Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen kom den - det här är iPhone SE

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan det vara den Apple-produkten vi har skrivit mest rykten om de senaste åren? Den lite billigare och prisvärda uppföljaren till iPhone SE är äntligen här.

Läs hela artikeln här

Roligt finns många som gillar en mer kompakt mobil med ett modernt innehåll.
Tror detta blir en hit för Apple.

Kul kul som jag har väntat, får bli en beställning.

Säger som Fylking. Äntligen !!!!

I allt väsentligt en uppgraderad Iphone 8, väl?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-15 17:42
Ursprungligen av Zeugma:

I allt väsentligt en uppgraderad Iphone 8, väl?

Ja, väldigt nära 8:ans spec.

Det som skiljer är som vanligt CPU inkl Neural Engine, men som väntat har 3D Touch nedgraderats till Haptic Touch.

https://www.apple.com/se/iphone/compare/?devi...

  • Medlem
  • Borås
  • 2020-04-15 17:49

Är kameran lika dan som i 8:an, hittar ingen bra artikel om det?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-04-15 17:55

Avundsjuk på Product Red modellen, så jäkla snygg färg!

Är det samma display teknik som i iPhone XR samt har den 3-D touch eller haptic touch?

Ursprungligen av Laserturken:

...har den 3-D touch eller haptic touch?

Se text och länk i inlägg 6.

Jag tror att jag ska köpa en. Min nuvarande SE har jag haft i drygt två år nu. Den har lite ålderstigen teknologi.

Här kan man jämföra den med Iphone 8:

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone...
https://www.gsmarena.com/apples_new_iphone_se...

WiFi 6 och dubbla SIM (ett e-SIM) är smutt!

Senast redigerat 2020-04-15 19:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-15 19:40

Känns som en väldigt bra telefon för sitt pris. Borde attrahera många. Inte minst globalt.

Jag har väntat på denna, tycker (om det stämmer av bilderna) att modellen ”vit” och sedan har svart framsida dock inte är okej. Spara in på en sådan detalj känns bara billigt & inte Apple stil

Senast redigerat 2020-04-15 20:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-15 20:17
Ursprungligen av xms67:

Känns som en väldigt bra telefon för sitt pris. Borde attrahera många. Inte minst globalt.

Förstår att det är pga valutakursen men hade gärna sett att priset börjat på 4995 kr i Sverige. Inte minst för att jag misstänker att Apple/Tim Cook kommer behålla samma specs och pris i 3-4 år.

Ursprungligen av Fredrikmac:

Jag har väntat på denna, tycker (om det stämmer av bilderna) att modellen ”vit” och sedan har svart framsida dock inte är okej. Spara in på en sådan detalj känns bara billigt & inte Apple stil

Tänk, det tänkte jag inte på! Det påminner om när det kom en röd Iphone med vit framsida, det blev ett himla liv på att framsidan inte var svart. En del byggde en egen med svart framsida. Var det Iphone 7?

Ursprungligen av Fredrikmac:

Jag har väntat på denna, tycker (om det stämmer av bilderna) att modellen ”vit” och sedan har svart framsida dock inte är okej. Spara in på en sådan detalj känns bara billigt & inte Apple stil

Den vita framsidan är ju en av anledningarna till att man aldrig ens har övervägt en vit iphone... Med svart framsida ser den äntligen ut som den ska! (c:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-15 22:08
Ursprungligen av Fredrikmac:

Jag har väntat på denna, tycker (om det stämmer av bilderna) att modellen ”vit” och sedan har svart framsida dock inte är okej. Spara in på en sådan detalj känns bara billigt & inte Apple stil

Jag anser att det är helt tvärt om. Äntligen har Apple tänkt till. Så här ska det vara! Rolig färg på baksidan och svart framtill. Tidigare har man nästan alltid tvingats välja de mörka färgerna för att erhålla svart framsida.
Varför är svart framsida bättre undrar kanske vissa. Jo, mörka kanter stör mindre mot färgerna på skärmen. Bättre för ögat. Eller om man vänder på det. När var du på en riktig biograf senast som hade kritvitt kring filmduken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-16 00:05
Ursprungligen av iSweden:

Jag anser att det är helt tvärt om. Äntligen har Apple tänkt till. Så här ska det vara! Rolig färg på baksidan och svart framtill. Tidigare har man nästan alltid tvingats välja de mörka färgerna för att erhålla svart framsida.
Varför är svart framsida bättre undrar kanske vissa. Jo, mörka kanter stör mindre mot färgerna på skärmen. Bättre för ögat. Eller om man vänder på det. När var du på en riktig biograf senast som hade kritvitt kring filmduken?

