Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni kvar er fasta telefon?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-01-07 22:25

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Senast redigerat 2020-01-11 13:51
  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-07 22:50

Nej gud nej. När vi fick fiber åkte skiten ut. Vill inte betala fast avgift för något som man använder 1-2ggr i månaden max.

Några ska alltid använda en produkt tills att den inte är användbar.

Senast jag hade en stationär telefon via kopparnätet var 2007. Då flyttade jag från föräldrahemmet och tänkte att det kan väl vara en god idé att ha kvar den möjligheten. Det tog mig några veckor tills jag insåg att det är tillräckligt med mobiltelefonen. Så har det fortsatt sedan dess. Och nu är det ju allt mer meningslöst när man betalar en fast månadskostnad för fria samtal och sms samt att kopparnätet avvecklas på grund av att Telia m.fl inte längre finner det ekonomiskt försvarbart att upprätthålla.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-08 06:19

Jag har inte haft fast telefon sedan 94-95 när jag köpte första mobiltelefonen.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2020-01-08 06:49

Jag hade fast telefon under något åt utan att ens ha någon telefon inkopplad. På den tiden var det enbart för ADSL via Telia. Den fasta telefonen försvann när fibern kom och man inte var tvungen att ha telefon för att ha ADSL. Kan det ha varit 2010 telefonen försvann härifrån?

Nej.

2009 flyttade vi till villa, och då flyttade jag med det fasta abonnemanget. Jag kopplade dock aldrig in något i jacket och när vi flyttade därifrån 2015 så annulerade jag abonnemanget.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-08 07:43

Den försvann när jag skaffade mobil.

Hybridlösning. ADSL från Telia och fast telefon via den uppkopplingen, dvs IP med ett "hederligt" telefonnummer som tidigare. Samt tv. Så extrakostnaden för "fasta" telefonen blev försumbar. I synnerhet då flera i familjens mobiltelefoner har kontantkort utan fria samtal/SMS.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-08 10:02

Har inte ens tråd till huset för gammelnätet.
T o m med mina föräldrar har sagt upp abonnemanget till slut och kör bara mobilt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-01-08 11:04

För mig slutade fast telefon vara relevant när det blev gratis att ringa med mobilen. Egentligen redan innan dess, eftersom jag ringer ut väldigt sällan. När vi flyttade till vårt nuvarande hus 2011 bemödade vi oss inte med att flytta med telefonabonnemanget, och vi har klarat oss utmärkt utan sedan dess.

Jag kan tänka mig att den fasta telefonen ger ett mervärde om man lämnar mobilen i jackfickan eller väskan när man kommer hem, och därmed inte hör om den ringer. Men för dagens mobilberoende generationer som alltid har mobilen inom armlängds avstånd ser jag ingen större nytta.

Att ha fast telefon kan ju rent av vara en belastning, mer än själva abonnemangskostnaden. En telefon som man bara kan svara i när man är hemma är ju som att sätta upp en "EJ HEMMA"-skylt på dörren när man åker bort. Så enkelt vill jag inte göra det för tjuvarna.

Här blandar man tydligen begreppen friskt: Mobil, fast telefoni via fiber och fast telefoni via koppar.
Har man fiber så kan man ha "fast" telefoni via den. Min operatör tar ingen fast avgift för inkommande samtal, däremot för utgående. Till det bredbandsmodem man får kan en vanlig telefon kopplas på samma sätt som till vägguttaget man tidigare hade mot det nu avvecklade kopparnätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-08 11:42
Ursprungligen av Marco:

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Är det en router från Telia så har den uttag för "fast telefon" på baksidan. Säg till Telia om nummer flytt till den och anslut telefonen/telefonerna dit istället. Då slipper du abonnemangskostnaden för kopparlinan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-08 11:43
Ursprungligen av Vassius:

För mig slutade fast telefon vara relevant när det blev gratis att ringa med mobilen. Egentligen redan innan dess, eftersom jag ringer ut väldigt sällan. När vi flyttade till vårt nuvarande hus 2011 bemödade vi oss inte med att flytta med telefonabonnemanget, och vi har klarat oss utmärkt utan sedan dess.

Jag kan tänka mig att den fasta telefonen ger ett mervärde om man lämnar mobilen i jackfickan eller väskan när man kommer hem, och därmed inte hör om den ringer. Men för dagens mobilberoende generationer som alltid har mobilen inom armlängds avstånd ser jag ingen större nytta.

