Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mac och hjälpmedel

Tråden skapades och har fått 180 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den bilden du bifogar har garanterat fler än 16 färger. Kan det vara något annat du menar med avsaknaden av färger?

Ursprungligen av Anna Maria:

...Nu är det bara 16 färger på min skärm...

Liksom i tidigare trådar ser färgerna helt normala ut på din bifogade bild. Om du vill visa oss dina "16 färger" så får du nog ta ett foto av skärmen och visa det i stället.

Senast redigerat 2020-04-29 12:52
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-04-30 09:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Liksom i tidigare trådar ser färgerna helt normala ut på din bifogade bild. Om du vill visa oss dina "16 färger" så får du nog ta ett foto av skärmen och visa det i stället.

Skärmdumpar återspeglar hur macOS ser ut, men sedan kan en extern skärm ha inställningar som inte syns.

Jag skulle tro att kontrastregeln är boven här. Skärmdumpar blir normala, men färgerna ser "fel" ut på skärmen.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag skulle tro att kontrastregeln är boven här. Skärmdumpar blir normala, men färgerna ser "fel" ut på skärmen.

Det är just det som är problemet med min Mac mini... Dessutom ser inte menyerna likadana ut som på din skärm... Just nu kan jag inte bifoga någon bild för jag surfar på en av mina andra datorer som jag har Linux på. Men hjälpmedlen är det också problem... det enda sättet att få stor text är att använda Ctrl mushjulet... På Min Linux dator som jag surfar på nu kan man ställa in alla menyer så att det blir stor text en gång för alla i inställningarna utan att behöva använda musen eller tangentbordet till hjälp sen för att göra texten större, Det är också svårt att bifoga rätt bilder ... Jag tänkte att jag skulle bifoga en bild förut på inställningarna i Mac mini men det blev en annan bild istället...
Maria

Ursprungligen av reboot81:

Du skrev: "Det verkar nästan som om jag bara kan ha 16 färger i min Mac mini nu ??"

Bilderna du lagt upp visar minst 256 olika färger. Så vad avser du?

Skalning gör allt större eller mindre. Har du verkligen ändrat här:

Nu har jag äntligen kort på bildskärmen... Och jag har ändrat så att det står färg... Problemet är att alla visar olika versioner av mac os där man kan ändra... Jag använder Mac OS Catalina... Och jag har en Mac Mini.

När det gäller att göra större text så zoomar jag in och ut med musen. Ctrl+scroll med musen... Det är jobbigt att hålla på med tycker jag...
Nu hoppas jag att det blir rätt filer... Jag har svårt att se exact vad det står på dem... Jag fick hjälp av en datakonsult eller datatekniker som kom hem till mej och hjälpte mej med en annan dator också och han fixade så att färgerna funkade,

Tyvärr så visade han inte mej vad han hade ändrat så att det funkade och sen blev det precis som det var innan han kom och som det är nu också... Det blev ändrat efter nån uppdatering tror jag eller att jag installerade något program... Jag kommer inte ihåg vilket nu... Jag har inte använt datorn så mycket eftersom färgerna blev fel . Det är därför jag inte har svarat på detta inlägg för min kamera gick sönder och här på forumet visas ju alla färger bra... Det gick inte att ladda upp de filer som jag ville ha med som förklaring... De var för stora... Jag får krympa dem...
/Anna Maria

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Liksom i tidigare trådar ser färgerna helt normala ut på din bifogade bild. Om du vill visa oss dina "16 färger" så får du nog ta ett foto av skärmen och visa det i stället.

Nu har jag kort i rätt storlek hoppas jag... De första som jag försökte bifoga blev förstora... Hoppas jag kan bifoga en till bild...

Filen med regnbågen som jag hade tagit kort på på skärmen blev för stor... Den får jag bifoga senare...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-06-17 15:05

Hur är detta reglage inställt?

