Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fick datorn fnatt – virus?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt framför datorn (MacBook Air) för några dagar sedan. Plötsligt, som från ingenstans, började alla program att öppnas. Vi snackar alla – Word, Safari, Firefox, Schackappen, GarageBand, Kalkylatorn – the whole shebang! Massor av konstiga fönster öppnades med bokstäver och siffror i en, för mina ögon, enda röra. Det gick inte ens att stänga av datorn med power-knappen. Möttes bara av ett felmeddelande när jag försökte. Till sist lyckades jag ändå stänga av den och när jag senare satte på den verkade allt normalt igen. MEN – jag upplever nu att allt jag gör på datorn går lite långsammare. Inte sådär att det är någon katastrof, men jag märker ändå en väsentlig skillnad.

Någon som vet vad jag kan ha råkat ut för och vad jag i så fall ska göra för att ställa allt tillrätta?

---
Rubrik justerad. /Moderator

Ursprungligen av textas:

...Möttes bara av ett felmeddelande när jag försökte...

Skulle vara intressant att få veta vad som stod i det felmeddelandet.

Något virus är det ju inte. Knappast någon adware eller annan malware heller. Men det skadar ju inte att att installera och köra Malwarebytes for Mac. https://www.malwarebytes.com/mac/

Senast redigerat 2020-10-17 23:27
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-17 23:17

Med 100% säkerhet är det inte ett virus som har orsakat detta. Lika ologiskt som att någon drar pistol för att sedan fråga hur mycket klockan är.
Får du in skadlig kod så vill den inte öppna massa program och göra din dator obrukbar, nej den vill stjäla din data eller datorkraft.
Att då öppna en massa program, och därigenom göra dig uppmärksam på att något inte stämmer är även det ologiskt.

Kan inte svällande batterier orsaka sådana symtom via styrplattan? Har för mig att jag har sett det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-10-17 23:52
Ursprungligen av Zeugma:

Kan inte svällande batterier orsaka sådana symtom via styrplattan? Har för mig att jag har sett det.

Jag hade samma tanke, svullet batteri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-18 00:47

Att ställa handväskan på tangentbordet kan ge samma symtom.

Eller som när jag inte kunde fatta varför min telefon fick fnatt ibland - men bara när jag satt på bussen! Tills jag kom på att bluetooth-tangentbordet jag ibland använde till telefonen låg i ryggsäcken, och när jag lutade mot ryggstödet med ryggan på slogs ibland tangentbordet på och tryckte på slumpvisa tangenter...

I ditt fall troligen något mekaniskt fel i tangentbord eller styrplatta. Kortslutning efter vätskeskada, eller svullet batteri som trycker på underifrån.

Jag är inne på Ingos spår; Bluetooth-mus eller tangentbord som man inte tänker på ligger och spökar i närheten.

Tack för alla tips och teorier! Skönt att ingen tror att det är ett virus det handlar om.

Ursprungligen av Zeugma:

Kan inte svällande batterier orsaka sådana symtom via styrplattan? Har för mig att jag har sett det.

Kan såklart vara så, men det skulle samtidigt förvåna mig. Datorn är nästan helt ny. Har bara använt den i några veckor.

Ursprungligen av textas:

Kan såklart vara så, men det skulle samtidigt förvåna mig. Datorn är nästan helt ny. Har bara använt den i några veckor.

I så fall ska du givetvis reklamera. Du kan kontakta Apple direkt, även om du inte handlade direkt av dem: https://www.apple.com/se/contact/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-10-18 09:12

En så ny dator har knappast batterier som sväller, snarare tangentbordsproblem då.

1
Bevaka tråden