Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eftersökes: Mac OS X Snow Leopard 10.6.6/7/8

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en MacBook Pro 15" (Early-2011) som jag gärna skulle vilja installera Mac OS X Snow Leopard på. Är det någon som kan tänkas ha en installationsskiva eller USB/skivavbild?

Enligt everymac.com kom datorn med 10.6.6 installerad, så det behöver vara denna version eller högre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-13 13:43

Har inte den modellen Internet Recovery?

Det verkar som modellen har Internet Recovery, men får det inte att funka. Jordgloben snurrar och klockan räknar upp till 24:00. Sen får jag ett felmeddelande och en länk till supporten. Är det säkert att Internet Recovery fortfarande funkar för så här gamla datorer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-13 20:27

Det skulle vara korkat av Apple att bryta en så billig funktion att underhålla. De tillhandahåller image-filer av installationer, kostar nästan inget att låta äldre system ligga kvar för nedladdning.

Det ska vara något knas med ett certifikat som har gått ur tiden. Man ska då ändra tiden i terminalen före installation. Typ:

date 0101010118

(januari 1 klockan 01:01 2018)

Ringde faktiskt supporten tidigare och de meddelade att det inte gick att få en länk för nerladdning av Snow Leopard officiellt från dom. Förut gick det att köpa ett USB från Apple Store hade jag för mig.

När jag läste om Internet Recovery på supportsidan verkar det inte heller vara självklart att min dator kommer vilja installera Snow Leopard via Internet Recovery eftersom High Sierra varit installerat tidigare på datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-13 20:46
Ursprungligen av tobpet:

Ringde faktiskt supporten tidigare och de meddelade att det inte gick att få en länk för nerladdning av Snow Leopard officiellt från dom. Förut gick det att köpa ett USB från Apple Store hade jag för mig.

När jag läste om Internet Recovery på supportsidan verkar det inte heller vara självklart att min dator kommer vilja installera Snow Leopard via Internet Recovery eftersom High Sierra varit installerat tidigare på datorn.

Det finns olika sätt att utföra IR, beroende på vilket OS som önskas.

Har testat att ändra systemklockan också och jag tror det skulle kunna funka om jag skulle ha rätt version av Snow Leopard på mitt USB-minne. Nu blir det lite av ett moment 22 när jag behöver ändra systemklockan i High Sierra och sedan radera startskivan med High Sierra för att få igång Internet Recovery.

Ursprungligen av Zeugma:

Det ska vara något knas med ett certifikat som har gått ur tiden. Man ska då ändra tiden i terminalen före installation. Typ:

date 0101010118

(januari 1 klockan 01:01 2018)

Berätta gärna mer om vilka alternativ som finns... Jag får det fortfarande inte att funka (tredje försöket nu).

Ursprungligen av iSweden:

Det finns olika sätt att utföra IR, beroende på vilket OS som önskas.

Du behöver köra kommandot i terminalen i installationsprogrammet (efter du startat internet recovery), inte innan du startar om.

Ursprungligen av tobpet:

Har testat att ändra systemklockan också och jag tror det skulle kunna funka om jag skulle ha rätt version av Snow Leopard på mitt USB-minne. Nu blir det lite av ett moment 22 när jag behöver ändra systemklockan i High Sierra och sedan radera startskivan med High Sierra för att få igång Internet Recovery.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-13 21:39
Ursprungligen av tobpet:

Berätta gärna mer om vilka alternativ som finns... Jag får det fortfarande inte att funka (tredje försöket nu).

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Dock minns jag inte vilken version av OS X som först fick flera olika val av Internet Recovery.
Testa först datumtricket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-14 18:08
Ursprungligen av tobpet:

Det verkar som modellen har Internet Recovery, men får det inte att funka. Jordgloben snurrar och klockan räknar upp till 24:00. Sen får jag ett felmeddelande och en länk till supporten. Är det säkert att Internet Recovery fortfarande funkar för så här gamla datorer?

Skärmdump/foto på felmeddelandet? Och om det finns Internet Recovery för din modell, så fungerar också Internet Recovery för din modell.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-14 18:12
Ursprungligen av tobpet:

Har testat att ändra systemklockan också och jag tror det skulle kunna funka om jag skulle ha rätt version av Snow Leopard på mitt USB-minne. Nu blir det lite av ett moment 22 när jag behöver ändra systemklockan i High Sierra och sedan radera startskivan med High Sierra för att få igång Internet Recovery.

Du kommer inte att kunna radera startskivan med High Sierra - för det är den skivan som du har botat High Sierra ifrån. Däremot kommer du att kunna radera startskivan från verktygsprogrammet Skivverktyg inne i Internet Recovery. Så ingen risk för moment 22...

Det går sådär med Internet Recovery. Jag får välja nätverk och jordgloben snurrar, men processen stannar efter ca. 25% och jag får ett utropstecken samt felmeddelande "apple.com/support -2003F".

