Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textfält i word 365

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-23 10:06

Hej. Jag har inte förstått hur man fyller i ett textfält på ett ställe så autofylls olika textfält på flera platser i worddokumentet. Jag har sökt på internet och youtube utan att hitta ett enkelt sätt att lösa problemet på.. Se text nedan. Man ska alltså bara behöva fylla i namet under det försa (TEXTFÄLT! )så ska namnet dyka upp i resten av textfälten.

Ditt namn: (TEXTFÄLT1)
(TEXTFÄLT1) hoppade över en å och sprang till skogen. Då såg (TEXTFÄLT1)en stor…..

/MVH

Ursprungligen av Jetmoon:

Hej. Jag har inte förstått hur man fyller i ett textfält på ett ställe så autofylls olika textfält på flera platser i worddokumentet. Jag har sökt på internet och youtube utan att hitta ett enkelt sätt att lösa problemet på.. Se text nedan. Man ska alltså bara behöva fylla i namet under det försa (TEXTFÄLT! )så ska namnet dyka upp i resten av textfälten.

Ditt namn: (TEXTFÄLT1)
(TEXTFÄLT1) hoppade över en å och sprang till skogen. Då såg (TEXTFÄLT1)en stor…..

/MVH

Förstår inte riktigt vad du menar. Prova denna /autokorrigering (finns fler sätt) tex makro.
Man kan lägga in väldigt långa texter. Flera sidor om man vill. Sida 14
https://www.spsm.se/globalassets/dokument/per...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-23 15:41
Ursprungligen av calinou:

Förstår inte riktigt vad du menar. Prova denna /autokorrigering (finns fler sätt) tex makro.
Man kan lägga in väldigt långa texter. Flera sidor om man vill. Sida 14
https://www.spsm.se/globalassets/dokument/per...

Hej, Det handlar inte om att göra en autokorrigering där jag väljer att skriva en kortare kombination av bokstäver för att varje gång få fram längre textstycken. Tänk dig isället att jag i min text vill ha sammanlänkade textfält där jag endast behöver skriva in min text en gång. Låt oss säga att jag har en standardtext, till exempel avtal där viktig information som namn, personnummer och så vidare ska dyka upp på flera platser. Då skulle det vara smidigt om jag bara behövde fylla i informationen i första textfältet och därefter så syns samma information i alla textfält som jag bestämmer ska ha mitt namn eller personnummer i.

Det är funktionen som jag inte riktigt vet hur jag gör.

Ursprungligen av Jetmoon:

Hej, Det handlar inte om att göra en autokorrigering där jag väljer att skriva en kortare kombination av bokstäver för att varje gång få fram längre textstycken. Tänk dig isället att jag i min text vill ha sammanlänkade textfält där jag endast behöver skriva in min text en gång. Låt oss säga att jag har en standardtext, till exempel avtal där viktig information som namn, personnummer och så vidare ska dyka upp på flera platser. Då skulle det vara smidigt om jag bara behövde fylla i informationen i första textfältet och därefter så syns samma information i alla textfält som jag bestämmer ska ha mitt namn eller personnummer i.

Det är funktionen som jag inte riktigt vet hur jag gör.

Kanske formulär?
eller
makro med typ villkorstyrd formatering?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-23 17:11

Kan detta vara till någon hjälp?
https://social.technet.microsoft.com/Forums/i...

Låter som att det kanske är enklare att utföra det i Excel?
Där skulle en "enkel" väg vara en =IF formel..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-27 07:57
Ursprungligen av rosen888:

Låter som att det kanske är enklare att utföra det i Excel?
Där skulle en "enkel" väg vara en =IF formel..

Jo, men eftersom jag använder många andra funktioner som finns i word så tänker jag att det ochså är word som jag ska använda. Tack för din idé

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-27 08:40

Kör med mail-merge-trollkarlen (snygg översättning av wizard, eller hur... ☺️) och så följer du den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-27 09:40
Ursprungligen av Gunnar B:

Kan detta vara till någon hjälp?
https://social.technet.microsoft.com/Forums/i...

Hej, Det såg intressant ut men jag har fortfarande inte listat ut hur jag får fram effekten på word 365 mac, men det är defenitivt en bra startpunkt. Tack!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-27 11:43
Ursprungligen av Jetmoon:

Hej, Det såg intressant ut men jag har fortfarande inte listat ut hur jag får fram effekten på word 365 mac, men det är defenitivt en bra startpunkt. Tack!

Fast som frazze påpekade, använd mail-merge funktionen. Jag har varit pensionerad ett tag nu så jag hade helt glömt den funktionen. Du skapar två filer. En med din dokumentlayout och en med data. Sedan kopplar du ihop dem så att layouten hämtar info ur data-filen.
PS
Om detta funkar i Office 365 vet jag inte men det borde inte vara någon skillnad mot vanliga Office.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-27 11:46
Ursprungligen av Gunnar B:

Fast som frazze påpekade, använd mail-merge funktionen. Jag har varit pensionerad ett tag nu så jag hade helt glömt den funktionen. Du skapar två filer. En med din dokumentlayout och en med data. Sedan kopplar du ihop dem så att layouten hämtar info ur data-filen.
PS
Om detta funkar i Office 365 vet jag inte men det borde inte vara någon skillnad mot vanliga Office.

Det låter precis som det som jag behöver. Det svåra är att hitta ett exempel/ beskrivning som utgår från word 365. De försök som jag gjort hittils har inte fungerat.

/MVH

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-27 16:18
Ursprungligen av Jetmoon:

Det låter precis som det som jag behöver. Det svåra är att hitta ett exempel/ beskrivning som utgår från word 365. De försök som jag gjort hittils har inte fungerat.

Vad händer om du googlar på ”microsoft word mail merge office 365 mac”? Jag får i allafall en massa bra länkar till diskussionsforum med exempel. Prova det och hör av dig igen om det strular.

1
Bevaka tråden