Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte precis en Samsung Sero

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kanske är tokig men jag har precis köpt den snurrande TV:n Samsung Sero.

Jag hoppas kunna använda den med ett Citation hemmabio system från Harman Kardon och funderar nu bara på hur jag får ut ljudet trådlöst till soundbaren (resten är ju kopplat trådlöst redan till denna.)

Kommer bluetooth eller Google Home kunna lösa detta?

Min andra fråga är hur bra AirPlay2 och inbyggda ATV kommer att fungera. Kommer min iPhone tillslut kunna streama i liggande läge med?

Spännande blir det.

Nog det roligaste jag köpt på länge!

Dum fråga kanske, men varför vill man att TV:n ska rotera? Det lär väl finnas extremt få program som visas i stående läge? Eller kommer du koppla in datorn i den för att visa stående foton...?
?

  • Medlem
  • 2020-09-28 16:20

Coolt, den funktionen hade jag på min Samsung-skärm till datorn typ 2005.

Här kommer ett filmtips för att testa tvn.

Ursprungligen av carlsson:

Dum fråga kanske, men varför vill man att TV:n ska rotera? Det lär väl finnas extremt få program som visas i stående läge? Eller kommer du koppla in datorn i den för att visa stående foton...?
?

Vi har en öppen planlösning där TV:n kommer att stå mitt i rummet.

Den skall gå att vrida dels åt soffan men även åt matbordet för de där taco-kvällarna framför idol. Å då är en TV på hjul perfekt.

När den inte används kommer den stå längs väggen i vertikalt läge och visa bilder och olika konstverk av barnen. Det vertikala läget gör att Tv:n tar mindre plats när den inte används. Den kommer då också mindre att se ut som en TV utan mer som en tavla på ett staffli är tanken.

Datorn behöver jag inte koppla in då jag har Google Foto och kan skapa album som skall visas där.

Men mest av allt för att det går att snurra på den. Visserligen med en knapp eftersom jag har en iPhone men. Även. Automatiskt med Samsung-enheter.

En snygg mitt i rummet TV som är lätt att flytta på helt enkelt.

Ursprungligen av Dalle:

Coolt, den funktionen hade jag på min Samsung-skärm till datorn typ 2005.

Här kommer ett filmtips för att testa tvn.

Häftigt, jag måste ha missat att detta funnits tidigare. Jag funderar dock mycket på om jag kommer störa mig på HDMI och strömkabel som kommer ligga på golvet... men det är ju bara när vi sitter och ser på den...

Alternativet hade varit projektor men det blev inte snyggt och rummet har en fönstervägg så det blev en dyyyyr projektor isf.

Nej jag ser fram emot denna och filmen skall såklart testas.

En annan positiv aspekt är att jag kan jobba med dokument i arbetet lättare nu när vi allas skall jobba hemma.

Ursprungligen av Dalle:

Coolt, den funktionen hade jag på min Samsung-skärm till datorn typ 2005.

Pffft. En sån här hade jag på jobbet i början av 90-talet! FreeHand 3.1 och PageMaker 4.2 i all sin prakt på en Macintosh Portrait Display kopplad till en IIsi. Det var grejer, det!

(Fast den gick ju inte att snurra, förstås. Men saknade inte det då nästan allt man gjorde ändå skulle skrivas ut/tryckas på A4. Var svårare att gå tillbaka till liggande 4:3-format än att vänja sig vid stående.)

Tillägg: Och en Xerox liknande denna* såg jag "in the flesh" på en robot-/datamässa i Göteborg typ 1982 eller 1983. Provade den aldrig, men det var grymt imponerande att se hur den anslutna laserskrivaren spottade ut sig adresserade kuvert i en rasande fart.

*Bilden visar en Alto men den jag såg borde varit en Star. Dock med vertikal skärm som denna.

Senast redigerat 2020-09-30 09:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Pffft. En sån här hade jag på jobbet i början av 90-talet! FreeHand 3.1 och PageMaker 4.2 i all sin prakt på en Macintosh Portrait Display kopplad till en IIsi. Det var grejer, det!

