Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra läsplatta?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-11 22:27

Vad ska man ha för läsplatta? Vilka format bör den kunna stödja, utöver Epub?
Jag är intresserad av att låna e-böcker på bibliotek. Och om jag förstått saken rätt så fungerar Amazon Kindle dåligt till detta då de inte har stöd för Adobes kopieringsskydd (DRM).

Hur viktiga är dessa egenskaper för god upplevelse med läsplatta?

  • Hög upplösning

  • Pekskärm

  • Storlek: 6, 7 eller 8 tum

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=13...

Senast redigerat 2020-02-11 23:04

Jag använder en Kindle Paperwhite (tror det är generation 2) och hanterar böcker från biblioteket via Calibre och en plugin kallad DeDRM. Calibre konverterar till ett format läsplattan fungerar med, från en massa olika informat.
Plattan har ju naturligtvis stöd för Amazons Kindlebutik så det händer att jag köper en bok då och då den vägen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-11 23:08
Ursprungligen av suddgummi:

Jag använder en Kindle Paperwhite (tror det är generation 2) och hanterar böcker från biblioteket via Calibre och en plugin kallad DeDRM. Calibre konverterar till ett format läsplattan fungerar med, från en massa olika informat.
Plattan har ju naturligtvis stöd för Amazons Kindlebutik så det händer att jag köper en bok då och då den vägen.

Aha, så det går att låna e-böcker även med Kindel. Är det så här de "koola kidsen" jobbar? Eller är det en bökig omväg? Skulle du hellre vilja ha en Kindle för Amazon och en vanliga läsplatta för andra format?
Förlorar man någon funktionalitet när man läser Epub med Kindle?

Kindle stödjer inte epub direkt utan man får konvertera till azw3 eller mobi. Det är lite bökigt eftersom man öppnar lånet från biblioteket i Adobe Digital Editions och får sen dra den filen som laddas ner där till Calibre.
Jag hade hellre sett att man kunnat låna direkt från plattan. Jag har inte testat någon annan eink läsplatta än olika varianter av Kindle, så jag vet faktiskt inte vad de andra erbjuder.
Jag tror inte man förlorar någon funktionalitet men jag kan för lite om de olika formaten för att veta med säkerhet. Man får i de allra flesta fallen innehållsförteckning vilket räcker för mig

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-12 10:44

Jag har kört Kindle i snart 10 år och tycker det är en grym läsplatta där hårdvaran bara blir bättre och bättre.

MEN, den är onödigt låst till Amazon och jag skulle hemskt gärna se att dom öppnade upp för att stödja ePub och andras DRM. Jag lånar inte böcker på biblioteket, men köper en hel del böcker från andra ställen än Amazon och Calibre funkar finfint för att konvertera, men det är ett onödigt steg som kräver en dator.

Min fru vill låna mycket på bibblan så alla tips på prisvärd läsplatta mottages tacksamt av mig också.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-02-12 11:30

För femtio kr får du en bra läsare till iPhone/iPad. Som klarar Adobe drm.

https://apps.apple.com/us/app/bluefire-reader...

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-12 11:41
Ursprungligen av MatsOlov:

För femtio kr får du en bra läsare till iPhone/iPad. Som klarar Adobe drm.

https://apps.apple.com/us/app/bluefire-reader...

Personligen blir jag galet trött i ögon och huvud om jag läser romaner i timmar från en skärm som lyser mig i ögonen. Det blir klar tillräckligt med tid framför datorn och telefonen iallafall. En läsplatta ska ersätta papper och då är e-ink oslagbart i mitt tycke.

Ursprungligen av Gurra:

En läsplatta ska ersätta papper och då är e-ink oslagbart i mitt tycke.

Håller helt med! Dessutom är batteritiden överlägsen på en läsplatta. Jag får flera veckor ut av min läsplatta. Mobilen en dag...

Jag kikade på Adobes lista över stödda enheter och blev lite sugen på en Kobo Clara HD. Vettigt prissatt och stödjer ett gäng format. Bl.a. CBZ och CBR vilket är väldigt intressant för serietidningsläsning om man tycker om sånt. Det samt att det faktiskt uttryckligen står att man kan låna från offentliga bibliotek får mig att fundera på om jag skulle ta och byta ut min Kindle.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-12 15:22
Ursprungligen av suddgummi:

Håller helt med! Dessutom är batteritiden överlägsen på en läsplatta. Jag får flera veckor ut av min läsplatta. Mobilen en dag...

Jag kikade på Adobes lista över stödda enheter och blev lite sugen på en Kobo Clara HD. Vettigt prissatt och stödjer ett gäng format. Bl.a. CBZ och CBR vilket är väldigt intressant för serietidningsläsning om man tycker om sånt. Det samt att det faktiskt uttryckligen står att man kan låna från offentliga bibliotek får mig att fundera på om jag skulle ta och byta ut min Kindle.

