Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte byta namn på mus

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har övertagit min kollegas mus men kan inte byta namn på den. Jag går in på Systeminställningar >> Bluetooth >> Byter namn >> Under enheter ser det ut som om namnet bytts men det har inte om man går in igen. Jag lyckas byta namn på andra tillbehör som AirPods etc men vet inte varför musens namn inte ändras. Nån som har något tips?

Har du testat att ta bort den och ansluta den igen och se om du då får möjlighet att ange nytt namn?

Ja jag har provat att ta bort den och lägga till den igen, men det kommer inte upp något val att ändra namn när jag lägger till den; bara Anslut.

Ursprungligen av webmary:

Ja jag har provat att ta bort den och lägga till den igen, men det kommer inte upp något val att ändra namn när jag lägger till den; bara Anslut.

Testa en säker start. Håll nere skift medan datorn startar (om), logga in och starta sedan om som vanligt. Prova att ändra namnet.

Ursprungligen av Zeugma:

Testa en säker start. Håll nere skift medan datorn startar (om), logga in och starta sedan om som vanligt. Prova att ändra namnet.

Detta funkade! Tack!

Har samma problem. Köpt en begagnad iMac och både mus och tangentbord har namn jag vill byta. Går att byta under bluetoothinställningar men namnbytet fanns ej kvar om jag tillfälligt stängde av musen eller tangentbordet. Provade med säker start enligt ovan och omstart . Går att byta namn under bluetooth fortfarande men om jag stänger systeminställningar och sedan öppnar igen är de gamla namnen tillbaka direkt fast mus och tangentbord inte varit frånkopplade - alltså ännu sämre. Några tips?

Är macOS uppdaterat?

Ja till 10.15.7. Har program som ännu inte är kompatibla med Big Sur...
Men tror jag hittat en lösning. Den har gett tangentbord och mus nya namn som håller både efter stängd och öppnad bluetooth inställningar och omstart av datorn. Använde 1. 2 hade jag testat innan och det fungerade inte för mig.

Workaround #1 (worked for me)
1 Connect Device
2 Go to settings, right click on device, don’t click the menu, leave it open
3 Turn off device
4 Select “rename” in the still open right click menu
5 rename the device and close the pop up
6 Turn device back on and connect
Workaround #2 (haven’t tried it myself)
1. Make sure the bluetooth icon is showing in your menu bar
2. Make sure your magic keyboard is not connected to your Mac via usb, but via bluetooth only (keyboard should be paired)
3. Hold the SHIFT and OPTION key down while left-clicking the bluetooth icon.
4. An extra option has appeared in the bluetooth menu: ‘Debugging’, go there
5. Click ‘Factory Reset all connected apple devices’
6. Repair the keyboard
7. Voila the keyboard has been reset and you can change the name to whatever you want by opening bluetooth preferences -> right click the paired keyboard -> change name -> save name. Now it works.

1
Bevaka tråden