Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att återställa iMac med skadad hårdvara

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-31 15:53

Hej

Har en gammal iMac (sen 2009, 27'') som bara kan startas i säkert läge. I detta läge ser allt "normalt" ut, förutom muspekaren som har en lustig rektangel bredvid (se nedan). I normalläget kan datorn inte startas - skärmen visar underligt mönster (se nedan). Tror att en hårdvara är paj. Orkar inte lämna den på reparation - datorn är ju bra gammal nu.

Vill dock sälja datorn i fall någon kan laga själv eller vill lämna in datorn.

Min fråga är hur jag kan rensa datorn på bästa sättet innan försäljningen. Tror inte att det är en bra idé att återställa den till fabriksinställningar. Finns det risk att den inte startar alls då? Den måste ju gå igenom installationsrutin när man startar den innan man kan göra något. Och det är inte säkert att det går att göra i Safe Mode. Går det överhuvudtaget att starta datorn i säkert läge direkt från "fabriksläget"?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-31 21:24

Alltid bäst att följa Apples råd.

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

Senast redigerat 2020-05-31 21:39

Jag håller med föregående talare. Avyttra den som den är. Och följ Apples instruktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-31 22:56
Ursprungligen av Innis:

Alltid bäst att följa Apples råd.

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

Jag antar att du menar punkter 1-5. För att punkt 6 tror jag inte det går att genomföra utan att riskera att datorn aldrig startar igen.

Men i punkter 1-5 står det bara att logga ut från diverse tjänster. Tvivlar på att det räcker. Jag undrar vad som händer med min nyckelring. Och även mitt konto vill jag helst ta bort. Det är kanske inte lämpligt att den nya ägaren får upp mitt namn under inloggningen. För att inte tala om hur jag tar bort alla mina filer och installerade program på ett säkert sätt.

Konstigt även att jag inte fått ett meddellande när jag fick svar i tråden.?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-01 00:03
Ursprungligen av timofej:

Jag antar att du menar punkter 1-5. För att punkt 6 tror jag inte det går att genomföra utan att riskera att datorn aldrig startar igen.

Men i punkter 1-5 står det bara att logga ut från diverse tjänster. Tvivlar på att det räcker. Jag undrar vad som händer med min nyckelring. Och även mitt konto vill jag helst ta bort. Det är kanske inte lämpligt att den nya ägaren får upp mitt namn under inloggningen. För att inte tala om hur jag tar bort alla mina filer och installerade program på ett säkert sätt.

Konstigt även att jag inte fått ett meddellande när jag fick svar i tråden.?

Skrev aldrig att du skulle utföra alla punkter. Säger sig självt dom inte stämmer in för alla.
Utför dom du kan och den absolut viktigaste nr 6.
Avauktorisera datorn kan man göra från en annan dator om det krävs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-01 20:02
Ursprungligen av Innis:

Skrev aldrig att du skulle utföra alla punkter. Säger sig självt dom inte stämmer in för alla.
Utför dom du kan och den absolut viktigaste nr 6.
Avauktorisera datorn kan man göra från en annan dator om det krävs

Jag vet inte om du läst vad jag skrev i inledningsposten, Innis. Om det var så enkelt att jag kunde återställa datorn till fabriksinställningar (punkt 6) skulle jag naturligtvis göra det utan att fråga om det i forumet. Det är inte första mac jag säljer. Men det är den första som inte startar ordentligt.

Som jag skrev ovan mår datorn inte bra och startar bara i säkert läge. För det första är jag rädd att datorn inte ens går genom ominstallationen, dör mitt i och förvandlas till tegelsten. För det andra är det inte alls säkert att den kommer att starta efter ominstallationen. Går det att starta en "fabriksny" dator i säkert läge?

Därför tänkte jag rensa så mycket som möjligt för hand. Till exempel går det att ta bort mitt konto och ersätta det med ett generiskt tomt konto? Eller vilket är det enklaste sättet att ta bort de installerade programmen och dess .plst (och andra tillhörande) filer? Nyckelringen har jag redan nämnt. Hur försäkrar man sig att ingen kommer år den? Sedan vill man kanske skriva över den tomma platsen på hårddisken med ettor och nollor så att informationen inte går att återskapa. Och kanske något annat som jag inte tänkt på. Det behöver jag tips på.

P. S. Jag får fortfarande inga meddelanden till epost när nya inlägg kommer här. Finns det ett sätt att fixa det?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-01 22:54
Ursprungligen av timofej:

Jag vet inte om du läst vad jag skrev i inledningsposten, Innis. Om det var så enkelt att jag kunde återställa datorn till fabriksinställningar (punkt 6) skulle jag naturligtvis göra det utan att fråga om det i forumet. Det är inte första mac jag säljer. Men det är den första som inte startar ordentligt.

