Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvåfaktorautentisering

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-05 20:02

En fundering om Apples MFA... Vad gör en användare som har glömt lösenordet till iCloud/Apple-ID och om dennes enda enhet är borta, inkl. SIM (alt. om det är en enhet utan telefonnummer)? Är det öht. möjligt att återställa lösenordet och på nytt få access till ett sådant konto?

Mailadressen. Är det en icloud.com utan telefonnummer och annan mailadress så är det förmodligen svårare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 06:27
Ursprungligen av lensv:

Vad gör en användare som har glömt lösenordet till iCloud/Apple-ID och om dennes enda enhet är borta, inkl. SIM

Bra fråga, och det finns ett bra svar

Lägg till ytterligare ett betrott telefonnummer!
(innan du tappar din iphone)

Det behöver inte ens vara ett mobilnummer som kan ta emot sms. Autentiseringskoden kan man även få som ett röstmeddelande till ett fast nummer. Det funkar, jag har testat. Har numera tre betrodda nummer till mitt Apple-ID.

Apple nämner detta på sina supportsidor. Det bör särskilt lyftas fram för alla som har en iPhone som sin enda betrodda enhet.

Citat:

Betrodda telefonnummer

Ett betrott telefonnummer är ett nummer som kan användas för att hämta verifieringskoder via ett textmeddelande eller ett automatiserat telefonsamtal. Du måste bekräfta minst ett betrott telefonnummer för att använda tvåfaktorsautentisering.

Du bör även bekräfta ett extra telefonnummer som du har åtkomst till, till exempel ditt hemnummer eller telefonnumret till någon i din familj eller en nära vän. Du kan använda det om du tillfälligt inte har tillgång till ditt primära nummer eller dina egna enheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT204915#trus...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 08:45

Ja, efterklok är det alltid lätt att vara.
I det beskrivna fallet är det alltså kört?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 10:22
Ursprungligen av lensv:

Ja, efterklok är det alltid lätt att vara.
I det beskrivna fallet är det alltså kört?

Ah, eftersom du beskrev det som en fundering antog jag att det var ett hypotetiskt fall...

Då är ett bättre svar att man får påbörja en kontoåterställning för sitt Apple ID. Den tar lite tid.

Citat:

Om du inte lyckas med någon av dessa metoder kan du gå till appleid.apple.com och välja ”Har du glömt ditt Apple-ID eller lösenord?”. Ange så mycket information som möjligt och påbörja sedan vänteperioden. Vi förstår att det är irriterande att vänta men det är viktigt för att skydda ditt konto och din information.

Så länge man inte har ett oregistrerat kontantkort som sitt enda betrodda nummer brukar man ju - också med lite tid - kunna få nytt simkort och tillgång till sitt nummer igen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 10:38

Mja... Det handlar om ett potentiellt äkta fall (i ett land där oregistrerade kontantkort är mer regel än undantag).

Gällande Apples kontoåterställning, läser jag följande:

När du har begärt kontoåterställning får du ett e-postmeddelande med en bekräftelse på din begäran samt datum och tid för när du kan förvänta dig att få tillgång igen.

När vänteperioden är över skickar Apple ett SMS eller gör ett automatiskt telefonsamtal med instruktioner för att återfå tillgång till ditt konto. Följ anvisningarna för att omedelbart få tillgång till ditt Apple-ID igen.

Får man ange en helt ny e-postadress och ett helt nytt telefonnummer i det här läget?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 11:00
Ursprungligen av lensv:

Får man ange en helt ny e-postadress och ett helt nytt telefonnummer i det här läget?

Det tror jag Apple-supporten svarar bäst på (se längst ner på sidan)

Men personen i detta fall bör väl fortfarande ha tillgång till sin epost? Och kommer väl ihåg sitt lösenord, vilket kan påskynda återställningen. (Jo, jag inser att båda kan ha förlorats tillsammans med iphonen för någon som inte tänkt till före)

Någon gång måste ju ett nytt telefonnummer anges om personen ska fortsätta använda Apple-ID med 2FA.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 11:10
Ursprungligen av IngoX:

Men personen i detta fall bör väl fortfarande ha tillgång till sin epost?

E-post = iCloud

Har också haft denna fundering...

Känner speciellt att om jag t.ex. är utomlands och endast har tillgång till min iPhone (ingen iPad, dator etc.) och tappar/blir av med telefonen?
Jag har ju då ingen som helst nytta av Hitta min iPhone, då jag inte kan logga in på icloud.com utan att autentisera med en enhet?

Eller tänker jag fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 15:46
Ursprungligen av rosen888:

Har också haft denna fundering...

Känner speciellt att om jag t.ex. är utomlands och endast har tillgång till min iPhone (ingen iPad, dator etc.) och tappar/blir av med telefonen?
Jag har ju då ingen som helst nytta av Hitta min iPhone, då jag inte kan logga in på icloud.com utan att autentisera med en enhet?

Eller tänker jag fel?

Du behöver ingen betrodd enhet eller verifieringskod för att logga in på icloud.com/find. Det räcker med lösenord.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 17:04

Om du dessutom har lagt till ett ytterligare betrott telefonnummer (som IngoX tipsar om här ovan) kan du ha gjort livet en aning enklare... Iaf. om det är ett nummer som du har tillgång till, antingen själv eller genom någon annan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-07 16:31

Jag har provat att lägga till ett nummer (ej mobilnummer) med Röstsamtal, men det kommer ingen verifieringskod alls. Inget händer....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-07 19:22
Ursprungligen av kenjon:

Jag har provat att lägga till ett nummer (ej mobilnummer) med Röstsamtal, men det kommer ingen verifieringskod alls. Inget händer....

Om jag minns rätt kom det ett vanligt telefonsamtal till numret man lagt till, man svarade på samtalet och en röst läste upp ett meddelande med verifieringskoden.

Man måste alltså befinna sig vid numret man lägger till, eller ha kontakt med någon på plats som man förberett på att de ska anteckna numret som läses upp.

Tror också att jag skrev numret med inledande nolla i riktnumret, landsnummer anges på egen rad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-08 10:17

Det ringer inte alls, jag testade med både 0 och utan, flera gånger och med några dagars mellanrum. De gillar inte mitt hemnummer....

1
Bevaka tråden