Det är dumt att mina Mac mini inte har uttag för sd kort :-(

Det är dumt att min Mac mini inte har uttag för SD-kort... Jag har tagit kort på min bildskärm nu för att kunna få hjälp med att få rätt färger på min bildskärm. Just nu visar den bara 16 färger... Jag måste byta dator till min Linuxdator... Jag har tyvärr inte kunnat göra det tidigare för min gamla kamera gick sönder
/Anna Maria

---

Detta och följande inlägg flyttade då det bara ska vara en tråd om detta. /Moderator

Senast redigerat 2020-06-17 21:48
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-17 14:12
Ursprungligen av Anna Maria:

Det är dumt att min Mac mini inte har uttag för SD-kort... Jag har tagit kort på min bildskärm nu för att kunna få hjälp med att få rätt färger på min bildskärm. Just nu visar den bara 16 färger... Jag måste byta dator till min Linuxdator... Jag har tyvärr inte kunnat göra det tidigare för min gamla kamera gick sönder
/Anna Maria

Koppla kameran till datorn med USB sladd eller använd kortläsare. Bör gå att hitta för en hundring.

Då måste jag köpa en ny USB-hubb... Men nu använder jag min Linuxdator och jag har försökt att krympa bilden... Hoppas det lyckades...
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-17 17:35
Ursprungligen av Anna Maria:

Då måste jag köpa en ny USB-hubb... Men nu använder jag min Linuxdator och jag har försökt att krympa bilden... Hoppas det lyckades...
/Anna Maria

Nej du måste inte köpa ny hubb!

Kan dina konstiga färger bero på att du kör hög kontrast?

Ursprungligen av reboot81:

Nej du måste inte köpa ny hubb!

Kan dina konstiga färger bero på att du kör hög kontrast?

Nej det kan det inte bero på... En datakonsult eller om han datatekniker kom hem till mej för att fixa en sak med en av mina andra datorer och då bad jag honom att fixa färgerna på min Mac Mini också... Då hade jag högkontrast . Det är det första jag fixar så fort jag får köper en ny dator . Han fixade färgerna jättesnabbt och sen startade han om datorn och det funkade med färgerna...

När jag sen hade gjort en uppdatering av något program kommer inte ihåg vilket nu eller uppdatering av Catalina så funkade inte färgerna igen...

Typiskt inte inte datatekniker eller datakonsulter talar om vad de har gjort ifall det blir fel igen! De bara tänker att det skulle vara för svårt att förklara... Jag har t..o..m konfigurerat scsi -kort med hjälp av en datatekniker. Det blev rätt konfigurerat... Synd bara att det var till fel scsi kort som satt i min dator då... Mina filer är för stora ... Jag tänkte bifoga en fil till... Jag måste krympa dem först .
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Det kom hem en datakonsult eller vad han nu var och hjälpte mej med min bärbara Windows dator som jag har som texttelefon och sen bad jag honom att fixa färgerna på min Mac mini... Det kunde han göra men han talade inte om hur han gjorde...

Nu har dessa inställningar som han gjorde förstörts p.g.a. att jag har installerat ett nytt program eller någon uppdatering... Nu är det bara 16 färger på min skärm...:-(

Men på inloggningssidan verkar alla färger funka och här på forumet verkar de också funka om jag bifogar bilder... Mina filer som jag sparar som safari -arkiv kan inte läsas så bra i min Linux dator eller Windows dator Där funkar iallafall alla färger som de ska... För övrigt så surfar jag inte på Windows datorn... Då får jag bara virus... Svart vitt skulle faktiskt vara bättre än bara 16 färger om ingen vet hur man får alla färger att funka?
/Maria

[

Jag har fått hjälp nu äntligen!... Jag hade ändrat bildskärmskontrasten så att det var alldeles för högt eller vad jag ska kalla det för... Bildskärmskontrast ska vara normal fick jag veta av datateknikern som hjälpte mej... Jag hade ändrat det i mitt försök att få större text på skärmen... Det enda sättet att få större text på skärmen verkar visst vara att zooma in och ut med musen eller kanske någon genväg med några tangenter som inte jag kan... Men jag har också upptäckt att texten och ikoner och annat blir större på en större skärm typ TV -skärm ?

