Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken rustar upp för Apple Pay

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Trots att Apple Pay har funnits i flera år har inte alla banker i Sverige hoppat på tåget, men snart adderas en bank till listan.

Läs hela artikeln här

Trodde inte att den dagen skulle komma faktiskt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-16 12:45

Bra. Dom har kanske märkt av att folk använder andra kort, att någon annan i branschen tjänar pengar på transaktionerna. Inte en krona har gått ut från mitt Handelsbankkort sedan jag skaffade Revolut.

  • Medlem
  • 2020-06-16 12:47


(Tror det räcker som kommentar.)
edit: Den emojin såg inte så förvånad ut
?.. så kanske

Jag har använt Klarna för att få Pay. Och tyvärr vill vi inte ändra bank eftersom HSB gav bäst boränta. Så äntligen slipper jag Klarna-skiten!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-16 16:15
Ursprungligen av Johannnn:

Jag har använt Klarna för att få Pay. Och tyvärr vill vi inte ändra bank eftersom HSB gav bäst boränta. Så äntligen slipper jag Klarna-skiten!

Det har funnits massor av alternativ till möget Klarna, t ex Revolut och Curve.

Återigen, man måste inte ha EN bank. Man kan ha flera

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-16 16:18
Ursprungligen av Gäddnos:

Bra. Dom har kanske märkt av att folk använder andra kort, att någon annan i branschen tjänar pengar på transaktionerna. Inte en krona har gått ut från mitt Handelsbankkort sedan jag skaffade Revolut.

Det som numera retar mig i Revolut är deras ovilja att lösa buggen med budget-funktionen som de dödade i version 7.1.1. Jag har rapporterat det efter varje nu version (v7.1.1, v7.2, v7.2.1, v7.3 och nu v7.4) de släppt men fortfarande har de inte brytt sig om att lösa det. Senaste info från deras customer care är "senast september".

Vad har ni emot Klarna, funkar ju klockrent och att man med 14-dagar så behöver man inte betala på direkten utan ränta dessutom + att dom har bra listor på var man handlat etc.

Ursprungligen av CekariYH:

Vad har ni emot Klarna, funkar ju klockrent och att man med 14-dagar så behöver man inte betala på direkten utan ränta dessutom + att dom har bra listor på var man handlat etc.

För att jag måste ha två kort (även om ett bara är digitalt). Och att jag måste komma ihåg att logga in då och då och betala inom 14 dagar.

Föredrar ETT debitkort. Och äntligen kommer det vara möjligt snart.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-16 17:18
Ursprungligen av CekariYH:

Vad har ni emot Klarna, funkar ju klockrent och att man med 14-dagar så behöver man inte betala på direkten utan ränta dessutom + att dom har bra listor på var man handlat etc.

Förstår inte heller det. Köp först betala sen är toppen. Hinner man utvärdera och sen returnera utan att lägga ut en krona.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-16 17:19
Ursprungligen av Johannnn:

För att jag måste ha två kort (även om ett bara är digitalt). Och att jag måste komma ihåg att logga in då och då och betala inom 14 dagar.

Föredrar ETT debitkort. Och äntligen kommer det vara möjligt snart.

Ja det är jobbigt att komma ihåg saker. Undrar hur folk gjorde förut när man var tvungen att betala räkningar manuellt.

Ursprungligen av Johannnn:

För att jag måste ha två kort (även om ett bara är digitalt). Och att jag måste komma ihåg att logga in då och då och betala inom 14 dagar.

Föredrar ETT debitkort. Och äntligen kommer det vara möjligt snart.

Får ju en påminnelse på email innan det är dags att betala...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-16 17:34

Och notis i telefonen så lyckas man missa betalningen kanske man ska söka till Lyxfällan

Ursprungligen av CekariYH:

Får ju en påminnelse på email innan det är dags att betala...

Jag behöver inte påminnelse 14 dagar efter varje kaffe jag köper. Men smaken är som baken.

Ursprungligen av Innis:

Ja det är jobbigt att komma ihåg saker. Undrar hur folk gjorde förut när man var tvungen att betala räkningar manuellt.