(Fast den gick ju inte att snurra, förstås. Men saknade inte det då nästan allt man gjorde ändå skulle skrivas ut/tryckas på A4. Var svårare att gå tillbaka till liggande 4:3-format än att vänja sig vid stående.)

Tillägg: Och en Xerox liknande denna* såg jag "in the flesh" på en robot-/datamässa i Göteborg typ 1982 eller 1983. Provade den aldrig, men det var grymt imponerande att se hur den anslutna laserskrivaren spottade ut sig adresserade kuvert i en rasande fart.

*Bilden visar en Alto men den jag såg borde varit en Star. Dock med vertikal skärm som denna.

Ja likheten är slående ???

Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja likheten är slående ???

Ja man ska förstås inte jämföra med billighetsprylar från Samsung. MPD kostade ju trots allt 1099$ ny. Plus 599$ för grafikkortet. Drygt 3500 USD/31000 SEK i dagens penningvärde. Så gott som på öret dubbla priset mot Samsungen...

Ursprungligen av johan_tanying:

Ja man ska förstås inte jämföra med billighetsprylar från Samsung. MPD kostade ju trots allt 1099$ ny. Plus 599$ för grafikkortet. Drygt 3500 USD/31000 SEK i dagens penningvärde. Så gott som på öret dubbla priset mot Samsungen...

Jag står nog fast vid Samsungen ändå ?

Ryggsäcken som skulle krävas för en crt-skärm vore inte att leka med...

Så första intrycken är...

Den snurrar och jag gillar den som ett barn på julafton.

Hjulen ingick tydligen inte så de fick jag köpa till för 700kr. Men men hade det varit Apple hade de kostar 4tkr och varit smidda i titan djup nere i mordors grottor.

Jag kan inte spegla min iPhone i stående läge.. Förmodligen för att de vill sälja fler Samsung lurar men surt ändå.

Den fungerar inte som en Google Home högtalare eller Skärm utan verkar bara stödja av/på via Google.

Ljudet är lite burkigt men förvånandsvärt bra för att vara ett litet 60W 4.1 i stativet. Det anpassar sig även automatiskt efter innehållet. Något som fungerar över förväntan när jag växlade mellan film och nyheter.

Alla appar finns där och gränssnitten är snygga men lite sega jämfört med Apple TV.

Jag verkar inte kunna använda tavel-läget som frame serien har men en egen variant för stående läge. Ambient mode finns men det får jag återkomma om då jag inte riktigt förstått grejen.

Bilden är över förväntan med skarpa kontraster om ännu något gråaktig svart. Färgerna är mycket bättre än på min Philips ”The one” 7 serien. Så där finns inget att anmärka på.

Det går inte att ta bort den jobbiga källan vanlig TV
denna kommer upp titt som tätt och vill ställas in. Känns inte aktuellt för kundgruppen som köper denna TV

Allt som allt en snygg pjäs för TV mitt i ett rum eller för den som vill kunna rulla runt sin TV och titta från olika platser i ett rum.

Saknar möjligheten att koppla in mitt surround utan att dra mer sladdar på golvet. Någon som har en idé?

Allt som allt så är detta nytt och spännande så jag gillar det!

Hur funkar det med en Apple TV till den? Airplay till stående format exvis. Samt alla andra appar så att de inbyggda inte behöver användas. Skulle kunna bli det bästa från två världar innan Apple kommer med en egen "riktig" Apple TV...

Ursprungligen av johan_tanying:

Hur funkar det med en Apple TV till den? Airplay till stående format exvis. Samt alla andra appar så att de inbyggda inte behöver användas. Skulle kunna bli det bästa från två världar innan Apple kommer med en egen "riktig" Apple TV...

AirPlay stående fungerar inte. Fråga mig inte varför. TV:n köper det inte utan hänvisar till liggande läge.

Men att koppla en Apple TV till den måste jag prova. Det kanske löser detta.

Men förutom det problemet så är det en fröjd att slippa ansluta en massa prylar utan bara ha en sladd på golvet.

Jag återkommer om externa ATV:n

1
Bevaka tråden