Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sir N.:

Nytt med Klarna/Handelsbanken: Nu ser man på kontoutdraget hos Handelsbanken vart pengarna gick som Klarna drog med autogiro efter en Apple Pay-betalning. Nu står det inte längre Klarna, Klarna, Klarna ... Nej nu ser det ut så här:

K*ICA KVANTU -1 123,15
K*K-RAUTA -959,20
K*MOBILPARK -14,00
K*HEMGLASS S -303,00
K*DAISYS BRE -99,00
K*BETALA P -70,00

Så man ser både att det var en Klarnabetalning (K*) och vart pengarna gick i slutändan och det blir lättare för dig som vill hålla reda på vart pengarna går från din "riktiga" bank.

Swedbank också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-01 07:53

Ah, jag har ICABanken och där stod det K* enbart, jag fattade inte vad det var....

Ursprungligen av Macaddict:

Swedbank också.

Klar förbättring, bra jobbat av dom.

Ursprungligen av Sir N.:

Nytt med Klarna/Handelsbanken...

Gäller generellt för Klarna - inte bara via Handelsbanken.

Mejl från Klarna idag:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-01 13:59

Woah, välkommen tillbaka @Jesper Ohlsson ! Det var länge sedan

Ursprungligen av zinned:

Woah, välkommen tillbaka @Jesper Ohlsson ! Det var länge sedan

Nja, visserligen har det gått några dagar sedan mitt senaste inlägg - och jag skriver inte lika många inlägg som förr - men ”länge sedan” är det väl knappast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-01 15:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, visserligen har det gått några dagar sedan mitt senaste inlägg - och jag skriver inte lika många inlägg som förr - men ”länge sedan” är det väl knappast.

Ok då, mer en subjektiv bedömning från mig baserat på att jag inte hade sett dig på ett tag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-02 09:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gäller generellt för Klarna - inte bara via Handelsbanken.

Mejl från Klarna idag:

Jo, jag fick det mailet också, men fick ett kontoutdrag med K* ett par dagar innan mailet. Dålig tajming...

Ursprungligen av kenjon:

Jo, jag fick det mailet också, men fick ett kontoutdrag med K* ett par dagar innan mailet. Dålig tajming...

Nja, tror dom rullade ut det först får att slippa alla som går in och kollar och inte ser nån skillnad och sen klagar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-02 23:16

Igår uppdaterades sidan för europeiska banker som deltar i Apple Pay.

Enda nyhet för Sverige är att tyska internetbanken N26 lagts till.

Aktuella listan:

@jas skrev ett inlägg om N26 i en annan tråd för en dryg månad sedan, jag väljer att citera och fortsätta här istället:

Citat:

Även N26 verkar erbjuda Apple Pay!

Dock varierar uppgifterna vilka länder som är aktiva beroende på vilken sida man kollar, supportsidan anger Sverige, men ex vis en bit ner på denna sida anges:

Notice: Apple Pay is only available in Finland, France, Ireland, Italy, and Spain.

Ett blogginlägg nyligen nämner Luxemburg, men inga andra länder.

Kanske dålig uppdatering och slarvig marknadsföring, jag försökte iaf öppna ett gratiskonto med MasterCard debit, men det stöp på identifiering, de godtar inte körkort utan endast pass eller nationellt id-kort.

Annars verkar det som en trevlig fintech bank och en stark konkurrent till Revolut.

En färsk recension av N26 där de även jämför med Revolut, som också har sin egen detaljerade genomgång.

N26 har nu Apple Pay i 23 länder enligt Apples sida, vilket är den som brukar stämma.
De länder som tillkom igår var Belgien, Danmark, Norge och Sverige.

En fundering.
Om nu Swedbank snart får Apple Pay kan man använda två banker i Wallet till Apple Pay?
Funderar om jag kanske vill behålla klarna ett tag till när jag fick förklarat att kreditkort har vissa fördelar om man blir skimmad.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-03 05:38
Ursprungligen av Mackan1984:

En fundering.
Om nu Swedbank snart får Apple Pay kan man använda två banker i Wallet till Apple Pay?
Funderar om jag kanske vill behålla klarna ett tag till när jag fick förklarat att kreditkort har vissa fördelar om man blir skimmad.

Du kan använda så många kort du vill i Wallet

Ursprungligen av Innis:

Du kan använda så många kort du vill i Wallet

Gött ?

Ursprungligen av IngoX:

Igår uppdaterades sidan för europeiska banker som deltar i Apple Pay.

Enda nyhet för Sverige är att tyska internetbanken N26 lagts till.

Aktuella listan:
@jas skrev ett inlägg om N26 i en annan tråd för en dryg månad sedan, jag väljer att citera och fortsätta här istället:
N26 har nu Apple Pay i 23 länder enligt Apples sida, vilket är den som brukar stämma.
De länder som tillkom igår var Belgien, Danmark, Norge och Sverige.

Väntar hellre på tills Swedbank är med

Ursprungligen av Zeugma:

Jag frågade igår och fick nyss detta svar:

”Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.”

Exakt samma sak har dom sagt till mig. Copy Paste svar.

Ursprungligen av breather:

Exakt samma sak har dom sagt till mig. Copy Paste svar.

Bra att veta att det indirekt indikerar att många kunder undrar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-03 15:07
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, tror dom rullade ut det först får att slippa alla som går in och kollar och inte ser nån skillnad och sen klagar

Så nu fick bankerna en massa klagomål/undringar över vad K* betyder....
Det är väl betydligt bättre att Informera först, Gör sedan.

