Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång tid tar det att överföra 630 GB via time machine till ny dator?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
imorgon ska jag få en ny macbook pro via jobbet. Jag bor i Örebro men jobbar i Sthlm, det blir en resa 4+4 timmar för att få den nya datorn.

De kommer att installera alla program och sedan är meningen att jag via time machine ska föra över alla dokument/filer till den nya datorn via time-machine.
MIn dator, 1TB, har just nu ca 370 GB ledigt, jag tolkar det som att jag använder 630 GB. Hur stor andel som är dokument/filer vet jag inte riktigt, men kanske 500 GB?

Mitt problem är att data-överföringen nog kommer att starta ca kl 10, men att jag sedan behöver gå kl 15.
FRÅGOR:
a) om data-överföringen inte är klar kl 15, kan jag stoppa den och börja om från början vid ett senare tillfälle (när jag är hemma)?
b) är det sannolikt att det tar mer än 5 timmar att föra över 500 GB via time machine till en ny macbook pro?
c) eller bör jag vänta med att föra över dokument/filer via time machine tills jag kommer hem. Det är ganska svårt för mig att åka fram och tillbaka till sthlm, så jag vill inte behöva åka upp igen om fil-överföringen skulle strula på hemmaplan när jag kommit hem...
tankar?
d) finns det någon bra guide jag kan läsa om time-machine-dataöverföring av enbart filer/dokument?
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Senast redigerat 2020-08-24 12:31
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-24 12:30

Om det är TimeMachine från Thunderbotl eller USB-ansluten disk kan det gå fort. Från Time Capsule går det så långsamt att du säkert kan räkna med ett dygn.

Ursprungligen av Gäddnos:

Om det är TimeMachine från Thunderbotl eller USB-ansluten disk kan det gå fort. Från Time Capsule går det så långsamt att du säkert kan räkna med ett dygn.

Det är en USB-ansluten hårddisk. vad tror du - går det att föra över på 4-5 timmar? jag vill inte riskera att behöva avbryta allt för att hinna med ett tåg...?

Jag säger som Gäddnos; Räkna med upp till ett dygn. Då blir du inte besviken om det går fortare.
Det är ganska komplicerad mjkuvara som sköter Time Machine, och har du den dessutom via vanlig USB går det inte jättefort.
Ta med disken hem, mao.

1
Bevaka tråden