Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera innehåll inför försäljning av MacBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag har vidtagit alla steg som Apple rekommenderar inför försäljning av min MacBook från 2014. Misstänker att en formatering av hårddisken inte är tillräckligt om någon, mot all förmodan, vill återskapa mina filer. Kan jag anv Skivverktyget för att göra en säkrare radering av hårddisken och hur många gånger ska jag i så fall skriva över informationen?

Tack på förhand!

Ursprungligen av citygirl76:

Hej,
jag har vidtagit alla steg som Apple rekommenderar inför försäljning av min MacBook från 2014. Misstänker att en formatering av hårddisken inte är tillräckligt om någon, mot all förmodan, vill återskapa mina filer. Kan jag anv Skivverktyget för att göra en säkrare radering av hårddisken och hur många gånger ska jag i så fall skriva över informationen?

Tack på förhand!

Det går inte att säkert nollöverskriva en SSD via Mac OS X. OS:t stöder inte detta. Du behöver Gparted Live. Eller Ubuntu Live med Gparted på. Eller Windows, gud förbjude... Läs mer här: https://blog.macsales.com/46199-how-to-secure...

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-09-25 15:44

Aktivera FileVault så blir hela disken krypterad. Eller har jag missat nått här? Nikka tipsade om det i ett avsnitt av "Bli säker podden"

Ursprungligen av chrme109:

Aktivera FileVault så blir hela disken krypterad. Eller har jag missat nått här? Nikka tipsade om det i ett avsnitt av "Bli säker podden"

Det stämmer, men datorn ska ju tömmas. Beroende på hur mycket som är lagrat kan det bli en rejäl omväg. Och om det gamla användarkontot redan är raderat så fungerar det inte.

Ursprungligen av Zeugma:

Det går inte att säkert nollöverskriva en SSD via Mac OS X. OS:t stöder inte detta. Du behöver Gparted Live. Eller Ubuntu Live med Gparted på. Eller Windows, gud förbjude... Läs mer här: https://blog.macsales.com/46199-how-to-secure...

Tack, ska titta på det. Användarkontot är raderat redan. kan man annars nöja sig med att ha formaterat om hårddisken?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-26 07:52
Ursprungligen av citygirl76:

Tack, ska titta på det. Användarkontot är raderat redan. kan man annars nöja sig med att ha formaterat om hårddisken?

Vad är det för hemligt material du har som du är så rädd om? Ingen privatperson är intresserad eller har orken att försöka få fram dina filer. En formateringen räcker.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-26 08:05

När du väljer att formatera hårddisken kan man välja i olika steg hur säker formatering man vill.

Ursprungligen av Innis:

När du väljer att formatera hårddisken kan man välja i olika steg hur säker formatering man vill.

Det där fungerar inte med en SSD. Du kan läsa om det via länken jag gav tidigare.

Ursprungligen av citygirl76:

Tack, ska titta på det. Användarkontot är raderat redan. kan man annars nöja sig med att ha formaterat om hårddisken?

Det är ju ingen teknisk fråga, egentligen, så det kan jag inte svara på. Du får själv göra upp med ditt samvete, så att säga. Om du faktiskt vill utplåna alla möjligheter att återskapa information har jag lämnat en fingervisning som borde vara tillfyllest.

1
Bevaka tråden