Skärmen som fanns i databutiken där jag lämnade in min Mac mini var stor som en TV-skärm.... En sån stor skärm får inte plats på mitt skrivbord då får jag inte plats med den andra skärmen till min Linuxdator. På min Linuxdator kan jag göra större text utan att behöva zooma in och ut med mus eller tangentbordskommandon. Det funkar på samma sätt med min Windowsdator . Jag bara väljer en lägre upplösning så blir texten större under ikoner och i menyer och andra ställen. Jag har valt den lägsta upplösningen men jag måste zooma in och ut med musen trots allt...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-25 07:48

Jaha, där ser man. Det var alltså kontrastinställningen som var för hög, precis som flera påpekat ett antal gånger, men du vägrade lyssna på det.

Ursprungligen av Gäddnos:

Jaha, där ser man. Det var alltså kontrastinställningen som var för hög, precis som flera påpekat ett antal gånger, men du vägrade lyssna på det.

Jag visste inte ens att jag hade ändrat det. Detta har jag aldrig behövt ändra på de mac som jag har använt tidigare för där har alla inställningar varit gjorda redan. På dessa Macar har jag bara surfat och skrivit i ett ordbehandlingsprogram. Dessutom så visar alla upp bilder på inställningar och menyer som inte är likadana som på min Mac mini ...

På en Mac som jag använde på bibblan använde jag ett program som hette Close View ... Då använder jag en Power mac eller vad det nu hette...Numera verkar det bara finnas appar...

Det är tur att jag inte behöver hålla på och zooma in och ut med musen hela tiden när jag skriver i forumet iallafall... Det är jobbigt att hålla på med.
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-07-25 14:03
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag visste inte ens att jag hade ändrat det. ...

Det är inte relevant. Du frågar vad som kan vara fel och du får svar. De svaren har varit korrekta, det är du själv som har avvisat svaren eftersom du inte medvetet skulle ha slagit på den funktionen. Det innebär inte att det inte skulle ha kunnat ske av misstag.

Ursprungligen av Anna Maria:

... Det är tur att jag inte behöver hålla på och zooma in och ut med musen hela tiden när jag skriver i forumet iallafall... Det är jobbigt att hålla på med.

Så bra!

Ursprungligen av Zeugma:

Det är inte relevant. Du frågar vad som kan vara fel och du får svar. De svaren har varit korrekta, det är du själv som har avvisat svaren eftersom du inte medvetet skulle ha slagit på den funktionen. Det innebär inte att det inte skulle ha kunnat ske av misstag.
Så bra!

Jo jag gjorde det misstaget att välja för hög konstrast i mitt försök att få skarpare text och ikoner på skärmen och sen glömde jag bort att jag hade gjort den inställningen... När man är nybörjare på Mac som jag forfarande kallar mej så blir det fel med vissa saker som de som är mer vana vid mac aldrig skulle ändra på.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jo jag gjorde det misstaget att välja för hög konstrast i mitt försök att få skarpare text och ikoner på skärmen och sen glömde jag bort att jag hade gjort den inställningen... När man är nybörjare på Mac som jag forfarande kallar mej så blir det fel med vissa saker som de som är mer vana vid mac aldrig skulle ändra på.
/Anna Maria

Vi hjälper förstås till med det du kan behöva ha hjälp med, tänk då bara på att kolla upp sådant vi föreslår. Att det blir fel i Hjälpmedel är inte särskilt ovanligt, inte sällan handlar det då om små barn som har råkat komma åt vissa tangentkombinationer, så erfarenheten hos vana macanvändare finns.