Och folk klarade sig utan en iPhone, iPad, Apple Watch, Mac, etc. Behöver vi sälja dem nu?

Ursprungligen av Johannnn:

Jag behöver inte påminnelse 14 dagar efter varje kaffe jag köper. Men smaken är som baken.

Du sätter själv när det ska dras pengar direkt eller hamna på 14 dagar. Jag har satt en beloppsgräns på 500:- allt under dras direkt från min bank (eller ja, efter nån dag, allt på eller över 500:- hamnar på 14 dagar... per köptillfälle, så om du inte tar en java för 500+ spänn så slipper du göra nått...

Skulle inte detta handla om SHB och inte om klarna?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-16 20:32
Ursprungligen av Johannnn:

Jag behöver inte påminnelse 14 dagar efter varje kaffe jag köper. Men smaken är som baken.

Och folk klarade sig utan en iPhone, iPad, Apple Watch, Mac, etc. Behöver vi sälja dem nu?

Du får göra som du vill om du ska sälja dom. Min poäng är att det är tydligt att med teknik så blir folk glömska.
Nej du väljer att pengarna ska dras på en gång från kontot när man betalar med ApplePay.
När man handlar på internet väljer man månadsfaktura. Inte raketforskning direkt.

Revolut

Ursprungligen av Gäddnos:

Bra. Inte en krona har gått ut från mitt Handelsbankkort sedan jag skaffade Revolut.

Hur använder du Revolut? Sätter över hela lönen på Revolut och betalar allting därifrån inklusive räkningar?

Vad är fördelen? Verkar bara bökigt.

0.1% cashback inom EU ju inte speciellt imponerande heller.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skulle inte detta handla om SHB och inte om klarna?

Det var inte jag som började, utan 2 st som "fördömde Klarna"

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-16 20:53
Ursprungligen av Pathfinder:

Hur använder du Revolut? Sätter över hela lönen på Revolut och betalar allting därifrån inklusive räkningar?

Vad är fördelen? Verkar bara bökigt.

0.1% cashback inom EU ju inte speciellt imponerande heller.

Räkningar betalas från Handelsbanken som vanligt.

Allt annat från Revolutkortet, för att det har Apple Pay och lägre avgifter och bättre växlingskurs när jag handlar från utlandswebshoppar i euro/dollar, jag shoppar väldigt mycket från utomlands. Cashback är inget jag bryr mig om.

Men nu ser jag fram emot att få Apple Pay hos Handelsbanken, då flyttar jag över allt matinköp till det kortet.

Curve

Ursprungligen av Gäddnos:

Räkningar betalas från Handelsbanken som vanligt.
Allt annat från Revolutkortet, för att det har Apple Pay och lägre avgifter och bättre växlingskurs när jag handlar från utlandswebshoppar i euro/dollar, jag shoppar väldigt mycket från utomlands. Cashback är inget jag bryr mig om.

Men nu ser jag fram emot att få Apple Pay hos Handelsbanken, då flyttar jag över allt matinköp till det kortet.

Ok, intressant. Men om man inte handlar så mycket utomlands utan mest från svenska e-handlare är det väl frågan om det lönar sig med Revolut?

I dessa Coronatider spelar ju ingen förmåner som reseförsäkring eller gratis flygplatslounger någon roll.

Ett Klarna-kort skulle jag aldrig signa upp på. Har för länge sedan tröttnat på deras påminnelseavgifter.

Däremot har jag sett många som börjat använda Curve-kortet, men är inte påläst på dess för- och nackdelar.
https://www.curve.com/

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-16 21:42

Den här tråden är ingen allmän bank eller kortrekommendationstråd, det finns andra trådar för dina funderingar.

Nu gläds vi åt att Handelsbanken kommer in i matchen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-17 14:58
Ursprungligen av CekariYH:

Du sätter själv när det ska dras pengar direkt eller hamna på 14 dagar. Jag har satt en beloppsgräns på 500:- allt under dras direkt från min bank (eller ja, efter nån dag, allt på eller över 500:- hamnar på 14 dagar... per köptillfälle, så om du inte tar en java för 500+ spänn så slipper du göra nått...

