk. Eller?…

Jag är genuint intresserad, har du nån länk till detta om filkorruption hos iCloud?

Du kan om du vill köra en cloudlösning utan synk, tex OneDrive/GoogleDrive.

Kom på en sak, filer i iCloud drive har versionshantering á la Time Machine. Ändrar du en bild eller ett dokument, säg att du skriver en sida text. Därefter raderar du hela texten och stänger ner programmet. Öppnar du sedan upp programmet och väljer "Arkiv->Återgå till->Bläddra bland alla versioner" så kan du återställa dokumentet till den versionen du hade innan du raderade all text!
Samma gäller för PDF, bilder.

(Värt att notera: för att få detta att funka på iOS så gäller det att följa instruktionerna exakt. Man kan inte göra det i appen Filer på iOS.)

När vi ändå är inne på ämnet. Howard Oakley har gjort programmet Bailiff (eng. "Fogde") som ger dig två möjligheter som du kan använda på filer i iCloud: Evict eller Download. Evict:ar du en fil/mapp så försvinner den lokala kopian, och filen finns endast tillgänglig online eller på mobila enheter (tills du väljer att öppna den på datorn iaf). Download gör tvärtom, den ser till att filen/mappen på datorn INTE försvinner, utan alltid finns tillgänglig lokalt. Bailiff ger dig mer kontroll.

Senast redigerat 2019-09-12 22:03
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-25 20:47

Bailiff för att hantera iCloud var en intressant nykomling. Fast det är alltid lite läskigt att stödja sig mot program från tredje part.

Jag installerade nyss Dropbox lokalt och möttes av en ny informationsbild. Med Dropbox Plus går det att endast lagra filerna i molnet.

Och Dropbox har verkligen satsat under senaste tiden. De värnar om sin position.

1
Bevaka tråden