Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows/macOS på SD-kort

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-23 00:55

Har en MacBook Pro Retina 2015 med dedikerat AMD-grafikkort. Jag kör macOS Catalina på den, vilket innebär att jag inte kan spela några 32-bitars spel. Jag vet att detta går att lösa genom att installera en äldre version av macOS eller Windows på en separat partition, men Jag tycker det vore bättre att slippa använda min interna SSD till detta ändamål då jag vill ha kvar utrymmet. Jag har sett att en del har köpt adapter för att kunna "gömma" ett SD-kort i sin MacBook Pro utan att det sticker ut.

https://shop.baseqi.com/products/macbook-pro-...

Skulle en sådan lösning kunna fungera bra för att boota upp Windows eller en tidigare version av macOS med stöd för 32-bitars spel? Prestandan kommer givetvis inte bli lika bra som med min interna SSD men det kanske duger, så vida det fungerar?

  • Medlem
  • 2020-01-23 01:25

Gör tvärt om istället. Spara filmer, bilder, musik, dokument osv på sd-kortet. Här har hastigheten inte lika stor betydelse så länge du inte bildredigerar eller liknande.
Installera sedan Windows på det utrymme du frigör från din interna ssd. Om du installerar Windows på sd-kortet är risken överhängande att systemet blir fruktansvärt segt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-23 01:28
Ursprungligen av Dalle:

Gör tvärt om istället. Spara filmer, bilder, musik, dokument osv på sd-kortet. Här har hastigheten inte lika stor betydelse så länge du inte bildredigerar eller liknande.
Installera sedan Windows på det utrymme du frigör från din interna ssd. Om du installerar Windows på sd-kortet är risken överhängande att systemet blir fruktansvärt segt.

Sannolikt kommer det inte gå särskilt snabbt om man bootar från SD-kortet men jag är ändå beredd att testa. Om det nu fungerar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-23 09:00

Förbered dig på att SD-kortet går sönder, de tål i regel inte att köra OS på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-23 13:20

Okej, verkar inte som det är någon bra idé med andra ord. Men en extern SSD som man kör via USB 3 kanske skulle kunna fungera tillfredställande? Har en Intel 510 250 GB liggandes. Jag vill gärna undvika att besudla min interna SSD med Windows om det är möjligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-24 11:46

Absolut, det är så du ska göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 12:46

Observera att installation på extern USB inte fungerar rakt av med BootCamp. Det kräver någon lösning med Windows To Go. Detta gäller nog även din tanke med att installera windows på ett SD-kort.
https://9to5mac.com/2017/08/31/how-windows-10...
https://www.imore.com/how-install-windows-10-...

Ursprungligen av P1200VB:

men Jag tycker det vore bättre att slippa använda min interna SSD till detta ändamål då jag vill ha kvar utrymmet.

Har du inte råd att ge Windows lite utrymme? Trodde du hade 1 TB på din 15" MBP 2015?

För att få mest portabla paket skulle jag överväga förslaget i inlägg #2, alltså all OS på interna SSD och extra media på SD-kort. I min MBP har jag en BootCamp-partition på bara 70GB, men då har jag i princip inga spel eller nyttoprogram installerade utan använder den mest bara för att testa hur windows lirar med diverse enheter i nätverksmiljön.

Alternativt, kör windows virtuellt, då behöver du inte bestämma i förhand hur mycket utrymme du partitionerar av utan den virtuella skivavbilden för windows växer dynamiskt alterftersom. Dessutom kan du köra dina macOS och Win-program samtidigt utan att boota om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 14:15
Ursprungligen av P1200VB:

Har en MacBook Pro Retina 2015 med dedikerat AMD-grafikkort. Jag kör macOS Catalina på den, vilket innebär att jag inte kan spela några 32-bitars spel. Jag vet att detta går att lösa genom att installera en äldre version av macOS eller Windows på en separat partition...
...
...för att boota upp Windows eller en tidigare version av macOS med stöd för 32-bitars spel?

Förresten, jag kom att tänka på att om ditt enda behov är att köra macOS med 32-bitars spel så är ju APFS numera så mycket smidigare än HFS+. Du behöver inte partitionera av ett förbestämt utrymme utan skapar bara en ny volym som dynamiskt delar det lediga utrymmet i den befintliga partitionen/behållaren/containern (kärt barn har många namn)

Installera macOS på en separat APFS-volym

Du kan välja mellan macOS 10.13 High Sierra eller 10.14 Mojave som klarar både APFS och 32-bit program.

Och sedan när du vill betatesta macOS 10.16 är det lika enkelt och utrymmessnålt att skapa en volym till

Ursprungligen av P1200VB:

Okej, verkar inte som det är någon bra idé med andra ord. Men en extern SSD som man kör via USB 3 kanske skulle kunna fungera tillfredställande? Har en Intel 510 250 GB liggandes. Jag vill gärna undvika att besudla min interna SSD med Windows om det är möjligt.

Skaffa ett kabinett USB 3.1 gen 2 så går det dubbelt så snabbt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 17:54
Ursprungligen av Saffran:

Skaffa ett kabinett USB 3.1 gen 2 så går det dubbelt så snabbt!

