Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mac mail

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-28 16:13

Hej,
Jag har sedan en längre tid (november 2019) haft ett underligt problem med min mail.

När jag skickar mail till en viss telia-adress så hamnar det hos fel mottagare, tyvärr verkar det bara bli så när jag skickar till den adressen, inte när andra gör samma sak.
Jag känner inte till något annat problem med Mac mail, trots att jag haft det hur länge som helst.
Jag har Mac OS Catalina 10.15.2
Någon som har tips på felsökning?

  • Medlem
  • 2020-01-28 16:26
Ursprungligen av Gnulia:

Hej,
Jag har sedan en längre tid (november 2019) haft ett underligt problem med min mail.

När jag skickar mail till en viss telia-adress så hamnar det hos fel mottagare, tyvärr verkar det bara bli så när jag skickar till den adressen, inte när andra gör samma sak.
Jag känner inte till något annat problem med Mac mail, trots att jag haft det hur länge som helst.
Jag har Mac OS Catalina 10.15.2
Någon som har tips på felsökning?

Är det en @icloud.com/@mac.com adress du har/skickar ifrån eller är det någon annan? För jag gissat att det är applikationen Mail du menar.

Prova att skicka från samma adress men från webbmail i stället, för att se om det blir likadant då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-28 16:37
Ursprungligen av garda:

Är det en @icloud.com/@mac.com adress du har/skickar ifrån eller är det någon annan? För jag gissat att det är applikationen Mail du menar.

Jo, jag har en @icloud / @mac / @me .com adress

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-28 16:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova att skicka från samma adress men från webbmail i stället, för att se om det blir likadant då.

Förlåt, men varför skulle det vara någon skillnad?

Ursprungligen av Gnulia:

Förlåt, men varför skulle det vara någon skillnad?

Mitt tips är för uteslutning. För att se om det är din adress (mailkontot) eller din mailklient det är fel på.

Din trådrubrik antyder ju att det är klienten som felar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 17:43

Låter som fel i adressboken.

  • Medlem
  • 2020-01-29 08:10

Om du öppnar mailet som gått fel, tryck option+command+u så får du upp källkoden. Kolla där så det verkligen står rätt mottagaradress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-29 09:58
Ursprungligen av garda:

Om du öppnar mailet som gått fel, tryck option+command+u så får du upp källkoden. Kolla där så det verkligen står rätt mottagaradress.

Tack, det har jag gjort nu och mottagaradressen är korrekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-29 10:59
Ursprungligen av Gnulia:

Hej,
Jag har sedan en längre tid (november 2019) haft ett underligt problem med min mail.

När jag skickar mail till en viss telia-adress så hamnar det hos fel mottagare, tyvärr verkar det bara bli så när jag skickar till den adressen, inte när andra gör samma sak.

1) Är det här samma mottagare med telia-adress som inte fick dina mail i denna tidigare tråd?

2) Hur upptäckte ni att mailen kommer till en annan mottagare? Är det någon okänd eller någon ni känner? Är det till en annan telia-adress eller till en helt annan dömän?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-29 12:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mitt tips är för uteslutning. För att se om det är din adress (mailkontot) eller din mailklient det är fel på.

Din trådrubrik antyder ju att det är klienten som felar.

Tack, nu har jag skickat från webbmail. Ännu ingen respons.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-29 12:25
Ursprungligen av IngoX:

1) Är det här samma mottagare med telia-adress som inte fick dina mail i denna tidigare tråd?

2) Hur upptäckte ni att mailen kommer till en annan mottagare? Är det någon okänd eller någon ni känner? Är det till en annan telia-adress eller till en helt annan dömän?

Svar
1) Ja, det är samma telia-adress
2) Jag fick ett mail från en okänd person, som har en annan telia-adress

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 12:31
Ursprungligen av Gnulia:

Tack, nu har jag skickat från webbmail. Ännu ingen respons.

Fortfarande ingen respons, vilket antyder att det är mailklienten som felar.
Frågan är fortfarande vad jag kan göra åt det? Vill inte behöva använda webbmail om jag slipper.

Ursprungligen av Gnulia:

Fortfarande ingen respons, vilket antyder att det är mailklienten som felar...

Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-02-01 13:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?

Det kan ju ligga hos mottagarens server också, t.ex. att dom inte tillåter adresser med plustecken för att filtrera mailen. Det måste ju inte vara tillåtet bara för att mottagaren säger att man ska använda adressen med det tillägget.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det kan ju ligga hos mottagarens server också, t.ex. att dom inte tillåter adresser med plustecken för att filtrera mailen. Det måste ju inte vara tillåtet bara för att mottagaren säger att man ska använda adressen med det tillägget.

Borde det inte studsa tillbaka till avsändaren då? Enligt uppgift hamnar det ju hos helt annan mottagare i stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 15:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?

Den mottagare som fick meddelandet felaktigt har inte hört av sig och det har hen alltid gjort tidigare.

Ursprungligen av Gnulia:

Den mottagare som fick meddelandet felaktigt har inte hört av sig och det har hen alltid gjort tidigare.

Ok, då förstår jag bättre.

Har den rätte mottagaren bekräftat att det har kommit fram?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-01 17:47

Vad är det för format på mailadressen?
[email protected] eller liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 19:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då förstår jag bättre.

Har den rätte mottagaren bekräftat att det har kommit fram?

Hen har inte fått något mail

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 19:04
Ursprungligen av reboot81:

Vad är det för format på mailadressen?
[email protected] eller liknande?

[email protected]

Ursprungligen av Gnulia:

Hen har inte fått något mail

Då har alltså webbmejlandet inte bevisat någonting alls. Varken för eller emot teorierna.

Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
Det kan vara så att du inte har skickat något via webbmejl.

Tillbaka på ruta 1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 19:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har alltså webbmejlandet inte bevisat någonting alls. Varken för eller emot teorierna.

Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
Det kan vara så att du inte har skickat något via webbmejl.

Tillbaka på ruta 1.

JO
Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
MEN det kan INTE vara så att jag inte har skickat något via webbmejl.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-02 11:20
Ursprungligen av Gnulia:

Och den andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 12:51
Ursprungligen av reboot81:

Och den andra?

Den andre har också [email protected]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-02 13:17

Har du kollat tidigare mottagare (aka previous recipients) i Mail? Den finns här:

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-02 13:42

Och om du mailar mottagaren via en annan mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 15:08
Ursprungligen av frazze:

Har du kollat tidigare mottagare (aka previous recipients) i Mail? Den finns här:

Nej, och jag förstår inte varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 15:09
Ursprungligen av reboot81:

Och om du mailar mottagaren via en annan mail?

Får prova det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 16:14
Ursprungligen av Gnulia:

Får prova det

När jag mailar med en annan mailklient så kommer meddelandet fram till rätt person.

Bevaka tråden