Som jag skrev ovan mår datorn inte bra och startar bara i säkert läge. För det första är jag rädd att datorn inte ens går genom ominstallationen, dör mitt i och förvandlas till tegelsten. För det andra är det inte alls säkert att den kommer att starta efter ominstallationen. Går det att starta en "fabriksny" dator i säkert läge?

Därför tänkte jag rensa så mycket som möjligt för hand. Till exempel går det att ta bort mitt konto och ersätta det med ett generiskt tomt konto? Eller vilket är det enklaste sättet att ta bort de installerade programmen och dess .plst (och andra tillhörande) filer? Nyckelringen har jag redan nämnt. Hur försäkrar man sig att ingen kommer år den? Sedan vill man kanske skriva över den tomma platsen på hårddisken med ettor och nollor så att informationen inte går att återskapa. Och kanske något annat som jag inte tänkt på. Det behöver jag tips på.

P. S. Jag får fortfarande inga meddelanden till epost när nya inlägg kommer här. Finns det ett sätt att fixa det?

Så du har alltså inte testat utan bara tror? Om du är så orolig varför inte plocka ut disken och slå sönder den med en hammare. Det är en gammal datorn som du ska sälja och utan hårddisk påverkar det inte värdet nämnvärt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-01 23:34
Ursprungligen av Innis:

Så du har alltså inte testat utan bara tror? Om du är så orolig varför inte plocka ut disken och slå sönder den med en hammare. Det är en gammal datorn som du ska sälja och utan hårddisk påverkar det inte värdet nämnvärt.

Om jag testat skulle jag kommit med facit här. Men det är väl ändå inte orimligt att datorn pajar helt vid ominstallationen om någon del av hårdvara är i såpass dåligt skick att datorn inte går att starta i standardläge?

Poängen är väl att jag säljer en fungerande dator. Även om den krånglar. Utan hårddisk sjunker värdet kraftigt tror jag.

Jag hoppas fortfarande att finna svar på mina frågor i det föregående inlägget. Inkluderat varför email bevakningen inte fungerar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-02 10:24

Du kan skapa en ny användare som Admin, och efter att ha loggat in med den kan du ta bort ditt egna konto.

Om köparen tror sig köpa en fungerande dator och sedan får dessa grafikkortsproblem(?), så blir nog denne köpare inte så glad på säljaren... Oavsett om den såldes med brasklapp "fungerande fast med ev. hårdvaruproblem". Att fixa problemet på egen hand är tydligen görbart men inget för "the faint of heart" som de säger over there.

Apple hade tydligen ett förlängt reparationsprogram för dessa maskiner, men det gick ju ut för länge sedan. Sök på "horizontal lines problem imac 2009" e dyl.

Nog bättre att plocka ur disken och försöka sälja som reservdelsmaskin. Eller, om du bor nära Jönköping, köra imacen till Troy Elliott och se om han kan fixa det till en överkomlig peng.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-02 11:40
Ursprungligen av timofej:

Om jag testat skulle jag kommit med facit här. Men det är väl ändå inte orimligt att datorn pajar helt vid ominstallationen om någon del av hårdvara är i såpass dåligt skick att datorn inte går att starta i standardläge?

Poängen är väl att jag säljer en fungerande dator. Även om den krånglar. Utan hårddisk sjunker värdet kraftigt tror jag.

Jag hoppas fortfarande att finna svar på mina frågor i det föregående inlägget. Inkluderat varför email bevakningen inte fungerar.

Datorn fungerar ju inte. Det är en 11 år gammal defekt datorn. Finns inget värde i den.
Den som köper den kommer med största sannolikhet inte behålla hårdisken för den kommer alla fall att gp sönder vilken dag som helst.

Varför inte mailbevakningen fungerar får du kontakta site admin om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-02 14:06
Ursprungligen av kenjon:

Du kan skapa en ny användare som Admin, och efter att ha loggat in med den kan du ta bort ditt egna konto.

Tack för tipset kenjon! Har inte tänkt på det men det är ju det som jag behöver göra!?

Ursprungligen av johan_tanying:

Om köparen tror sig köpa en fungerande dator och sedan får dessa grafikkortsproblem(?), så blir nog denne köpare inte så glad på säljaren... Oavsett om den såldes med brasklapp "fungerande fast med ev. hårdvaruproblem".