Om det är en SATA III (6Gb/s) - SSD så ger det bara marginell förbättring att gå från USB 3.1 gen 1 (5Gb/s) till USB 3.1 gen 2 (10Gb/s). Om man ska ansluta flera externa SATA-diskar gör det nytta.

Men det är klart, utgår man från USB 2 är skillnaden enorm!

• MBP 15” 2015 har USB 3.0 = USB 3.1 gen 1 (5Gb/s).

• Interna SSDn är PCIe 3.0 x4 (teoretiskt ~31Gb/s)

SD-kortläsaren i MBP är internt kopplad via USB2 (teoretiskt ~0,48Gb/s)
(Läs dessutom vad som står längst ner på länken ang att installera Windows på ett SD-kort)

Senast redigerat 2020-01-24 19:16
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 19:22

Det stämmer att jag nyligen köpte en maxad MacBook Pro 2015 med 1 TB SSD. Så utrymmet hade säkert räckt. Men fördelen med att installera Windows och annat man vill testa på en separat enhet är att jag kan hålla min interna SSD så ren som möjligt.

Den Intel SSD jag har är inte helt ny så USB 3 räcker sannolikt för att utnyttja den till max. Har dock inte koll på om det bara är bandbredden som påverkar eller om USB gränssnittet begränsar IOPS?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/p...

Är det bara Windows 10 som inte gillar att bli installerat på en extern enhet eller gäller det även Windows 7?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 20:18

Köper man en herrgård står ofta hälften av rummen tomma... Skönt med rent och tomt utrymme?

Varken USB-kabinett eller SATA-SSD:er når vanligtvis upp till hastigheterna i specen vid verklig användning. En SATA-SSD och USB 3 är ungefär likvärdigt. Dvs i verkligheten kan du förvänta dig hastigheter någonstans mellan en 2011 och en 2012 MacBook Air i bilden ovan. Vilket gränssnitt som begränsar det andra varierar nog från fall till fall men är i sammanhanget av marginell betydelse. Det funkar jättebra att köra ett experimentellt OS på!

Win 7 gillar inte heller att installeras externt. Man kan nog lösa det på lite olika sätt, här är en beskrivning till. Själv har jag inte orkat.
https://blog.macsales.com/40947-tech-tip-how-...

Varför inte köra virtuellt? Då kan man väl köra skivavbilden från en extern enhet, om du vill spara den interna. Förutom de andra fördelarna.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-24 21:48
Ursprungligen av P1200VB:

Det stämmer att jag nyligen köpte en maxad MacBook Pro 2015 med 1 TB SSD. Så utrymmet hade säkert räckt. Men fördelen med att installera Windows och annat man vill testa på en separat enhet är att jag kan hålla min interna SSD så ren som möjligt.

Så varför slängde du bort pengar på en SSD du aldrig kommer utnyttja till fullo?
Hålla på och krångla så där skulle jag aaaaaldrig göra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 22:02

Jag har inte slängt bort några pengar då jag köpte datorn för ett ganska bra pris. Och hur vet du att jag inte kommer utnyttja den till fullo? Med att hålla den ren syftar jag på att endast ha en partition och ett operativsystem på den. Därmed inte sagt att jag inte kommer att ha filer på den. Mitt bild och filmarkiv tar en del plats och det lär inte bli mindre. Men jag får se hur jag gör, är det allt för krångligt att installera Windows på en extern enhet kanske jag får göra det på den interna enheten ändå. Eller så struntar jag i Windows och installerar en äldre version av macOS med stöd för 32-bitars spel på den externa enheten.

Ursprungligen av P1200VB:

Jag har inte slängt bort några pengar då jag köpte datorn för ett ganska bra pris. Och hur vet du att jag inte kommer utnyttja den till fullo? Med att hålla den ren syftar jag på att endast ha en partition och ett operativsystem på den. Därmed inte sagt att jag inte kommer att ha filer på den. Mitt bild och filmarkiv tar en del plats och det lär inte bli mindre. Men jag får se hur jag gör, är det allt för krångligt att installera Windows på en extern enhet kanske jag får göra det på den interna enheten ändå. Eller så struntar jag i Windows och installerar en äldre version av macOS med stöd för 32-bitars spel på den externa enheten.

Hur har det gått? Har du provat med ett SDXC-kort som ju inte är anslutet till USB utan till PCI.

Slots 1 - Secure Digital (SDXC)
Bays None
Hard Drive Interface 8.0 GT/s PCIe x4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-10 22:31
Ursprungligen av Saffran:

Hur har det gått? Har du provat med ett SDXC-kort som ju inte är anslutet till USB utan till PCI.

Slots 1 - Secure Digital (SDXC)
Bays None
Hard Drive Interface 8.0 GT/s PCIe x4

Nej då folk skrev att det skulle fungera dåligt så brydde jag mig inte om det. Har installerat macOS Mojave på en SSD som jag kör via USB och kör lite spel där. Skulle vilja installera Windows på den med men tror inte det går så lätt. Frågan är om Windows skulle acceptera att installeras på en enhet kopplad till SDXC porten?

1
Bevaka tråden