Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

“An internal Messages error occurred” in Messages on macOS

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-02 12:17

Har fått problem med Meddelanden på flera av mina Mac'ar. Det går inte längre att starta programmet (meddelandet i rubriken envisas med att dyka upp). Det finns en hel del lösningar på nätet, typ denna...

https://www.fireebok.com/resource/an-internal...

Problemet i mitt fall är dock att jag inte lyckas få igång programvaran över huvud taget, inte ens direkt efter en omstart av datorn. Således kan jag inte gå vidare med att logga ut etc. Någon som har en aning om hur jag kan komma vidare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-02 16:04

Vilken version av macOS? Köra en comboupdate kan lösa problemet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-02 16:27
Ursprungligen av kenjon:

Vilken version av macOS? Köra en comboupdate kan lösa problemet.

10.14.6 och 10.15.1 (problemet fanns även på 10.15.0 före uppgradering). Vad menar du med "comboupdate"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-02 16:58

Prova denna för 10.15.1
https://support.apple.com/kb/DL2022?locale=sv...

Combo update är en uppdatering när de har släppt flera uppdateringar för samma macOSversion. T ex 14.0, 14.1, 14.2 etc. macOS 14 combo update tar med alla uppdatering till den senaste underversionen som för 10.14 är 10.14.6:
https://support.apple.com/kb/DL2010?locale=sv...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-03 12:58

Tack för tipset kenjon! Jag har testat nu, men tyvärr hjälpte det inte... Kan fortfarande inte starta Messages.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-03 22:33

Testa att skapa en ny användare och se om felet finns där också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 09:34
Ursprungligen av kenjon:

Testa att skapa en ny användare och se om felet finns där också.

Det går säkert, för det funkar på en av mina datorer (således är det inget fel på själva tjänsten). Det måste dock finnas något annat sätt att lösa detta på, direkt i resp. maskin... Frågan är bara hur? Finns det möjligtvis några filer i systemet som man kan/vågar radera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 10:29

Det är just därför du ska skapa en ny användare! Filerna ligger i olika och gemensamma biblioteksmappar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 11:06
Ursprungligen av kenjon:

Det är just därför du ska skapa en ny användare! Filerna ligger i olika och gemensamma biblioteksmappar.

Jo, men om man skapar ett nytt konto är det även en mängd andra saker som måste sättas upp på nytt och det är inte riktigt ett alternativ (iaf. inte för mig). Det borde väl ändå finnas något tillvägagångssätt att reparera en sådan här tjänst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 12:15

Nej, du behöver inte sätta upp något mer, bara logga in på Meddelanden. När du har verifierat om det funkar eller inte kan du ta bort den användaren igen.
Om det funkar då kan du kopiera Meddelandefilerna från den användaren till din användare (plist). Exakt vilka det är vet jag dock inte, så gör en backup av originalfilerna först.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 12:19

Jaha, du tänker så... Men då måste jag ju veta vilka filer det rör sig om. Är det möjligtvis någon som sitter inne med den kunskapen här?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 12:36

Eftersom felmeddelandet bara säger Error, så vet man inte var/vilken del av programmet det handlar om.
Men testa ny användare, så vet du om det är i ditt användarbibliotek eller i systemets bibliotek.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 12:37
Ursprungligen av lensv:

Tack för tipset kenjon! Jag har testat nu, men tyvärr hjälpte det inte... Kan fortfarande inte starta Messages.

Vad testade du, vilken typ av uppdatering (från vad till vad)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 14:08
Ursprungligen av kenjon:

Vad testade du, vilken typ av uppdatering (från vad till vad)?

Testade båda paketen som du tipsade om. Jag gjorde dock inga uppgraderingar, då det inte är möjligt i dagsläget på Mojave-maskinerna (ligger 32-bitars program på dem som fn. inte kan bytas ut).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 14:43

Du kan installera om Mojave utan att radera dina program/data, ovanpå det du har. Borde fixa biffen tycker jag. Och du har väl en backup?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 15:57
Ursprungligen av kenjon:

Du kan installera om Mojave utan att radera dina program/data, ovanpå det du har. Borde fixa biffen tycker jag. Och du har väl en backup?

Fast det borde inte vara någon större skillnad mot att lägga på "combo paketet"... Nåja, jag provade med en annan användare nu och som väntat går programmet att starta i den miljön. Frågan är då vilka filer och mappar det är som jag ska testa att kopiera in till mitt eget konto?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-04 16:53
Ursprungligen av lensv:

Har fått problem med Meddelanden på flera av mina Mac'ar. Det går inte längre att starta programmet (meddelandet i rubriken envisas med att dyka upp). Det finns en hel del lösningar på nätet, typ denna...

https://www.fireebok.com/resource/an-internal...

Problemet i mitt fall är dock att jag inte lyckas få igång programvaran över huvud taget, inte ens direkt efter en omstart av datorn. Således kan jag inte gå vidare med att logga ut etc. Någon som har en aning om hur jag kan komma vidare?

Har du följt alla, eller bara det att starta om datorn?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 17:00
Ursprungligen av frazze:

Har du följt alla, eller bara det att starta om datorn?

