Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appen Hälsa

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ställer man in steglängden i appen "Hälsa"? Löpsträckan blir alldeles för lång och stegantalet också.Någon som kan ge råd? Har testat genom att sänka kroppslängden, utan resultat.

Det kan du inte göra vad jag vet, men det här kanske hjälper: https://support.apple.com/en-us/HT204516

Hälsa är en rapporteringsapp som sammanställer resultat och mätningar från andra appar - därför kan du inte ställa in steglängden i den appen. Det är de appar som rappporterar resultaten som måste trimmas in. Om du trycker på steg så kan du se vilka appar som rapporterar mätvärdet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hälsa är en rapporteringsapp som sammanställer resultat och mätningar från andra appar - därför kan du inte ställa in steglängden i den appen. Det är de appar som rappporterar resultaten som måste trimmas in. Om du trycker på steg så kan du se vilka appar som rapporterar mätvärdet.

Vad pratar du om? Health (Hälsa) är en egen app också som registrerar data. Exempelvis så har jag ingen annan hälsoapp installerad över huvud taget, utan förlitar mig helt och hållit på den data som registreras av iPhone i denna app.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det kan du inte göra vad jag vet, men det här kanske hjälper: https://support.apple.com/en-us/HT204516

Ursprungligen av BlackSmp:

Hälsa är en rapporteringsapp som sammanställer resultat och mätningar från andra appar - därför kan du inte ställa in steglängden i den appen. Det är de appar som rappporterar resultaten som måste trimmas in. Om du trycker på steg så kan du se vilka appar som rapporterar mätvärdet.

Ursprungligen av sextontio:

Vad pratar du om? Health (Hälsa) är en egen app också som registrerar data. Exempelvis så har jag ingen annan hälsoapp installerad över huvud taget, utan förlitar mig helt och hållit på den data som registreras av iPhone i denna app.

Tack för tips men ingen lösning hittills. Jag har förutom appen Hälsa apparna Runkeeper och Pacer, mest för kontroll av sträckor, steg mm. Runkeeper tysk stämma bäst med exvis hustruns Garminarmband. Hälsa visar nästan dubbla värden. Därför söker jag inställningar för steglängd, som jag anar inte finns.

Ursprungligen av aake39:

Tack för tips men ingen lösning hittills. Jag har förutom appen Hälsa apparna Runkeeper och Pacer, mest för kontroll av sträckor, steg mm. Runkeeper tysk stämma bäst med exvis hustruns Garminarmband. Hälsa visar nästan dubbla värden. Därför söker jag inställningar för steglängd, som jag anar inte finns.

Apples lösning är nog att du justerar din egen steglängd för att fungera tillsammans med deras generella mått.

Men nej, det finns inget sätt att göra detta på. Men det jag tänker på när du säger 'Garminarmband' är; kan det inte vara så att de visar olika mått eftersom de placeras olika? En iPhone ligger ju (oftast) i byxfickan och försöker uppskatta din rörelse. Om den känner av att du börjar gå så börjar den mäta. På ett liknande sätt bort ju Garmin fungera, men eftersom det sitter på en arm så blir rörelsen annorlunda och ger därför ett annat värde. Kan det ligga något i detta?

Är det inte så att hälsa använder sig av GPSen för att kalibrera längden du färdats?
Kolla i systeminställningar så att "motion calibration & distance" är aktiverad (vet inte vad den svenska översättningen är). Se också till att platstjänster är igång.
För stegen är det ju accelerometrar i telefonen som används. Har du telefonen så att den kan "studsa" (typ benfickor på shorts) eller har du den i handen när du går? Försök då flytta den till en annan ficka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-01 10:14

Är det under Inställningar - Integritetsskydd - Rörelse och kondition...?

Stegräknaren bygger väl på att registrera själva rörelsen, och sträcka mäts väl av GPS. Så steglängd är nog inte inblandad överhuvudtaget, tror jag.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det kan du inte göra vad jag vet, men det här kanske hjälper: https://support.apple.com/en-us/HT204516

Ursprungligen av BlackSmp:

Hälsa är en rapporteringsapp som sammanställer resultat och mätningar från andra appar - därför kan du inte ställa in steglängden i den appen. Det är de appar som rappporterar resultaten som måste trimmas in. Om du trycker på steg så kan du se vilka appar som rapporterar mätvärdet.

Ursprungligen av sextontio:

Apples lösning är nog att du justerar din egen steglängd för att fungera tillsammans med deras generella mått.