Tack för länkarna Johan! Och bra tips för att söka om problemet. Dock håller jag inte med dig om glädjenivån hos köparen. Jag beskriver ju problemet utförligt - man måste vara beredd att byta hårdvara. Och just därför vill jag sälja den för att slippa ta den någonstans. Personen som köper den får ta hand om det. Om allt fungerade skulle datorn naturligtvis kosta mer. Fram till nyligen fungerade den ypperligt för bild- och ja, till och med för lättare videoredigering. För att inte tala om enkel surfning. Kidsen även körde Minecraft på den.

Ursprungligen av Innis:

Datorn fungerar ju inte. Det är en 11 år gammal defekt datorn. Finns inget värde i den.
Den som köper den kommer med största sannolikhet inte behålla hårdisken för den kommer alla fall att gp sönder vilken dag som helst.

Det finns alltid värde i Mac datorer. Och jag tror att köparen mycket väl kommer att behålla 1 TB disk. Det är ju "bara" att byta grafikkortet (eller vad det är nu för något man ska byta).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-02 17:49

Låter som det fel som min 2009’a 27-tummare hade när jag köpte den begagnad för ett par år sedan.
Stoppade in grafikkortet i ugnen, 200 grader i 10 minuter.
Funkat perfekt sedan dess, och kan dessutom användas som andraskärm till min jobblaptop nu (Thinkpad).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-02 20:19
Ursprungligen av mattiL:

Låter som det fel som min 2009’a 27-tummare hade när jag köpte den begagnad för ett par år sedan.
Stoppade in grafikkortet i ugnen, 200 grader i 10 minuter.
Funkat perfekt sedan dess, och kan dessutom användas som andraskärm till min jobblaptop nu (Thinkpad).

Det var en rolig historia, även om den är påhittad! Om inte, hur kom du på att stoppa grafikkortet i ugnen?!!!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-02 21:22
Ursprungligen av timofej:

Det var en rolig historia, även om den är påhittad! Om inte, hur kom du på att stoppa grafikkortet i ugnen?!!!

Inte påhittad.

Ursprungligen av timofej:

Det var en rolig historia, även om den är påhittad! Om inte, hur kom du på att stoppa grafikkortet i ugnen?!!!

Titta på videon ovan exempelvis vid 32:03 så ser du själv:

Fattigmans "refloat" där man i ett svep gör om/förbättrar lödningar på ett kretskort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-03 11:59
Ursprungligen av timofej:

Det var en rolig historia, även om den är påhittad! Om inte, hur kom du på att stoppa grafikkortet i ugnen?!!!

Det finns många berättelser om det på t ex Youtube. Sök på bake motherboard eller bake graphic card.

Sedan att det inte funkar 100% av gångerna är en annan sak. Vare sig "Bake" eller "Refloat".

Min iBook G4 2004 fick sig en refloat 2011 och funkar än. Står numera som scannerstation för en gammal diascanner. Inte lika mycket framgång med min 15" MBP 2011 för snart två år sedan. Felet på graffekortet återkom några veckor efter första refloaten så skickades tillbaka för nytt försök. Ingen framgång dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-03 16:52

Intressant! Visste inte att det var en "vedertagen" metod. Vad gör uppvärmningen? Smälter lödningarna? Man når säkert ett bättre resultat om man löder på riktigt. Förutsatt att man kan.

Spelar kanske ingen roll nu i och för sig. Den framtida ägaren får ta reda på det. Men alltid kul att lära sig något nytt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-03 16:56
Ursprungligen av timofej:

Intressant! Visste inte att det var en "vedertagen" metod. Vad gör uppvärmningen? Smälter lödningarna? Man når säkert ett bättre resultat om man löder på riktigt. Förutsatt att man kan.

Spelar kanske ingen roll nu i och för sig. Den framtida ägaren får ta reda på det. Men alltid kul att lära sig något nytt.

Lödningarna under GPUn spricker och därmed blir det problem, en försiktig värmning smälter tennet och problemet är löst.
Jag köpte min iMac 27 för 600kr för ett par år sedan och gjorde denna reparation hemma i kökets ugn, har sedan dess kompletterat minnet till 20GB och en 1TB SSD.
Använder den dagligen sedan dess.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-03 22:29
Ursprungligen av timofej:

Intressant! Visste inte att det var en "vedertagen" metod. Vad gör uppvärmningen? Smälter lödningarna? Man når säkert ett bättre resultat om man löder på riktigt. Förutsatt att man kan.

