Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Macbook pro 13: är den jag funderar på att köpa, sämre än min gamla...?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
[om det finns någon tråd där min fråga passar bättre, så får admin gärna flytta mitt inlägg].

Jag har följande macbook pro 13 tum sedan 2.5 år tillbaka:
Model Identifier: MacBookPro14,2 [men jag är ganska säker på att det 13-tum...]
Processor Name: Intel Core i7
Processor Speed: 3,5 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 2
L2 Cache (per Core): 256 KB
L3 Cache: 4 MB
Memory: 16 GB
hårddisken är en 1TB SSD (tror jag), AFPS

Under årens lopp har jag tvingats byta batteri, och jag har bytt tangentbord. Trots det hänger sig tangenter med jämna mellanrum och jag siktar därför på att skaffa ny dator. Den dator som mitt jobb kan erbjuda (efter upphandling) är:
Apple MacBook Pro with Touch Bar - Core i7 2.8 GHz - macOS Catalina 10.15 - 16 GB RAM - 512 GB SSD - 13.3" IPS 2560 x 1600 (WQXGA) - Iris Plus Graphics 655 - Wi-Fi, Bluetooth - rymdgrå - kbd: svensk

FRÅGA 1. min känsla är att den nya dator jag erbjuds är sämre än den jag redan har...?
FRÅGA 2. hur lätt är det att byta ut sin SSD + tangentbord + skärm i sin gamla macbook pro och därigenom bara behålla chassit. Jag får nämligen göra de reparationer jag behöver men jag får inte köpa vilken ny dator jag vill.?

Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-06 09:09

Den nya MacBook Pro har väl Apples nya tangentbord och därmed slipper du tangenter som "hänger"?

Ursprungligen av frazze:

Den nya MacBook Pro har väl Apples nya tangentbord och därmed slipper du tangenter som "hänger"?

Hej, Ja!
men om det är enda förbättringen är det kanske bättre att försöka byta ut tangentbordet till min gamla macbook pro istället för att köpa en helt ny dator - om den nya dator jag erbjuds faktiskt har sämre prestanda än min gamla?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-04-06 09:17
Ursprungligen av frazze:

Den nya MacBook Pro har väl Apples nya tangentbord och därmed slipper du tangenter som "hänger"?

Det finns ingen Macbook Pro 13 med nya tangentbordet, det är bara 16" och nya Macbook Air (som kom nyss) som har det.

Har du Apple Care kan du ju reparera en gång till, och på så sätt vänta in ytterligare en generation innan byte. Ingen Apple Care? Kolla om inte din maskin ingår i Apples förlängda reparationsprogram.

Att byta delar själv "går inte" officiellt och skall förstås inte göras så länge det finns garanti e dyl. Annats får du väl gå till iFixit (med EU-butik) och OWC och kolla vad som finns tillgängligt och vad det kan kosta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-06 09:50
Ursprungligen av Gäddnos:

Det finns ingen Macbook Pro 13 med nya tangentbordet, det är bara 16" och nya Macbook Air (som kom nyss) som har det.

Just det, alldeles riktigt! Jag blandade ihop - sorry...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-07 09:35
Ursprungligen av jonasludvigsson:

FRÅGA 1. min känsla är att den nya dator jag erbjuds är sämre än den jag redan har...?

Den dator du erbjuds har en 8:e gen i7-processor med 4 kärnor i 2,8 GHz med turboboost upp till 4,7 GHz.
MBP 13” 2,8 quadcore Mid 2019

Din nuvarande har en 7:e gen i7-processor med bara två kärnor i 3,5 GHz med turboboost upp till 4.0 GHz.
MBP 13” 3.5 dualcore Mid 2017

Geekbench-siffrorna visar att du i flerkärniga processer får i runda slängar dubbla prestandan med den nyare, och lite bättre även i enkelkärniga processer.

Tangentborden har samma konstruktion, endast lätt reviderad i 2019-modellen för att försöka få bukt med problemen med fjärils-mekanismen.

Som johan_tanying sa, försök få Apple att byta tangentbordet igen:
Serviceprogram för tangentbord på MacBook, MacBook Air och MacBook Pro

Senast redigerat 2020-04-07 11:32
1
Bevaka tråden