Men nej, det finns inget sätt att göra detta på. Men det jag tänker på när du säger 'Garminarmband' är; kan det inte vara så att de visar olika mått eftersom de placeras olika? En iPhone ligger ju (oftast) i byxfickan och försöker uppskatta din rörelse. Om den känner av att du börjar gå så börjar den mäta. På ett liknande sätt bort ju Garmin fungera, men eftersom det sitter på en arm så blir rörelsen annorlunda och ger därför ett annat värde. Kan det ligga något i detta?

Ursprungligen av suddgummi:

Är det inte så att hälsa använder sig av GPSen för att kalibrera längden du färdats?
Kolla i systeminställningar så att "motion calibration & distance" är aktiverad (vet inte vad den svenska översättningen är). Se också till att platstjänster är igång.
För stegen är det ju accelerometrar i telefonen som används. Har du telefonen så att den kan "studsa" (typ benfickor på shorts) eller har du den i handen när du går? Försök då flytta den till en annan ficka.

Ursprungligen av kenjon:

Är det under Inställningar - Integritetsskydd - Rörelse och kondition...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stegräknaren bygger väl på att registrera själva rörelsen, och sträcka mäts väl av GPS. Så steglängd är nog inte inblandad överhuvudtaget, tror jag.

Apple Suportkontakten blev konfunderad över frågan.
Vi kom gemensamt fram till att i inställningar/ integritetsskydd/Rörelse och kondition - alla skall vara aktiverade.
I ”Hälsas” hälsodata väljs ”Aktivitet”, där finns ett antal rekommenderade appar . Min ”Runkeeper” och ”Pacer” aktiveras med klick.

”Hälsa” antogs samla in apparnas steg, sträcka.

Efter testpromenad visar Hälsa 5,3 km. samt 8524 steg och Runkeeper visar 2,94 km, och 4694 steg (77 steg/min).

Dagens slutresultat: Total förvirring råder. Suporten klarade inte av frågan.

@aake39, hur lång är sträckan? Skiljer det såpass mycket så är något galet fel hos den ena eller andra. Gissar att det är Apple som är helt ute och cyklar?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-02 08:48

Hälsa visar alla steg från dagen, Runkeeper visar bara din promenad.

Ursprungligen av sextontio:

Vad pratar du om? Health (Hälsa) är en egen app också som registrerar data. Exempelvis så har jag ingen annan hälsoapp installerad över huvud taget, utan förlitar mig helt och hållit på den data som registreras av iPhone i denna app.

Du kan vårda språket en aning. Din inledande mening ger ett aggressivt intryck.

Jag hävdar fortfarande att appen Hälsa mäter inte data. Den visar och sammanställer data från olika källor. Att telefonen har sensorer som registrerar data via HealthKit och att datat visas i Hälsa är inte samma sak som att Hälsa mäter steg, sträcka och trappor.

Jag påstod aldrig att det krävdes andra tredjepartsappar för att registrera data utan att avläsningen av sensorer ligger utanför appen även när det är iOS som samlar in mätvärden.

HealthKit är helheten och Hälsa är en delmängd med avgränsad funktionalitet. Det spelar iofs mindre roll för en vanlig användare eftersom vi får allt integrerat och sammanställt

Senast redigerat 2018-08-02 22:25
Ursprungligen av aake39:

Apple Suportkontakten blev konfunderad över frågan.
Vi kom gemensamt fram till att i inställningar/ integritetsskydd/Rörelse och kondition - alla skall vara aktiverade.
I ”Hälsas” hälsodata väljs ”Aktivitet”, där finns ett antal rekommenderade appar . Min ”Runkeeper” och ”Pacer” aktiveras med klick.

”Hälsa” antogs samla in apparnas steg, sträcka.

Efter testpromenad visar Hälsa 5,3 km. samt 8524 steg och Runkeeper visar 2,94 km, och 4694 steg (77 steg/min).

Dagens slutresultat: Total förvirring råder. Suporten klarade inte av frågan.

Du kan gräva dig ner i datat för att se vad runkeper har rapporterat. Då kan du se när olika rapporter är tillagda

Edit: bilderna kommer i fel ordning men jag lyckas inte redigera inlägget för att få det rätt vis ipaden... andra bilden ska komma först

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan vårda språket en aning. Din inledande mening ger ett aggressivt intryck.

Jag hävdar fortfarande att appen Hälsa mäter inte data. Den visar och sammanställer data från olika källor. Att telefonen har sensorer som registrerar data via HealthKit och att datat visas i Hälsa är inte samma sak som att Hälsa mäter steg, sträcka och trappor.

Jag påstod aldrig att det krävdes andra tredjepartsappar för att registrera data utan att avläsningen av sensorer ligger utanför appen även när det är iOS som samlar in mätvärden.