Det går lixom inte att följa de andra punkterna eftersom de kräver att man kommer in i programmet. Däremot har jag testat att ta bort allt under ~/Library/Messages, men det hjälpte dessvärre inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 18:00
Ursprungligen av lensv:

Fast det borde inte vara någon större skillnad mot att lägga på "combo paketet"... Nåja, jag provade med en annan användare nu och som väntat går programmet att starta i den miljön. Frågan är då vilka filer och mappar det är som jag ska testa att kopiera in till mitt eget konto?

Jag skulle ändå köra en installation ovanpå...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-04 18:56
Ursprungligen av lensv:

Fast det borde inte vara någon större skillnad mot att lägga på "combo paketet"... Nåja, jag provade med en annan användare nu och som väntat går programmet att starta i den miljön. Frågan är då vilka filer och mappar det är som jag ska testa att kopiera in till mitt eget konto?

Antagligen dom filer som refereras i länken som du angav i ditt första inlägg.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 21:35

Ahh, F*ck! Direkt efter att ha startat om Messages i den tillfälliga användarmiljön (efter att ha loggat in i iCloud och synkat appen) blev det exakt likadant där. Programmet startar inte längre, endast samma gamla sura meddelande. Troligtvis är det något galet med kontot/molntjänsten trots allt... Frågan är vad man kan göra då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-05 12:26

Börja med att installera om macOS.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-05 12:30
Ursprungligen av lensv:

Ahh, F*ck! Direkt efter att ha startat om Messages i den tillfälliga användarmiljön (efter att ha loggat in i iCloud och synkat appen) blev det exakt likadant där. Programmet startar inte längre, endast samma gamla sura meddelande. Troligtvis är det något galet med kontot/molntjänsten trots allt... Frågan är vad man kan göra då?

Kan ju också vara en bugg i iMessages. Skulle du säga att du har mycket meddelanden och bilder i iMessages? Entingen till antal eller till mängd. Anledningar är att du ha triggat en bugg för minneshanteringen och nu har iMessages vält på dina två konton när de har synkat klart. Troligen fungerar det bra på konto #3 tills dess att även det synkar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-05 12:41

Den buggen har jag inte hört om tidigare. Jag har nästan aldrig raderat något i Meddelanden, har rätt mycket där. Dock mestadels text.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-05 13:51
Ursprungligen av frazze:

Kan ju också vara en bugg i iMessages. Skulle du säga att du har mycket meddelanden och bilder i iMessages? Entingen till antal eller till mängd. Anledningar är att du ha triggat en bugg för minneshanteringen och nu har iMessages vält på dina två konton när de har synkat klart. Troligen fungerar det bra på konto #3 tills dess att även det synkar...

Jodå, det finns en hel del bilder i en del konversationer. Dock inga ofantliga mängder. Vart har du läst om denna bugg?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-05 15:04

Ahh, jag säkert inte att det är en känd bug, men att det skulle mycket väl vara något som mängden data som du har fick programmet att sluta agera felfritt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-10 15:33

Har haft en dialog med Apple nu, men de reder inte ut detta. Det verkar faktiskt röra sig om en bug (även om de själva inte erkänner det). Enda lösningen enl. dem är att uppgradera till Catalina.

Lite nyfiken dock på hur pass vanligt problemet kan vara… Är det någon mer här som upplever samma sak som jag?

Scenariot är alltså detta... Samma Apple-ID är inloggat på flera system, varav ett är MacOS Catalina (10.15.2). Messages fungerar där, men kraschar (går ej att starta) i de fall där Mojave är aktuellt OS.

Ursprungligen av lensv:

Har haft en dialog med Apple nu, men de reder inte ut detta. Det verkar faktiskt röra sig om en bug (även om de själva inte erkänner det). Enda lösningen enl. dem är att uppgradera till Catalina.
Lite nyfiken dock på hur pass vanligt problemet kan vara… Är det någon mer här som upplever samma sak som jag?
Scenariot är alltså detta... Samma Apple-ID är inloggat på flera system, varav ett är MacOS Catalina (10.15.2). Messages fungerar där, men kraschar (går ej att starta) i de fall där Mojave är aktuellt OS.

Är det inte enklare att du uppgraderar till senaste versionen av macOS och känner dig nöjd med att det fungerar? Alternativt inaktiverar tjänsten i Mojave så du inte behöver bekymra dig. Jag tror inte att Apple kommer att lägga energi hos sina utvecklare på att lösa det här problemet även om det visar sig att det omfattar alla som fortfarande är kvar på Mojave.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-10 17:41

Hade samma problem i december om jag minns rätt på en maskin som ännu ej kör Catalina. Installerade om macOS. Antingen var det det som löste det eller att jag bytte DNS.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-10 19:10

Jag hade gärna uppgraderat, men som jag skrev tidigare är jag fortfarande i behov av 32-bitarsprogram (dessutom är jag ett fan av Widgets ).

Att Apple inte lägger energi på Mojave vet vi redan. Trist dock att de inte kan lösa det snyggare än så här.

1
Bevaka tråden