Man kan mig veterligen inte få något att dras direkt från sin bank.

Ursprungligen av Pathfinder:

Ok, intressant. Men om man inte handlar så mycket utomlands utan mest från svenska e-handlare är det väl frågan om det lönar sig med Revolut?

Stora fördelarna är väl två.

1) Finesserna i deras app, även stöd för värdepappershandel och kryptovalutor. En plats för allt.

2) Att kunna använda Apple Pay.

Ursprungligen av Pathfinder:

Däremot har jag sett många som börjat använda Curve-kortet, men är inte påläst på dess för- och nackdelar.
https://www.curve.com/

Jag använder både Revolut och Curve, skulle kunna klara mig med endast Curve. Den stora fördelen med Curve är att du kan knyta hur många existerande kort som helst till ett och samma Curve-kort (som man givetvis kan använda med Apple Pay) och att du kan byta kort för en aktuell transaktion upp till 90 dagar (!) efter att köpet gjordes.

Ursprungligen av zinned:

Man kan mig veterligen inte få något att dras direkt från sin bank.

Stora fördelarna är väl två.

1) Finesserna i deras app, även stöd för värdepappershandel och kryptovalutor. En plats för allt.

2) Att kunna använda Apple Pay.

Jag använder både Revolut och Curve, skulle kunna klara mig med endast Curve. Den stora fördelen med Curve är att du kan knyta hur många existerande kort som helst till ett och samma Curve-kort (som man givetvis kan använda med Apple Pay) och att du kan byta kort för en aktuell transaktion upp till 90 dagar (!) efter att köpet gjordes.

*Man kan mig veterligen inte få något att dras direkt från sin bank.* Nu läste du inte hela raden. Allt under 500:- dras från mitt Swedbank konto inom 2-3 bankdagar, oftast reserveras beloppet i Swedbank ganska omgående så man vet vad man har kvar på kontot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-17 15:53
Ursprungligen av CekariYH:

*Man kan mig veterligen inte få något att dras direkt från sin bank.* Nu läste du inte hela raden. Allt under 500:- dras från mitt Swedbank konto inom 2-3 bankdagar, oftast reserveras beloppet i Swedbank ganska omgående så man vet vad man har kvar på kontot.

Jo, jag läste. Du skrev direkt och 2-3 dagar senare är inte direkt. Inte heller är "ganska omgående" direkt

Har ni inte tragglat allt det där X antal gånger nu? Och har någon ändrat uppfattning?

Ursprungligen av zinned:

Jo, jag läste. Du skrev direkt och 2-3 dagar senare är inte direkt. Inte heller är "ganska omgående" direkt

Suck... inte ens när jag använder Swedbanks-kortet dras det direkt... utan som med Klarna-kortet, det reserveras först.
Enda gången en transaktion sker direkt är när jag flyttar pengar mellan mina Swedbanks-konton.

Kollar du ditt bankkort/bank minut för minut?

Ursprungligen av BlackSmp:

Har ni inte tragglat allt det där X antal gånger nu? Och har någon ändrat uppfattning?

Ingen annan skriver ju nått, och detta svammel håller ju iaf tråden högt upp i listan

Senast redigerat 2020-06-17 16:14
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-17 18:00

Det finns en gammal tråd med tjafs om Curve, Klarna och Pao på ett hörn som tjabbar om cashback.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-17 21:17
Ursprungligen av zinned:

Det har funnits massor av alternativ till möget Klarna, t ex Revolut och Curve.

Återigen, man måste inte ha EN bank. Man kan ha flera

Använde också Revolut innan Swedbank fick tummen ur. Har funkat bra med Revolut, men har inte använt det alls sen Swedbank fick Apple Pay. Väldigt bekvämt när Apple Pay funkar med ens vanliga bank och man slipper omvägar som att tanka andra kort osv.

Har kvar Revolut som reserv, samt att det låter smidigt att blippa med det i lokal valuta utomlands (om man någon gång kan resa igen),

Bevaka tråden