HealthKit är helheten och Hälsa är en delmängd med avgränsad funktionalitet. Det spelar iofs mindre roll för en vanlig användare eftersom vi får allt integrerat och sammanställt

Hur du ens får det till att betraktas som en aggressiv mening övergår mitt förstånd.

Det finns ju något som heter cda i Hälsa. Försökte kontakta journalservice på Sös i Sthlm. Dom visste ingenting om detta. Är det någon vet om man kan lägga in data via 1177 annars in i appen Hälsa?

  • Medlem
  • 2019-02-26 14:44

Jo, Apple Health samlar själv in data angående rörelse, steg, trappsteg mm. Det står tydligt i inställningar för rörelse och kondition.

Jag tror(!) att du kanske synkar för mycket, om du förstår vad jag menar. Att datan sänds fram och tillbaka mellan apparna.
Jag har själv Runkeeper, RepCount och en del andra appar som synkar till Apple Health. Men jag har vart väldigt noggrann med vad som synkar vart. Jag låter tex inte Runkeeper läsa mina steg eller sträcka från Apple Health, för jag får för mig att det blir rörigt och kan sända data fram och tillbaka.
Så mitt (något röriga) tips: Se själva Apple Health som en app där data samlas. Det enda jag läser därifrån till andra appar är vikt, längd. födelsedatum och sådant som jag är mer konstant. (Vikten får jag in i Apple Health via en WiFi-våg förvisso, så går sedan aktuell vikt ut till mottagande appar).
Däremot så läser Apple Health distans, träningspass och liknande från Runkeeper etc. Detta funkar för mig, det krockar inte någonstans.
Enda saken jag missar är när jag hoppar på löpbandet, och telefonen ej registrerar mina steg. Men sträckan kommer ändå in från Runkeeper, men stegen registreras ej, men känns för mig som det kvittar. Det är vardags-stegen som är intressant att mäta.
Så prova slå av läsningen från Runkeeper till att börja med.

Ska införskaffa en (ful) Garmin att ha vid träning, blir spännande att se hur mycket som går att synka fram och tillbaka, förr eller senare blir det väl kaos

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-26 20:28
Ursprungligen av westerlu77:

Det finns ju något som heter cda i Hälsa. Försökte kontakta journalservice på Sös i Sthlm. Dom visste ingenting om detta. Är det någon vet om man kan lägga in data via 1177 annars in i appen Hälsa?

Än så länge är det endast kliniker i USA som är anslutna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-26 20:30

Hur håller appen Hälsa isär data från olika källor?

Citat:

If multiple sources contribute the same data type, then the data source at the top will take priority over other sources. Any new apps or devices that you add go to the top of the list automatically, above your iPhone or iPod touch.

-Manage Health data on your iPhone, iPod touch, or Apple Watch

Du kan rangordna datakällorna enligt instruktionerna i förra länken.

Appen Hälsa funkar inte på min iPhone 5s. Jag har lusläst forumet om det, och när jag går till Inställningar - Integritet, så finns inget Rörelse och Kondition eller Motion och hälsa. Kommer detta val fram pga någon annan inställning före??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-28 07:37
Ursprungligen av Surfergirl:

Appen Hälsa funkar inte på min iPhone 5s.

Dubbelkolla så det inte är en iphone 5 istället för 5s, de är ju väldigt lika på utsidan. (Inställningar > Allmänt > Om). Iphone 5 saknar inbyggd rörelsesensor vilket gör att appen Hälsa fungerar annorlunda.
Vilken version av iOS?

Steglängd i Hälsa

Hur ställa in?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-11-21 19:02
Ursprungligen av Chrilleblixt:

Hur ställa in?

Går ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-21 21:54
Ursprungligen av Chrilleblixt:

Hur ställa in?

Kalibrering av steglängd sker automatiskt med hjälp av GPS. Se till att inte platsinformation blivit avstängt för Hälso-appen. Finns även en inställning under Integritet > Platstjänster > Systemtjänster > Rörelsekalibrering och distans. Om man har en Apple Watch series 1 utan GPS behöver man ha med sig telefonen vid träning för att kalibrering ska kunna ske.

Apple Support | Kalibrera Apple Watch för bättre precision

Citat:

När du går eller springer utomhus fortsätter din Apple Watch att kalibrera accelerometern genom att lära sig din steglängd i olika hastigheter.
...
Om du tränar i flera hastigheter ska du kalibrera i 20 minuter för varje hastighet som du går eller springer i.

Tidigare tråd:
99mac.se | Ändra steglängd i Hälsa-appen

1
Bevaka tråden