Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska man ha för "WiFi Extender", för att koppla ihop två trådlösa nätverk, nuförtiden?

Jag ska hjälpa min svåger att utöka sitt trådlösa nätverk så att det täcker in hans gäststuga. Han har en Airport Extreme i ena änden av sitt hus, och en äldre Airport Extreme i gäststugan. Ibland ser dessa två enheter varandra, ibland inte.
Jag vill sätta nån form av accespunkt mellan dessa två nätverk för att bygga ihop dem. Förr i tiden hade jag satt en Airport Express för detta ändamål, men de har ju utgått ur sortimentet.

Någon som har rekommendation på vad man ska använda (jag vill inte byta ut hela nätverket)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-04 14:54

Cat5e-kabel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-04 15:39
Ursprungligen av carlsson:

Vad ska man ha för "WiFi Extender", för att koppla ihop två trådlösa nätverk, nuförtiden?

Jag ska hjälpa min svåger att utöka sitt trådlösa nätverk så att det täcker in hans gäststuga. Han har en Airport Extreme i ena änden av sitt hus, och en äldre Airport Extreme i gäststugan. Ibland ser dessa två enheter varandra, ibland inte.
Jag vill sätta nån form av accespunkt mellan dessa två nätverk för att bygga ihop dem. Förr i tiden hade jag satt en Airport Express för detta ändamål, men de har ju utgått ur sortimentet.

Någon som har rekommendation på vad man ska använda (jag vill inte byta ut hela nätverket)?

Jag har en airport express som ligger hemma och skräpar i en byrålåda...

Hur menar du att en Airport Express skulle lösa problemet? Menar du att routern i huset står i den bortre änden av huset (räknat från gäststugan)? Går det inte att flytta routrarna, så att de kommer lite närmare varandra, och kan se varandra bättre? Vilka avstånd pratar vi om?

Och om en Express skulle lösa problemet, så lär det väl finnas begagnade sådana att få tag på.

Annars är här några tips:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

• Nätverkskabel är förstås det bästa, men han orkar inte gräva ner den eller dra den på ett lämpligt sätt. Trådlöst är ju kung i de sammanhangen (när man inte har superhöga krav på hastighet).

• En APX kan du sätta i bryggat "Utöka Trådlöst nätverk"-läge, och då gör den exakt det. Självklart förlorar man hastighet, men som sagt, i vissa lägen är det värt det. Har gjort det många gånger, och det fungerar tillfredsställande (nuförtiden kallas det ju Mesh-nätverk, (även om en dedikerad Mesh-enhet har separata kanaler för trafik och routning om jag fattat det rätt)).

• Det blir en TP-link RE305 från Kjell. Jag ska hjälpa honom att installera den och rapporterar här sen. Kanske blir hur bra som helst!

Ursprungligen av bjorsi:

Jag har en airport express som ligger hemma och skräpar i en byrålåda...

Är det generation 2 köper jag den gärna av dig för en vettig peng!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-04 16:08
Ursprungligen av carlsson:

Är det generation 2 köper jag den gärna av dig för en vettig peng!

tyvärr är det den tidigare (som ser ut som en gigantisk stickpropp)

Ursprungligen av bjorsi:

tyvärr är det den tidigare (som ser ut som en gigantisk stickpropp)

Ok. Tack men nej tack då.

Jag kör med TP-links AV2000 (powerline-adaptrar) för att knyta ihop två routrar som står en bra bit från varandra. Fungerar fint. Inte lika snabbt som att dra en enskild nätverkskabel förstås, men elkablarna fanns ju där redan och de är på samma fas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-17 09:07
Ursprungligen av carlsson:

• Nätverkskabel är förstås det bästa, men han orkar inte gräva ner den eller dra den på ett lämpligt sätt. Trådlöst är ju kung i de sammanhangen (när man inte har superhöga krav på hastighet).

• En APX kan du sätta i bryggat "Utöka Trådlöst nätverk"-läge, och då gör den exakt det. Självklart förlorar man hastighet, men som sagt, i vissa lägen är det värt det. Har gjort det många gånger, och det fungerar tillfredsställande (nuförtiden kallas det ju Mesh-nätverk, (även om en dedikerad Mesh-enhet har separata kanaler för trafik och routning om jag fattat det rätt)).

• Det blir en TP-link RE305 från Kjell. Jag ska hjälpa honom att installera den och rapporterar här sen. Kanske blir hur bra som helst!

Blev det bra? :).
Utökade mitt nätverk häromdagen med min härkegamla APX (den som ser ut som en stor stickpropp(enbart n, ej ac)) men upplever det ej tillfredsställande. Skulle en APX (den som ser ut som vit appletv) göra det jobb bättre? (misstänker det). Eller ska man helt enkelt köpa en till AirPort Extreme (tornet)?

Ursprungligen av carlsson:

Vad ska man ha för "WiFi Extender", för att koppla ihop två trådlösa nätverk, nuförtiden?

Jag ska hjälpa min svåger att utöka sitt trådlösa nätverk så att det täcker in hans gäststuga. Han har en Airport Extreme i ena änden av sitt hus, och en äldre Airport Extreme i gäststugan. Ibland ser dessa två enheter varandra, ibland inte.
Jag vill sätta nån form av accespunkt mellan dessa två nätverk för att bygga ihop dem. Förr i tiden hade jag satt en Airport Express för detta ändamål, men de har ju utgått ur sortimentet.

Någon som har rekommendation på vad man ska använda (jag vill inte byta ut hela nätverket)?

Följer.....Hur långt är det till stugan?

Glömde att rapportera här. Det blev skitdåligt, och vi lämnade tillbaka grejerna.

Återigen blir man överraskad av hur bra Apples Wifiprylar var, och faktiskt är, även med dagens standard. Dessa nyköpta förlängare presterade inte bättre än två stycken AP Extreme som stod på samma avstånd.

Nu har vi gjort det enda rätta, och det är att dra en kabel ut till det andra huset där en Airport Extreme servrar hela stugan. Funkar kanon.

Hittar någon en lösning som faktiskt fungerar så är jag idel öra!

PS. Avståndet är 20–30 meter.

Senast redigerat 2019-10-18 11:52
1
Bevaka tråden