Den ser absolut fin ut. Och en klart vettigt pris dessutom! Kanske ska frugan få en så'n på Alla Hjärtans Dag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-12 19:22

Som vanligt är detta mer avancerat än man kan tro vid första anblick. För att smidigt kunna låna böcker via läsplattan så bör (måste?) även ditt lokala bibliotek använda samma tjänst som tillhandahålls via plattan.

Citat:

… Göteborg och Malmö har e-böcker från Overdrive (som är den tjänsten Kobo/Rakuten säljer till de flesta bibliotek), men inte Stockholm tyvärr.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/148070...

Dvs. Kobo borde fungera mycket smidigt i Göteborg och Malmö.

Synd att Kobo Clara endast är 6 tum. Jag har mätt lite och minst ca 7 tum verkar vara en bra storlek.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=518...
Vad säger ni som använt läsplatta länge? Vilken storlek föredrar ni?

Senast redigerat 2020-02-13 11:12
Ursprungligen av iSweden:

Som vanligt är detta mer avancerat än man kan tro vid första anblick. För att smidigt kunna låna böcker via läsplattan så bör (måste?) även ditt lokala bibliotek använda samma tjänst som tillhandahålls via plattan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/148070...

Dvs. Kobo borde fungera mycket smidigt i Göteborg och Malmö.

Synd att Kobo Clara endast är 6 tum. Jag har mätt lite och minst ca 7 tum verkar vara en bra storlek.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=518...
Vad säger ni som använt läsplatta länge? Vilken storlek föredrar ni?

Jag har bara testat 6" (min fru hade en redan så jag köpte en likadan). Nästa vanliga storlek i eink verkar vara 7.8" så det blir ett hyfsat steg upp. Paperwhiten är väl i storleksordningen som en pocketbok ungefär. En 7.8" kanske mer som en vanlig bok? Men om jag skulle köpa en ny utan att titta på prislappen hade jag köpt två :), en runt 6" och en 10". En 6" är väldigt smidig att ha med sig, den får plats i de flesta jackfickor och är en helt ok storlek att ha i sängen när man läser och håller den med en hand. Däremot är den alldeles för liten för att t.ex. tillgodogöra sig ett datablad i PDF-format (nu skriver jag ut valda delar istället). Jag har sneglat på en Onyx Boox Note 10.3" som hade varit grym för att läsa PDF:er på, men är i mitt tycke lite för dyr.

Vad det gäller biblioteken så kanske det är en ide att kika på en platta som kör Android och har Google Play Store ifall de bibliotek man tänker låna från inte är kompatibla med Overdrive.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-13 18:37
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har bara testat 6" (min fru hade en redan så jag köpte en likadan). Nästa vanliga storlek i eink verkar vara 7.8" så det blir ett hyfsat steg upp. Paperwhiten är väl i storleksordningen som en pocketbok ungefär. En 7.8" kanske mer som en vanlig bok? Men om jag skulle köpa en ny utan att titta på prislappen hade jag köpt två :), en runt 6" och en 10". En 6" är väldigt smidig att ha med sig, den får plats i de flesta jackfickor och är en helt ok storlek att ha i sängen när man läser och håller den med en hand. Däremot är den alldeles för liten för att t.ex. tillgodogöra sig ett datablad i PDF-format (nu skriver jag ut valda delar istället). Jag har sneglat på en Onyx Boox Note 10.3" som hade varit grym för att läsa PDF:er på, men är i mitt tycke lite för dyr.

Vad det gäller biblioteken så kanske det är en ide att kika på en platta som kör Android och har Google Play Store ifall de bibliotek man tänker låna från inte är kompatibla med Overdrive.

Tack för input.

När jag kollar på Prisjakt så finns det många läsare kring 7 tum.
6 tum är ungefär samma som satsytan på en vanlig pocket och 7 är närmare normalstor inbunden bok.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-14 11:10
Ursprungligen av iSweden:

Tack för input.

När jag kollar på Prisjakt så finns det många läsare kring 7 tum.
6 tum är ungefär samma som satsytan på en vanlig pocket och 7 är närmare normalstor inbunden bok.

Storlek är väldigt mycket baserat på use case såklart. Jag har en 6" Kindle och aldrig känt att den var liten. Lätt och smidig att slänga i väskan. Men sen har jag alltid gillat att läsa pocketböcker just för smidighetsfaktorn. Inbundna böcker gör sig bäst i bokhyllan dock.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-03-04 09:51

FYI. Kobo Clara HD är prissänkt på Kjell till tusingen.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lasp...

  • Medlem
  • 2020-04-08 17:47

Jag har läst omkring 50 böcker på en Kobo Aura One.
Den är 7,8" och fungerar att hålla i en hand, bredare hade inte fungerat för mig.

+ Vilsam att läsa på.
+ Vattentät och lättvättad.
+ Bra yta på baksidan och lite svagt lutande kanter så det är lätt att få grepp om den.
- En aningens ojämn bakgrundbelysning ute i kanterna.

Senast redigerat 2020-04-08 19:21
1
Bevaka tråden