Ursprungligen av joakimo:

Hur är detta reglage inställt?

Det var detta som jag missade att ändra på. Det berodde på att jag tvingades byta till Svenska därför att detta forum är på Svenska. Det blir lättare att förstå om de flesta har samma språk. De flesta skickar skärmbilder på Svenska... Det var inställt på max i mitt försök att få större och tydligare text på skärmen...
Anna Maria

Ursprungligen av reboot81:

Skärmdumpar återspeglar hur macOS ser ut, men sedan kan en extern skärm ha inställningar som inte syns.

Jag har inte riktigt samma text i dessa menyer som du har tror jag ... det var därför jag inte hittade det.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-07-25 23:04
Ursprungligen av Anna Maria:

Det var detta som jag missade att ändra på. Det berodde på att jag tvingades byta till Svenska därför att detta forum är på Svenska. Det blir lättare att förstå om de flesta har samma språk. De flesta skickar skärmbilder på Svenska... Det var inställt på max i mitt försök att få större och tydligare text på skärmen...
Anna Maria

Trevligt att du lyckats lösa ditt problem!
Själv har jag alltid kört mina operativsystem på engelska av gammal vana. Jag förstår det bättre och det är enklare för mig att felsöka eventuella problem.

Inställningar i MacOS finns alltid på samma ställe oavsett språkval eller dator, det kan dock skilja lite hur det ser ut mellan olika versioner av MacOS. Vid osäkerhet fråga gärna en extra gång.

Ursprungligen av joakimo:

Trevligt att du lyckats lösa ditt problem!
Själv har jag alltid kört mina operativsystem på engelska av gammal vana. Jag förstår det bättre och det är enklare för mig att felsöka eventuella problem.

Inställningar i MacOS finns alltid på samma ställe oavsett språkval eller dator, det kan dock skilja lite hur det ser ut mellan olika versioner av MacOS. Vid osäkerhet fråga gärna en extra gång.

Nu har jag också bytt till Engelska p.g.a. Anglofili... Har du Engelska som modersmål? Det önskar jag att jag också hade haft... Det blir så mycket lättare då...
/Anna Maria

Jag kan inte komma in i forumet med min Mac Mini

Jag kan inte komma in i forumet med min mac mini Jag kan surfa till alla andra sidor ...
Har någon en bra förklaring på varför det blir på detta vis... Just nu surfar jag på min Linux dator.
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-28 18:37
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag kan inte komma in i forumet med min mac mini Jag kan surfa till alla andra sidor ...
Har någon en bra förklaring på varför det blir på detta vis... Just nu surfar jag på min Linux dator.
/Anna Maria

Det är INTE din Mac Mini du inte kommer in med. Det är webbläsaren Safari du använder.

Problemet beror på att du inte godkänner kakorna. Zooma ut så ser du vad du missar.

Nedan screenshot på max inzoomat i Safari. Vad har du för plugins i Safari? Kör du med egen stilmall?

Vad kör du för upplösning på datorn?
Varför kör du inte en som förstorar allt på skärmen?

Ursprungligen av reboot81:

Det är INTE din Mac Mini du inte kommer in med. Det är webbläsaren Safari du använder.

Problemet beror på att du inte godkänner kakorna. Zooma ut så ser du vad du missar.

Nedan screenshot på max inzoomat i Safari. Vad har du för plugins i Safari? Kör du med egen stilmall?

Vad kör du för upplösning på datorn?
Varför kör du inte en som förstorar allt på skärmen?

Jag har letat länge efter en sån webbläsare till Mac mini men tyvärr så har jag inte hittat någon. .Jag zoomar in och ut med ctrl scroll... Det rådet fick jag av en som jobbar på syncentralen Inkompetens på hög nivå!!
Jag har inte gjort någon stilmall i Safari ... Det gjorde jag inte när jag surfade med Safari i Windows heller en gång i tiden...

