Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta automatiskt vid start?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 01:01

Undrar om det finns någon funktion eller något program som gör så att "Anslut till server... (Kommando-K)" öppnas när man startar datorn.

En sån funktion fanns ju i Mac OS 9.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 01:02

Alternativt ett program som man kan göra egna dialogrutor med och som man sen kan göra till startobjekt så att personen som startar datorn blir påmind om att ansluta till nätverket.

Jag har sökt på Versiontracker men hittar inget.

Kan det här programmet som jag såg något om i en annan tråd här vara till hjälp?

Borde det inte funka att först se till att användare/lösenord till servern finns i nyckelhanteraren och sedan lägga till servern eller ett alias av den som ett inloggnings-objekt?

Jag har inte tittat så noga på programmet jag föreslog, men jag kanske ska tillägga att det verkar vara gjort för att ansluta till en inloggningssida hos adsl-leverantörer som comhem och telia. Det kanske inte alls är vad du är ute efter?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-14 03:12

1. Starta din favoritwebbläsare (i exemplet Safari, men andra går också bra).
2. Skriv i adressfältet afp://användarnamn:lö[email protected]/delad_mapp.
3. Markera hela texten i adressfältet. Klicka och håll på adressen tills pekaren blir en pil. Dra och släpp adressen på skrivbordet.
4. Du har nu en afplocation-fil på skrivbordet. Prova att dubbelklicka för att se att anslutningen fungerar. Din delade mapp ska monteras på skrivbordet.
5. Döp filen till något lämpligt och lägg på ett bra ställe. Det spelar ingen roll var.
6. Öppna Systeminställningar och gå till Inloggning. Lägg till afploc-filen i listan.
7. Prova logga ut och in för att se att det fungerar.

Vill du ha upp en nätvolym automatiskt vid start, väljer man den som startobjekt i systeminställningar/inloggning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 10:29

Tack för svaren!

Att lägga ett alias av hårddisken som startobjekt hjälpte. Nu kommer den automatiskt upp när man loggar in.

Kalle W: Jag kan inte skriva in serverns IP-adress eftersom jag har bredbandsrouter som ger ut en egen IP-adress. Fast du kanske menade att man skulle skriva in Rendezvous-namnet?

Nicklas Högås: Nej, det var inte det jag var ute efter. Mac ICX har jag redan, precis som du säger ansluter automatiskt till Comhem.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-14 14:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Kalle W: Jag kan inte skriva in serverns IP-adress eftersom jag har bredbandsrouter som ger ut en egen IP-adress. Fast du kanske menade att man skulle skriva in Rendezvous-namnet?

Spelar ingen roll. Du kan ha ett äkta dns-namn, rendezvous-namn eller ip-nummer. Det går även bra med appletalk, men då tar adressen en annan form.

Afploc-filer är bra på det sättet att de innehåller login och lösenord och därför kan användas som alias till en server. Liggandes i docken eller var det nu passar. Ingen loginruta dyker upp med lösenordet ifyllt som annars är fallet om man använder Anslut till server.

1
Bevaka tråden