Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: MacBook 12" blir första datorn med Apples egna processor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har ryktats om att Apple kommer att presentera sin första ARM-baserade dator på WWDC och nu kanske vi vet vilken modell som är först ut.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-15 08:06

Varför är det ett problem för programmerare? Nu kan jag inte ämnet men det finns ju både Intel och ARM processorer i PC världen och det funkar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-15 09:05

De måste ju skriva om alla program för ARM, och det kostar tid/pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-15 09:09
Ursprungligen av kenjon:

De måste ju skriva om alla program för ARM, och det kostar tid/pengar.

Jag har visst blandat ihop ARM och AMD. Det sistnämnda har samma arkitektur som Intel antar jag.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-15 09:15
Ursprungligen av kenjon:

De måste ju skriva om alla program för ARM, och det kostar tid/pengar.

Är det verkligen så, sköter inte en modern kompilator så att det blir rätt när den pruttar ut den körbara koden?

(vet inte, har inte programmerat på flera år, men förutsätter att det hänt något på den punkten)

Ursprungligen av Gäddnos:

Är det verkligen så, sköter inte en modern kompilator så att det blir rätt när den pruttar ut den körbara koden?

Ja det stämmer i princip. Så länge som programmen inte gör något som är specifikt för en viss hårdvaruarkitektur (vilket väldigt få program gör).

Jag tror problemet snarare är att paketera programmen. Om ni minns när universalbinärerna (var det väl de hette?) kom vid övergången mellan PPC och Intel var det ju ibland problem att man hade fel applikationsfil (typ man laddat hem en binär med enbart Intel när man satt på en PPC Mac).

Ett annat problem är att testerna man kör i en modern mjukvaruutvecklingskedja kan behöva ha en ARM arkitektur att köra på, så en Mac mini med ARM borde lanseras samtidigt så de kan integreras i byggmiljön (kompilering kan ske på en Intelmaskin utan problem). Ett gäng MacBookar i ett serverrack tror jag inte är så realistiskt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-15 10:07

Jag tror att Apple har tänkt på det här. Dom vill inte ha tillbaka Rosetta och universalbinärer, etc. Dom vet att det kommer bli ett himla liv om alla måste skriva om allt igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-15 11:40
Ursprungligen av Gäddnos:

Är det verkligen så, sköter inte en modern kompilator så att det blir rätt när den pruttar ut den körbara koden?

(vet inte, har inte programmerat på flera år, men förutsätter att det hänt något på den punkten)

Delvis, de behöver förstås inte skriva om källkoden från början. Men en del anpassningar brukar behöva göras innan kompilatorn tycker det är OK.

Ursprungligen av kenjon:

De måste ju skriva om alla program för ARM, och det kostar tid/pengar.

Då nuvarande MacOS (som är baserat på NeXTStep) är byggd enligt principen HAL (Hardware Abstraction Layer), så räcker det oftast med att rekompilera operativsystemet. Ibland måste man skriva om några bitar. Men jämfört med Windows och MacOS 9 som inte är HAL, innebär det stora omskrivningar av operativsystemet.

Däremot måste Apple skapa en interpreter för att få befintliga program att fungera i ARM baserad MacOS.

Nya program behöver nog bara rekompileras sålänge de använder MacOS API, men gör de egna lösningar kan det hända att de måste uppdateras en smula! Samt att de kompilerar dual binary (intel kod och ARM kod) precis som de gjorde med PowerPC kod och Intel kod.

Personligen tror jag att det blir smidigare än tidigare övergångar eftersom de senare åren är det inte tillåtet att kommunicera direkt till hårdvaran utan allt måste gå via operativsystemet.

Senast redigerat 2020-06-15 23:29
1
Bevaka tråden