Det finns en fördel med vita kanter på framsidan, man hittar den lättare i soffan..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-16 01:49
Ursprungligen av xms67:

[table]

Det finns en fördel med vita kanter på framsidan, man hittar den lättare i soffan..?

Eller så får du skaffa ljusare soffa

Ursprungligen av iSweden:

Jag anser att det är helt tvärt om. Äntligen har Apple tänkt till. Så här ska det vara! Rolig färg på baksidan och svart framtill. Tidigare har man nästan alltid tvingats välja de mörka färgerna för att erhålla svart framsida.
Varför är svart framsida bättre undrar kanske vissa. Jo, mörka kanter stör mindre mot färgerna på skärmen. Bättre för ögat. Eller om man vänder på det. När var du på en riktig biograf senast som hade kritvitt kring filmduken?

Kruxet är ju bara att man (troligtvis) har skal, så det man ser är ju samma oavsett modell (vit, svart och röd). Visst kan svart skärm vara bättre för film m.m men jag tycker fortfarande att man ska kunna få välja. Har b.la en Ipad som är vit, iPhoneSE & Xiaomi M365 elskoter som är vit ...gillar vitt. Svart skärm får mig att tänka tillbaka på första Iphone 3G och Ipad 1 jag köpte, känns lite oldschool. Iphone 8 gick att få vit, så vita skärmar verkar ju redan vara framtaget för denna formfaktor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-04-16 12:01
Ursprungligen av Fredrikmac:

Kruxet är ju bara att man (troligtvis) har skal, så det man ser är ju samma oavsett modell (vit, svart och röd). Visst kan svart skärm vara bättre för film m.m men jag tycker fortfarande att man ska kunna få välja. Har b.la en Ipad som är vit, iPhoneSE & Xiaomi M365 elskoter som är vit ...gillar vitt. Svart skärm får mig att tänka tillbaka på första Iphone 3G och Ipad 1 jag köpte, känns lite oldschool. Iphone 8 gick att få vit, så vita skärmar verkar ju redan vara framtaget för denna formfaktor.

I min värld är vita bezels på framsidan gammalt, det är passé. Man vill ha svarta kanter så att framsidan upplevs som en enhet och inte med en tydlig kontrast mellan bezels och skärm. Din iPad och iPhone SE som du nämner lär vara väldigt gamla enheter. Numera är sådant förlegat, som du själv säger fanns det på iPhone 8 men det är ju då väldigt länge sedan.

Snyggare med svart men en fördel med vitt är att hemknappen syns lättare för exvis äldre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-04-16 19:20

Är det nån som uppfattat om den har matt eller blank baksida resp. kanter? Jag har 7:an med Jet Black idag, vilket är den överlägset mest greppbara iphonen sedan iphone 5-formatet, tycker jag. 11:an har blank baksida och matta kanter medans 11 pro har matt baksida och blanka kanter. De matta ytorna är mycket svårare att greppa så jag förstår inte poängen. Hade varit nice om denna var blank på båda. Någon som vet? Lite svårt att se tycker jag.

Ursprungligen av insats:

Är det nån som uppfattat om den har matt eller blank baksida resp. kanter?

Blank baksida (glas) och matt på sidorna (aluminium).

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2020-04-19 07:56

Undrar över stereomikrofonerna, är de av samma typ som senaste iPhone o iPad? Hade iPhone 8 steremikrofoner?

Bokad via Elgiganten. Ska bli kul att testa. Gillar lite mindre mobiler. Blir första gången jag på heltid kommer använda en iPhone.
Resan har gått via Windows Phone, sen Android och nu iPhone.

Så man får se hur man kommer att trivas.

Sålt min Sony Xperia 5, så simkortet sitter nu tillfälligt i en äldre iPhone SE som jag har haft i hyllan tills den nya levereras. Men att använda den på heltid känns inte helt lätt. Kanske fungerade för några år sedan innan parkerings, bank, swish, buss appar etc..blev så vanligt.
Den är för liten för dagens bruk helt enkelt.

Så jag tycker Apple gjorde helt rätt med att ta iPhone 8 storleken istället. Blir nog den bästa kompromissen för en SE 2020.
Tror inte en storlek som originalet hade sålt bra i längden. Nostalgi i all ära men man måste följa med i tiden.

1
Bevaka tråden