Vet inte om det kan påverka, men jag har bytt ut hårddisken till en SSD nyligen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-14 22:38
Ursprungligen av tobpet:

Det går sådär med Internet Recovery. Jag får välja nätverk och jordgloben snurrar, men processen stannar efter ca. 25% och jag får ett utropstecken samt felmeddelande "apple.com/support -2003F".

Vet inte om det kan påverka, men jag har bytt ut hårddisken till en SSD nyligen.

Sökningar på Internet föreslår att du ska nollställa PRAM/NVRAM. Vidare undrar forumet hur du har partitionernas och formaterat SSD som sitter i datorn! Är det den som kört High Sierra eller bytte du disk i samband med detta! Lite oklart vad som har hänt och när.

Ursprungligen av tobpet:

Jag får välja nätverk och jordgloben snurrar, men processen stannar efter ca. 25% och jag får ett utropstecken samt felmeddelande "apple.com/support -2003F".

Försök med en nätverkssladd om du kan istället för wifi, det är en ganska stor fil som ska laddas ner och en stabil anslutning är viktigt

Tack för alla tips! Jag har nu nollställt PRAM/NVRAM och anslutit via kabel, vilket gjorde att jag kom vidare. Tyvärr verkar Internet Recovery vilja installera Mac OS X 10.7 Lion, men jag är fortfarande rätt säker på att datorn (MacBook Pro 15" - Early 2011) ska ha kommit med Mac OS X 10.6.6 Snow Leopard.

Jag har även provat att sätta om klockan i terminalen som föreslaget ovan, men jag får ändå ett felmeddelande när jag ska gå vidare i ominstallationen (verkar vara i steget när datorn ska verifieras mot Apples server).

Tror jag har Mac OS X 10.7 Lion på originalskiva, men det var ju Mac OS X 10.6.6 Snow Leopard jag ville åt. Några tips?

Ursprungligen av tobpet:

Tack för alla tips! Jag har nu nollställt PRAM/NVRAM och anslutit via kabel, vilket gjorde att jag kom vidare. Tyvärr verkar Internet Recovery vilja installera Mac OS X 10.7 Lion, men jag är fortfarande rätt säker på att datorn (MacBook Pro 15" - Early 2011) ska ha kommit med Mac OS X 10.6.6 Snow Leopard.

Jag har även provat att sätta om klockan i terminalen som föreslaget ovan, men jag får ändå ett felmeddelande när jag ska gå vidare i ominstallationen (verkar vara i steget när datorn ska verifieras mot Apples server).

Tror jag har Mac OS X 10.7 Lion på originalskiva, men det var ju Mac OS X 10.6.6 Snow Leopard jag ville åt. Några tips?

Tricket med klockan hjälper nog bara om man installerar via ett USB-minne (slår det mig nu...). Du ska inte koppla upp dig mot internet. Metod för USB-installationsmedium hittar du här:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372
Alternativt beror felet på något helt annat, men jag vet inte vad.

Hej, allihopa! Det verkar som om jag får Internet Recovery att fungera, så kommer Mac OS 10.7 Lion installeras. Jag är ute efter Rosetta för att köra lite gamla program och behöver därför Mac OS 10.6 Snow Leopard.

Är det någon som kan tänkas ha en installationsskiva eller USB/skivavbild?

Datorn är en MacBook Pro 15" (Early 2011, MacBookPro 8.2). Notera att den enligt everymac.com kom med 10.6.6, så om jag förstått det rätt kommer tidigare versioner inte fungera.

Angående licensfrågan. Vad gäller för skivavbilder av Mac OS? Det jag vill är att installera det operativsystem som ingick vid köp av datorn. Nu är det inte möjligt att köpa eller få tillgång till det från Apple. Men jag borde väl kunna använda någon annans installationsskiva eller skivavbild för att installera det operativsystem som ingick från början?

Eller vad gäller?

P g a policyändring, se här, är tråden öppen igen. /Moderator

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 19:52

@tobpet kan få återkoppla själv, men om han inte uppmärksammar att tråden är öppnad så meddelande han via ett pm tidigare idag att det löst sig och han fick tag i en skivavbild med 10.6.7.

Som sagt: det löste sig. Så nu kör jag ett supersnabbt Snow Leopard på en av de sista datorerna som kunde köra Snow Leopard och med SSD. Väldigt skojigt. Installationsfilmen för er som minns: https://youtu.be/wLDniiLLjz4

Tack alla för er hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-03 22:33

Jag återkopplar till mig själv och alla andra.
Jag testade just att installera den ISO:n av Snow Leopard som finns på archive.org och tyvärr misslyckades installationen på en MacBook4,1.
Och utöver det så var det lite trixande i Skivverktyg att omvandla ISO-filen till DMG och sedan återställa den till en extern enhet.

Senast redigerat 2020-08-04 15:29
1
Bevaka tråden