Men i både Windows och Linux kan man ställa in upplösningen så att man slipper hålla på och zooma in och ut hela tiden... Jag behöver lyckligtvis inte göra det när jag har kommit in i forumet med Mac mini... På en av bilderna som jag bifogade hade jag zoomat ut men det blev konstigt i allafall och gjorde så att jag inte kunde godkänna kakorna.
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-28 20:31
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har letat länge efter en sån webbläsare till Mac mini men tyvärr så har jag inte hittat någon. .Jag zoomar in och ut med ctrl scroll... Det rådet fick jag av en som jobbar på syncentralen Inkompetens på hög nivå!!
Jag har inte gjort någon stilmall i Safari ... Det gjorde jag inte när jag surfade med Safari i Windows heller en gång i tiden...

Men i både Windows och Linux kan man ställa in upplösningen så att man slipper hålla på och zooma in och ut hela tiden... Jag behöver lyckligtvis inte göra det när jag har kommit in i forumet med Mac mini... På en av bilderna som jag bifogade hade jag zoomat ut men det blev konstigt i allafall och gjorde så att jag inte kunde godkänna kakorna.
/Anna Maria

Näe nu blev JAG RIKTIGT SUR. Dina upplösningsproblem är ju en jävla roman här på 99.
Har du kollat på första träffen när man googlar: upplösning mac ???
Om du kollar några träffar till så ser du "switchresx".
Med hjälp av den valde jag 960x600 i upplösning, det gör "Skriv svar" knappen 12cm bred på min 27" iMac. 120mm!!!

Blanda inte in Windows och Linux i dina Mac-problem, det rör till det.
Använd en annan webbläsare, tex Brave. Där kan du ställa in att allt, alltid ska vara inzoomat 110-500%.
Har du problem med synen så bör du använda Brave då den tar bort reklam och annat visuellt skräp.

De skärmdumpar du visar beror INTE på Safari och inzoomat, det är något mer som ställer till det för dig. Jag har provat på två olika Mac:ar och "Godkänn" knappen syns tydligt även vid max inzoomat.

Ser att du använder 15" skärm. Det är för ungdomar med 20/20 syn. Det finns 27" för under 2000kr. Varför köper du dig inte fri från dina inzoomningsbekymmer?

Nu använder jag webbläsaren brave . Jag ska kolla på de andra inställningarna och ändra dem också... Orsaken till att jag inte har en stor skärm beror på att jag inte vill ha mitt köksbord eller bordet i vardagsrummet som databord... Jag vill inte ställa en skärm i ena änden på ett av dessa bord och sitta i andra änden och surfa på min Mac mini... Om jag skulle ha en stor skärm på detta skrivbord så skulle ha behöva sitta på min säng istället för att sitta på min skrivbordsstol eller om jag sitter på min skrivbordsstol så skulle ha behöva ha tangentbordet i knät och det tycker jag är jobbigt... Om jag skulle sitta så här nära en jätteskärm så skulle jag behöva vrida på skallen för att kunna se allt på skärmen...
/Anna Maria

Nu kan jag komma in för nu har jag bytt till webbläsaren Brave.
Jag ska kolla på de andra inställningarna också så att jag får stor text överallt.
/Anna Maria

Ursprungligen av reboot81:

Det är INTE din Mac Mini du inte kommer in med. Det är webbläsaren Safari du använder.

Problemet beror på att du inte godkänner kakorna. Zooma ut så ser du vad du missar.

Nedan screenshot på max inzoomat i Safari. Vad har du för plugins i Safari? Kör du med egen stilmall?

Vad kör du för upplösning på datorn?
Varför kör du inte en som förstorar allt på skärmen?

Nu hoppas jag att jag kan bifoga en bild på upplösning och ikonstorlek... Men detta kommer inte från webbläsaren brave som jag använder nu ...
/Maria

Bevaka tråden