Spelar kanske ingen roll nu i och för sig. Den framtida ägaren får ta reda på det. Men alltid kul att lära sig något nytt.

Omöjligt oberoende om man kan löda eller inte när du inte kommer åt det som behöver lödas.
Men om du kunde komma åt är ugnen ändå det bästa för det som behöver lödas är för smått.

Det kan vara en av hundratals pyttesmå lödningar på ett kretskort som fallerat. Att peta runt med lödkolv i det läget gör nog mer skada än nytta...

Men om du vill sälja din iMac för mer än ett par hundringar som reservdelsmaskin kanske det kan vara värt att testa en ugnsbakning på egen hand? Sälj som "reparerad och fungerande". Eller samla karma genom att skänka datorn till någon i familjen/släkting/kompis om du inte orkar sälja. Kan ju som för @mattiL ovan funka i åratal.

En fungerande iMac från 2009 i perfekt skick får man kanske för en tusing.
Den här iMacen har inte mycket värde. Lägg ut den som den är på Tradera, du får kanske några hundralappar för den. Släpp tanken på att du ska få bra betalt.

Eller så lägger du ner ganska många timmar och försöker laga den enligt förslagen ovan. Det är sprickor i lödningarna som i uppvärmingen smälter ihop igen - om man har tur. Att löda om ett moderkort för hand är inget man gör, men du får gärna försöka... ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-18 19:47

Om någon undrar är datorn såld nu. 1330 kronor stannade auktionen på. Vinnaren blev en kille som sysslar med datorreparationer. Han verkade vara nöjd. Jag likaså. Han sa att felet var grafikkortet som han tänkte byta.

Tack alla som hjälpte mig! Men det bästa tipset kom från kenjon om att skapa ett nytt admin konto och radera mitt vanliga.?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-18 21:52
Ursprungligen av timofej:

Om någon undrar är datorn såld nu. 1330 kronor stannade auktionen på. Vinnaren blev en kille som sysslar med datorreparationer. Han verkade vara nöjd. Jag likaså. Han sa att felet var grafikkortet som han tänkte byta.

Tack alla som hjälpte mig! Men det bästa tipset kom från kenjon om att skapa ett nytt admin konto och radera mitt vanliga.?

Inte bästa men absolut enklaste om man inte bryr sig om ifall någon försöker få fram information

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-21 09:45

Visst går det, men inte så många användare som klarar det (eller ens vill försöka). Kräver en del resurser och tid. Och i regel ganska oväsentlig info som man får fram från vanliga privatpersoner. Skillnad mot t ex en arbetsdator från Bofors utvecklingsavdelning....

Ursprungligen av kenjon:

Visst går det, men inte så många användare som klarar det (eller ens vill försöka). Kräver en del resurser och tid. Och i regel ganska oväsentlig info som man får fram från vanliga privatpersoner. Skillnad mot t ex en arbetsdator från Bofors utvecklingsavdelning....

Hehe.
Jag tror att de destruerar sina hårddiskar, och antagligen hela datorn, innan den går till återvinning.

Jag håller för övrigt helt med. Säkerheten för oss privatpersoner behöver inte ligga på paranoid-nivå. Den är i mångt och mycket i vägen, istället för att hjälpa. Lagom är, som vanligt, bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-21 11:51
Ursprungligen av kenjon:

Visst går det, men inte så många användare som klarar det (eller ens vill försöka). Kräver en del resurser och tid. Och i regel ganska oväsentlig info som man får fram från vanliga privatpersoner. Skillnad mot t ex en arbetsdator från Bofors utvecklingsavdelning....

Ja, resonerade precis så. Vem skulle vara intresserad av mina privatfiler? Och vad kan de få ut? Några bilder från barnkalas?

Och som sagt, hade jag inte möjlighet att rensa hårddisken. Funktionen i säkert läge är utgråad. Alternativet skulle vara att ta ut disken helt. Men det är ju det jag inte ville hålla på - att öppna datorn och pila i den.

Apropå det. Killen frågade aldrig om lösenordet på det nya adminkontot. Jag tror inte att det går att komma åt informationen på hårddisken utan det. Inte på ett relativt enkelt sätt i alla fall. Om man inte besitter verktyg som CIA och Säpo använder, typ.

Om köparen ska ha den som reservdelsmaskin så kommer väl som mest allt _utom_ hårddisken att användas. Vilken reparatör vill stoppa in en beggad snurrdisk, liksom?

Visst kan man väl på en så pass gammal dator radera hemmakontot säkert? Det vill säga, nollöverskriva det så att inga filer kan återskapas.

Bevaka tråden