Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appbiblioteket kan vara osäkert

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej det nya appbiblioteket är lite tveksamt att ha.
Tidigare har jag lagt appar som inte skall synas på en samlings app på sidan 2 som inte syns.
Nu går det inte längre då app biblioteket visar allt.
Varför man vill gömma app kan vara bank, swish
För att ingen obehörig skall se dem vid ett eventuellt brott.
Låt oss få bestämma vilka appar som skall synas i app biblioteket Annas kanske efter alla år lämnar jag iPhone
Hälsar
Janne Z

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-25 20:22

Japp, _alla_ appar dyker upp i Appbiblioteket. Slarvigt av Apple? Tja, men funktionen är ny. Ge det en uppdatering eller två.

Å andra sidan har man aldrig kunnat gömma appar helt.

  • Medlem
  • 2020-09-25 20:28
Ursprungligen av Janne Z:

Tidigare har jag lagt appar som inte skall synas på en samlings app på sidan 2 som inte syns.

En samlingsmapp menar du? Hur har du dolt den tidigare?
Sen är det ju såhär att även om inte appbiblioteket hade funnits så hade det ändå bara varit att söka på appen så hade den kommit fram även om den hade varit dold på hemskärmen.

Men för en rånare finns det betydligt snabbare och enklare sätt att komma över det dom vill ha. Det är bara att vifta med ett vapen framför offrets ansikte så plockar vederbörande fram telefonen, appen, bankkortet eller vad dom nu vill ha. För dom flesta värderar den egna hälsan högre än ett par tusenlappar. För i graven behöver man varken telefon eller pengar.

Ursprungligen av Janne Z:

...Tidigare har jag lagt appar som inte skall synas på en samlings app på sidan 2 som inte syns...

...Varför man vill gömma app kan vara bank, swish...

Totalt meningslös "säkerhetsåtgärd". Att apparna ligger i en mapp på sidan två är ju inte direkt svårt att överlista.

Att bläddra till sidan två är det ju ingen tjuv som kommer på.
...eller söka (vilket Dalle redan har påpekat).
...eller gå in under "Köpt" i App Store-appen, så ser hen alla dina appar.

Ursprungligen av Janne Z:

...Annas kanske efter alla år lämnar jag iPhone

Att hota med att lämna iPhone för detta är för mig skrattretande.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-25 22:57

Vill man att obehöriga inte ska snoka i telefonen finns det lösenkod/faceid/touchid att använda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-26 09:20

Anta att Janne tidigare ”dolt” appar från sökning mha:

Och sedan går de att ”söka” upp i appbiblioteket. Tro 17 att användaren känner sig smålurad!

Men Janne: som andra här skriver: det är en låst mobil som är säkert och inget annat.

I detta forum misstänkliggör eller raljerar vi inte över synpunkter, utan vi bemöter dem sakligt och korrekt. Misstänks inläggen vara spam eller annat ska endast anmälningsknapp användas. /Moderator

Ursprungligen av reboot81:

Anta att Janne tidigare ”dolt” appar från sökning...

...Och sedan går de att ”söka” upp i appbiblioteket. Tro 17 att användaren känner sig smålurad!

- Ok, de går att dölja från sökning.

- Och visst, det finns en "Göm"-funktion under "Köpt" i AppStore-appen.

- Men oavsett om de två hålen kan täppas till, så återstår ändå den allra mest lättillgängliga metoden - att bara bläddra till sidan två, och titta i mapparna där.

Och min känsla är att Janne varken har "gömt från sökning" eller "gömt köp". Ganska säker på att alla tre sökmetoderna har varit tillgängliga för eventuella "tjyvar". Så appbiblioteket gör varken från eller till.

Jag håller delvis med, även om man gör det svårare för någon att hitta appar som man lägger på sidan 2.
Allra säkrast är att ta bort känsliga appar och kanske betala via WALLET, men de tar bara konto som är anslutna till Apple, vilket Visa gör men inte Master card.
Trevlig helg
Janne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-26 16:41

”Istället för att lägga de värdefulla smyckena på golvet innanför ytterdörren så lägger jag dem på byrån i hallen, då är det säkrare och mycket svårare för tjuven att hitta”

Lås. Din. Telefon.

I en olåst telefon kan du räkna med att allt innehåll är tillgängligt, oavsett visuell status.

Ursprungligen av Janne Z:

...men de tar bara konto som är anslutna till Apple, vilket Visa gör men inte Master card.

Vad som går, eller inte går, att ansluta till Apple Pay beror inte på om det är Visa eller Mastercard - utan det beror på om din bank erbjuder Apple Pay.

Så självklart går det att ansluta ett Mastercard, om det är "rätt" bank som utfärdat kortet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad som går, eller inte går, att ansluta till Apple Pay beror inte på om det är Visa eller Mastercard - utan det beror på om din bank erbjuder Apple Pay.

Så självklart går det att ansluta ett Mastercard, om det är "rätt" bank som utfärdat kortet.

Enligt Mastercard själva:

”Just nu fungerar Mastercard för Apple Pay om du har Mastercard genom Nordea eller St1.”

https://www.mastercard.se/sv-se/konsument/tja...

Ursprungligen av Zeugma:

Enligt Mastercard själva:
”Just nu fungerar Mastercard för Apple Pay om du har Mastercard genom Nordea eller St1.”

Det där är inaktuell information. Mastercard från bl.a Swedbank och Danske Bank funkar också med Apple Pay.

Senast redigerat 2020-09-27 09:17

Hade gärna sett att man kunde dölja appbiblioteket, jag som säkert också många andra redan har organiserat sina appar.

Lite konstig tråd.

Som flera redan sagt till TS: Du har ett lås på telefonen, använd det!

  • Medlem
  • 2020-09-30 15:34
Ursprungligen av Laserturken:

Hade gärna sett att man kunde dölja appbiblioteket, jag som säkert också många andra redan har organiserat sina appar.

Det är väl bara att låtsas att det inte finns och inte gå dit. Vad är problemet med det?

1
Bevaka tråden