Ursprungligen av kenjon:

Så nu fick bankerna en massa klagomål/undringar över vad K* betyder....
Det är väl betydligt bättre att Informera först, Gör sedan.

Jag tror inte att vi ska överdriva hur många som kontaktade sin bank om detta

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-04 17:16

Jag gjorde det. Det stod bara K* första dagen, men senare kom det butiksnamnet efter K*
Ser jag en utbetalning på flera hundra kronor som ska göras nästa dag och det bara står K* reagerar jag. Kan ju ha blivit skimmad eller något!

Är det inte lite märkligt att Swedbank går ut med att dom ska börja med Apple Pay. Detta var typ 23 september, sedan har det varit knäpptyst. I början skyltade dom på hemsidan om det, nu hittar jag inte det. Har någon här kontaktat Swedbank för mer svar?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-19 08:36
Ursprungligen av westerlu77:

Är det inte lite märkligt att Swedbank går ut med att dom ska börja med Apple Pay. Detta var typ 23 september, sedan har det varit knäpptyst. I början skyltade dom på hemsidan om det, nu hittar jag inte det. Har någon här kontaktat Swedbank för mer svar?

Nej varför skulle man göra det när man ändå får ett standardsvar för kundtjänst inte har relevant information.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-11-19 08:37
Ursprungligen av westerlu77:

Är det inte lite märkligt att Swedbank går ut med att dom ska börja med Apple Pay. Detta var typ 23 september, sedan har det varit knäpptyst. I början skyltade dom på hemsidan om det, nu hittar jag inte det. Har någon här kontaktat Swedbank för mer svar?

De som frågat på Twitter har fått svaret att dom inte har nåt datum att meddela. Skriver man "Apple Pay" i sökrutan på deras webb så kommer det upp en text som säger att det är på väg.

Håller med om att dom nu får ta sig samman och göra nåt!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-11-20 08:26
Ursprungligen av calinou:

Väntar hellre på tills Swedbank är med

P1 hade Uppdrag granskning på besök i morse, han inte höra vad som sades men Swedbank skulle komma med ett pressuttalande i dag och UG meddelade att de undersökte SEB (tror jag att det var) men de ville inte kommentera innan programmet vad det gäller, men det handlar om penningtvätt.

Kanske nya problem för Swedbank som gör att Apple Pay dröjer. Apple kanske ställer krav på banken, även om Swedbank vill få det att verka tvärt om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-20 09:13
Ursprungligen av MatsOlov:

P1 hade Uppdrag granskning på besök i morse, han inte höra vad som sades men Swedbank skulle komma med ett pressuttalande i dag och UG meddelade att de undersökte SEB (tror jag att det var) men de ville inte kommentera innan programmet vad det gäller, men det handlar om penningtvätt.

Kanske nya problem för Swedbank som gör att Apple Pay dröjer. Apple kanske ställer krav på banken, även om Swedbank vill få det att verka tvärt om.

Kvällens Uppdrag granskning kan man se redan nu. Tror inte att det är något som påverkar när Apple Pay lanseras. Även om det är lockande att spekulera...

SVT Play - Swedbank och vapenhandlarna

Ursprungligen av westerlu77:

Är det inte lite märkligt att Swedbank går ut med att dom ska börja med Apple Pay. Detta var typ 23 september, sedan har det varit knäpptyst. I början skyltade dom på hemsidan om det, nu hittar jag inte det. Har någon här kontaktat Swedbank för mer svar?

Danske bank meddelade ”kommer snart” den 2 april. Det tog till den 20 augusti innan deras kunder fick se första spåret av Apple Pay i Danske banks app.

Den erfarenheten tyder på att ”snart” på bankspråket betyder 4,5 månader. Början av februari kan i så fall fortfarande vara ”snart” för Swedbanks kunder.

Ursprungligen av Innis:

Nej varför skulle man göra det när man ändå får ett standardsvar för kundtjänst inte har relevant information.

Dom har nog inte tid med det för tillfället. För mycket annat händer i banken. Fråga Göran Persson.....

Ursprungligen av IngoX:

Kvällens Uppdrag granskning kan man se redan nu. Tror inte att det är något som påverkar när Apple Pay lanseras. Även om det är lockande att spekulera...

SVT Play - Swedbank och vapenhandlarna

Danske bank meddelade ”kommer snart” den 2 april. Det tog till den 20 augusti innan deras kunder fick se första spåret av Apple Pay i Danske banks app.

Den erfarenheten tyder på att ”snart” på bankspråket betyder 4,5 månader. Början av februari kan i så fall fortfarande vara ”snart” för Swedbanks kunder.

Det är missbruk av språket. Snart betyder ca några minuter till en vecka.
Det är ingen skillnad mellan svenska folkets bruk av ordet snart och bankernas svenska!

Annars ska vi folket tvinga banken att skicka sina anställda till språkkurs i Svenska!
Banker, skäms på er som missbrukar svenska språket. Det finns gott om alternativa ord som passar 4–6 månader, t.ex. ”Apple Pay kommer till er om några månader…”

Senast redigerat 2019-11-20 23:14
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-21 13:16

Nja, säger vi att snart ska vi åka till Mars, så betyder det nog inte några minuter till en vecka. Allt är relativt

Volvokortet är på gång!

Curve har nu Apple Pay

Bevaka tråden