Att ha fast telefon kan ju rent av vara en belastning, mer än själva abonnemangskostnaden. En telefon som man bara kan svara i när man är hemma är ju som att sätta upp en "EJ HEMMA"-skylt på dörren när man åker bort. Så enkelt vill jag inte göra det för tjuvarna.

Jag har SIP via fiber, det ringer både i hemtelefonen och mobilen, så EJ HEMMA funkar inte här

Ursprungligen av Marco:

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Oj, visste knappt att fast telefoni fortfarande fanns.

Du nämner att det mest är sambon som använder den. Får man fråga varför hon inte gillar en mobiltelefon?

En fast telefon på riktig koppartråd har ju fördelen att fungera även om strömmen går. Annars: hemma hos dig = routern slocknar; basstationen = efter 20 min tar backupströmmen för mobilmasten slut. Det är väl också så att en del trygghetslarm är svåra att få till med bra säkerhet om inte koppartrådstelefon finns tillgänglig.

Det var också mycket enklare förr att få till ett robust och enkelt system för förstärkta ringsignaler som blinkande lampa när telefonen ringer eller extra stark ringklocka.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-08 13:39

En hybrid: GSM i bordstelefonformat.
Koppartelefoni har jag inte betalt för sedan 2004 eller 2005. Dottern fixar Facetime men har aldrig ringt över koppar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-08 14:33

slutade med det när jag fick fiber i lägenheten. Med ADSL behövdes den (eller så fick man ändå betala massor för kopparn, så det blev nästan samma).

Har inte heller fast telefon nu längre. Man kan undra varför dessa finns fortfarande? Kanske för äldre och dom som bor i landsbygden?

Hade fast telefon för ett par år sedan eftersom ADSL-abonnemanget krävde det en tid. Använde det inte. Jag vill dock minnas att någon ringde fel någon gång. Sedan togs kravet bort, och då tog jag bort den fasta telefonen, samt numera har jag ändå bredbandsfiber. Innan dess hade jag fast telefon ungefär 1988–2005. En systerson till mig har dock kvar fast telefon eftersom han är orolig för mobilstrålning.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-01-09 18:05
Ursprungligen av kenjon:

Är det en router från Telia så har den uttag för "fast telefon" på baksidan. Säg till Telia om nummer flytt till den och anslut telefonen/telefonerna dit istället. Då slipper du abonnemangskostnaden för kopparlinan.

Ja det är en Telia router. Tack för tipset ska kolla på det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-01-09 18:35

Nej, den är borta sedan långe. Hade som många andra en fast anslutning för ADSL men ingen telefon kopplad till uttaget.

Inte haft på jag vet inte hur många år, 14 år kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-10 11:02
Ursprungligen av Marco:

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Nej, det var länge sedan vi avslutade vår fasta telefon, endast en onödig utgift.

Ja. Men bara för att det behövs för bredbandet (VDSL). Fiber to the cabinet (FTTC) kallas det för. Betalar bara för kopparn dock, bredbandet får jag via jobbet

Tänk så många tusentals mil koppar man kan återanvända...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-11 18:21
Ursprungligen av carlsson:

Tänk så många tusentals mil koppar man kan återanvända...

Kostar för mycket att återanvända.

Det var några år sedan (ungefär 10 år sedan) jag sa upp den fasta telefonen. De flesta i min bekantskapskrets likaså.
Blir för dyrt också att ha en fast linje utan speciella behov.

  • Medlem
  • 2020-01-11 19:14

Har aldrig haft någon fast telefon.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-01-11 20:30
Ursprungligen av Johannnn:

Oj, visste knappt att fast telefoni fortfarande fanns.

Du nämner att det mest är sambon som använder den. Får man fråga varför hon inte gillar en mobiltelefon?

Ja såklart. Hon gillar mobiltelefoner men det är nog mest grej för att hon alltid har haft fast telefoni, samt att hon gärna vill ha ett alternativ till mobilen när hon är hemma.

Minst tio år sedan sist det begav sig med fasta nätet. Och inte heller det i tacksamt minne bevarat.
Dessvärre gynnar väl vårt ställningstagande att avstå inte dem i glesbygd där marknätet läggs och där mobilteckningen fortfarande sviktar // S

Bevaka tråden