Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2019 – extern SSD med macOS?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lysekil
  • 2020-02-10 14:41

Hej alla kunniga apple fantaster!

Jag bytte min 2013 macbook pro som jag haft sedan release mot en stationär PC 1 januari 2019 och har under 2019 då alltså kört med PC. I Oktober köpte jag en värsting maskin för att spela på, men insåg snart att jag saknar osx vansinnigt mycket och spela gjorde jag inte så mycket som jag hade tänkt mig så jag har nu sålt den PCn och köpt en begagnad iMac 2019 (Mitten specade med 6 core i5, 8gb ram och radeon 575x).

PCn jag hade nyligen vart ett monster med i9 9900k samt RTX 2070 super och 32gb ram med en 1tb NVMe ssd.
Klart jag visste att jag skulle byta ner mig i prestanda men de bryr jag mig inte så mycket om då jag räknar med att denna maskin kommer göra de jag vill med den (Redigera bilder i lightroom och photoshop).

Jag ska dock köpa och uppgradera minnet till 32gb men skulle extremt mycket vilja ha en SSD i den då denna fusion drive inte är speciellt snabb.
Det finns ett företag här i Lysekil som säger att dom kan öppna och byta ut SSDn men jag antar att det blir billigare att själv köpa en NVMe och stoppa i ett case och köra med USB-C.

Men det jag funderar över är hur stabilt det är att köra operativsystemet från en extern disk? Jag är medveten om att jag inte kommer få ut maximal prestanda av en NVMe disk när jag kör den denna väg, men jag antar att den ändå är snabbare än exempelvis en Samsung T5 disk.

Har ni några erfarenheter av detta?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2020-02-20 07:16
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-10 15:39

Rekommendationen brukar vara att inte köra OS externt.

Du kan byta lagringsenhet själv. Obs iFixit nedan är för 2014–2015, men de är snarlika:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-In...

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2020-02-10 16:04

Hej!

Okej då vet jag!

Jag har kollat massa videos på hur man byter discen men jag vågar mig absolut inte på att skära upp skärmen på en så dyr dator Kanske finns någon kunnig här inne som kan hjälpa mig med detta i närheten av Lysekil?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-10 16:28
Ursprungligen av Spuute:


Jag har kollat massa videos på hur man byter discen men jag vågar mig absolut inte på att skära upp skärmen på en så dyr dator Kanske finns någon kunnig här inne som kan hjälpa mig med detta i närheten av Lysekil?

Det är bra att känna till sina begränsningar här. Det är ganska ett ganska enkelt ingrepp, men om du råkar göra minsta fel så kan det bli dyrt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-10 21:05
Ursprungligen av iSweden:

Rekommendationen brukar vara att inte köra OS externt.

Du kan byta lagringsenhet själv. Obs iFixit nedan är för 2014–2015, men de är snarlika:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-In...

Vad spelar det för roll? Så länge man väljer rätt startskiva så löser väl macOS resten?
Att det är annan hastighet på externt är jag med på, men finns det andra skäl?

TS: En Samsung T5 med ~500MB/s är väl inte så pjåkigt? Sen är det accesstider som är intressant oxå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-10 21:30
Ursprungligen av reboot81:

Vad spelar det för roll? Så länge man väljer rätt startskiva så löser väl macOS resten?
Att det är annan hastighet på externt är jag med på, men finns det andra skäl?

TS: En Samsung T5 med ~500MB/s är väl inte så pjåkigt? Sen är det accesstider som är intressant oxå.

Jodå det kommer att fungera att köra macOS externt.
Mot viss prestandaförlust, precis som du antyder.
Och jag har ofta läst rekommendationer att inte köra macOS externt som primärt OS, troligen dels av samma skäl.

Senast redigerat 2020-02-10 21:54
  • Medlem
  • Lysekil
  • 2020-02-10 21:50
Ursprungligen av reboot81:

Vad spelar det för roll? Så länge man väljer rätt startskiva så löser väl macOS resten?
Att det är annan hastighet på externt är jag med på, men finns det andra skäl?

TS: En Samsung T5 med ~500MB/s är väl inte så pjåkigt? Sen är det accesstider som är intressant oxå.

Nej klart det är en bra hastighet, men för samma pris får man ju mer eller mindre en nvme med ett 10gbit case, och av de tester jag sett kommer man väl iallafall upp i 800-1000 Med en sådan. Kanske har fel där dock, men vill minnas att de var något sånt

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-15 20:23

För mig skulle det vara lätt värt att betala för att få det gjort. Fult som satan att vara tvungen att ha en extern ansluten hela tiden.

Ursprungligen av Spuute:

Hej alla kunniga apple fantaster!

Jag bytte min 2013 macbook pro som jag haft sedan release mot en stationär PC 1 januari 2019 och har under 2019 då alltså kört med PC. I Oktober köpte jag en värsting maskin för att spela på, men insåg snart att jag saknar osx vansinnigt mycket och spela gjorde jag inte så mycket som jag hade tänkt mig så jag har nu sålt den PCn och köpt en begagnad iMac 2019 (Mitten specade med 6 core i5, 8gb ram och radeon 575x).

PCn jag hade nyligen vart ett monster med i9 9900k samt RTX 2070 super och 32gb ram med en 1tb NVMe ssd.
Klart jag visste att jag skulle byta ner mig i prestanda men de bryr jag mig inte så mycket om då jag räknar med att denna maskin kommer göra de jag vill med den (Redigera bilder i lightroom och photoshop).

Jag ska dock köpa och uppgradera minnet till 32gb men skulle extremt mycket vilja ha en SSD i den då denna fusion drive inte är speciellt snabb.
Det finns ett företag här i Lysekil som säger att dom kan öppna och byta ut SSDn men jag antar att det blir billigare att själv köpa en NVMe och stoppa i ett case och köra med USB-C.

Men det jag funderar över är hur stabilt det är att köra operativsystemet från en extern disk? Jag är medveten om att jag inte kommer få ut maximal prestanda av en NVMe disk när jag kör den denna väg, men jag antar att den ändå är snabbare än exempelvis en Samsung T5 disk.

Har ni några erfarenheter av detta?

Tack på förhand!

Hej

Jag kör med en extern ssd genom tb3 till min iMac -17.
Har gömt den bakom skärmen mellan stativet och den syns knappt.
Köpte en sån här (https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I...) och hastigheten blev enligt bild, du kan ju ladda ner Blackmagic disc speed i App Store och se vad du har nu.
Har en NVMe ssd på 500gb i den men tar man större lagring ökar man farten.
OBS om du tänker köra på en extern se till att det är med Thunderbolt 3 och inte bara USB-C.

Senast redigerat 2020-02-19 09:59

Här är min MacBook Pro 2018 i jämförelse.
Har inte känt av nån skillnad vid användning men har funderat på att öppna iMacen själv längre fram i tiden och uppgradera ram och byta ut den slöare disken men klarar mig fint ett par år till.

Senast redigerat 2020-02-19 09:58
1
Bevaka tråden