Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bottar och elak reklam på 99!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Johannes heter jag och jag är den fruktansvärda personen som försöker ta hand om bottar och dålig reklam.
Som ni säkerligen förstår så är dessa saker något som är rätt svårt att få bukt med.

Reklamen är som jag sagt i en tidigare post dessvärre inte något vi kan kontrollera (mer än att säga till leverantören att vi får dålig reklam), då vi i nuläget använder oss av ett så kallat "ad-network", dvs, det är en leverantör som skickar reklamen till sidan. Utan ett ad-network så skulle det dessvärre antingen bli värre eller betyda att sidan fick väldigt lite inkomst, något som skulle göra att jag inte hade kunnat sitta här och skriva om det (och det vill ni väl?!? ).
Rapportera gärna dålig reklam genom att trycka på krysset i högra hörnet och sen följa instruktionerna.
Utöver detta så ska jag ta kontakt med vår leverantör och prata med dem om hur deras kontroll ser ut för att försöka se till att det händer mer sällan.

När det gäller spambottar så är det en evig kamp. Jag har driftat forum i många år, och det har alltid varit en kamp. För vart nytt steg man lägger på för att hindra bots så lägger de till en "fix" för det. Och för var steg så skapar man en jobbigare procedur för användarna som INTE är bots.
Vi använder oss i nuläget av recaptcha, något som tidigare fungerat okej. Men det har kommit en ny version, och jag jobbar i nuläget på att implementera den på sidan. Förhoppningsvis kommer det betyda att det blir mindre bottar på sidan.

Kampen mot bottar och dålig reklam kommer fortgå, och jag hoppas ni förstår att vi (jag som utvecklare och redaktionen på 99) absolut inte vill se någondera!

Tack! I avvaktan på bättring fortsätter jag att städa. ?

Kämpa på! Det uppskattas!

Om man kan hjälpa till på något sätt? Brukar trycka på anmäl när det kommer sådana konstiga med länkar.

Senast redigerat 2020-02-20 09:40
  • Superhjälte
  • 2020-02-20 08:44

Det har blivit något enklare att hantera botarna nu.

Ursprungligen av calinou:

Om man kan hjälpa till på något sätt? Brukar trycka på anmäl när det kommer sådana konstiga med länkar.

Absolut! Det ska göra så att leverantören får veta att den specifika reklamen är elak, så absolut hjälpsamt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-20 10:26
Ursprungligen av JohannesTegner:

Absolut! Det ska göra så att leverantören får veta att den specifika reklamen är elak, så absolut hjälpsamt!

Jag tror att @calinou klickar på forumets anmäl-knapp, och det skickas väl inte automatiskt vidare till reklam-nätverket?

Exakt. Den knappen till höger klickar jag om det kan vara till hjälp.

Ahh ja jag förstår!
Då får alla med rättigheter att ta bort kommentarer/användare en notis, så det är också hjälpsamt

När ni ändå håller koll på reklamen (som jag tycker blivit bättre och mer "passande" de senaste veckorna), kan väl någon se över algoritmen för "Också intressant" här i högerspalten. Nu är det ju fullständigt random...

Kanske bättre att hämta länkarna från de mest eller senast gillade eller nåt sånt? Eller helt enkelt de senaste artiklarna från förstasidan (som jag och många med mej aldrig besöker då vi hoppar direkt in i forumets "nya inlägg").

Eller varför inte dedikera platsen till (förstås) den sporadiska externa reklamen som syns idag tillsammans med de senaste inläggen under "köp o sälj"? På så sätt kanske man äntligen kan få lite snurr på dessa annonser till båtnad för både säljare och spekulanter!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-02-21 20:06
Ursprungligen av Zeugma:

Tack! I avvaktan på bättring fortsätter jag att städa. ?

Bra jobbat med städningen, flera morgnar har det varit flera spaminlägg lite senare var de borttagna.

Ursprungligen av Zeugma:

Tack! I avvaktan på bättring fortsätter jag att städa. ?

Förslag på ny titel: Dr. Jan Itor.

1
Bevaka tråden