Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dropbox uppdaterar i smyg

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sedan en tid har dropbox börjat köra någon form av synk/uppdatering i smyg (bakgrunden), en gång i timmen, dygnet runt. Detta både i ipadOS och IOS. Jag kör version 14 av båda operativsystemen. Jag har aldrig sett detta göras innan. Och jag har inget som jag automatiskt synkar mot dropboxmolnet. Jag har bara några få dokument som jag sällan använder, och senast var några veckor sedan. Endast gratisversioner av appen.

Någon som sett något av detta på era enheter?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-07 12:06

Hur ser du det? Loggfiler eller vadå?

Jag har inte appen, men man kan väl stänga av bakgrundsuppdatering?

Samma hos mig men det har varit så här länge (flera månader). Se 24 timmars aktivitet på min skärmdump. Det drar dock 0% av batteriet så jag har valt att ha bakgrundsaktivitet på.

Ursprungligen av frazze:

Hur ser du det? Loggfiler eller vadå?

Under ”batteri” i inställningarna i iOS. Men det drar minimalt med batteri. Men det körs i bakgrunden flera timmar per dag. Med start minst en gång i timmen. Dock inte när man har flygplansläget i.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har inte appen, men man kan väl stänga av bakgrundsuppdatering?

Absolut kan man väl stänga av bakgrundsuppdatering. Jag blev mest lite konspiratorisk. Finns ingen orsak till beteendet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-07 13:52
Ursprungligen av gizthewiz:

Absolut kan man väl stänga av bakgrundsuppdatering. Jag blev mest lite konspiratorisk. Finns ingen orsak till beteendet.

Det finns väl all anledning att en tjänst som är till för att hålla filer synkroniserade mellan olika enheter via en central server, regelbundet låter enheterna hålla kontakt med servern. Hur skulle annars en fil som t.ex ändrats på din dator automatiskt uppdateras på din telefon?

Ursprungligen av IngoX:

Det finns väl all anledning att en tjänst som är till för att hålla filer synkroniserade mellan olika enheter via en central server, regelbundet låter enheterna hålla kontakt med servern. Hur skulle annars en fil som t.ex ändrats på din dator automatiskt uppdateras på din telefon?

Makes sense.

Men synken kunde ju ske när man öppnar appen. Det är ju inte som så att Dropbox i iOS laddar ner filer i bakgrunden, vilket den ju gör i macOS. Dessutom jobbar inte Google Drive, Box, m.fl. eller ens iCloud Drive med sådan konstant bakgrundsuppdatering, så jag är nog ändå inte helt enig med dig här.

Värt att notera är att Dropbox-appen börjat med detta beteende för ett tag sedan, det var inte så förr. Men personligen anser jag inte det är ett problem när batteriet inte påverkas.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Makes sense.

Men synken kunde ju ske när man öppnar appen. Det är ju inte som så att Dropbox i iOS laddar ner filer i bakgrunden, vilket den ju gör i macOS. Dessutom jobbar inte Google Drive, Box, m.fl. eller ens iCloud Drive med sådan konstant bakgrundsuppdatering, så jag är nog ändå inte helt enig med dig här.

Värt att notera är att Dropbox-appen börjat med detta beteende för ett tag sedan, det var inte så förr. Men personligen anser jag inte det är ett problem när batteriet inte påverkas.

Exakt!

Ingen annan av mina molntjänster beter sig så, det har inte förkommit innan i Dropbox, och jag har inget lokalt material alls som varken ändras eller behöver synkroniseras. Och så har den grejat i upp till 30 minuter i timmen, varje timme 24/7. Men den drar <1% i batteri, så ur den synvinkeln är det inga problem.

Ursprungligen av gizthewiz:

Exakt!

Ingen annan av mina molntjänster beter sig så, det har inte förkommit innan i Dropbox, och jag har inget lokalt material alls som varken ändras eller behöver synkroniseras. Och så har den grejat i upp till 30 minuter i timmen, varje timme 24/7. Men den drar <1% i batteri, så ur den synvinkeln är det inga problem.

Google Drive på PCn till exempel gör ju uppdateringarna mer likt som en push-mail-tjänst.

Ursprungligen av gizthewiz:

Google Drive på PCn till exempel gör ju uppdateringarna mer likt som en push-mail-tjänst.

”Å, något nytt! Det tar vi och skickar iväg!” Jo, det verkar vara en vettig approach. ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-07 21:39

En intressant teori på Dropbox användarforum är att det har att göra med Dropbox integration med Apples Filer-app. Jag testar nu att stänga av den kopplingen och ser om batterirapporteringen ändras kommande dygn.

(Öppna Filer-appen > meny i höger övre hörn > Redigera > inaktivera Dropbox som plats )
Dropbox rapporteras inte använda nåt batteri alls sedan kopplingen i Apple Filer stängdes av.

Senast redigerat 2020-11-08 21:35
Ursprungligen av IngoX:

En intressant teori på Dropbox användarforum är att det har att göra med Dropbox integration med Apples Filer-app. Jag testar nu att stänga av den kopplingen och ser om batterirapporteringen ändras kommande dygn.

(Öppna Filer-appen > meny i höger övre hörn > Redigera > inaktivera Dropbox som plats )

Intressant. Kan mycket väl vara som du är inne på (jag har Filer-kopplingen aktiverad). Ska blir spännande att höra din tests utfall...

Ursprungligen av IngoX:

Detta känns ju mer som en bugg i hur Dropbox rapporterar batterianvändning. Hos mig rapporteras att Dropbox använt batteriet i 21 timmar senaste 24 timmarna, varav 2 minuter i bakgrund. Men bara dragit 1% batteri. Det är alltså inte bakgrundsuppdatering som är problemet. Och för andra appar rapporteras ju ”tid på skärm” respektive”tid i bakgrund”. Vad betyder siffran för Dropbox som varken är på skärm eller i bakgrund?
Edit: Ha ha, glöm ovanstående. Texten "21 timmar, 2 min i bakgrunden" betyder naturligtvis 21 timmar och två minuter i bakgrunden. Nu när jag också haft appen aktivt öppen några minuter har det ju även tillkommit en textrad för tiden på skärm.
Men det känns fortfarande mer som en rapporterings-bug än ett faktiskt problem.

En intressant teori på Dropbox användarforum är att det har att göra med Dropbox integration med Apples Filer-app. Jag testar nu att stänga av den kopplingen och ser om batterirapporteringen ändras kommande dygn.

(Öppna Filer-appen > meny i höger övre hörn > Redigera > inaktivera Dropbox som plats )

Har lyckats hitta samma del på deras forum som dig antagligen. Att stänga av bakgrundsuppdateringar spelade ingen roll på varken på paddan eller iPhone, när jag provade i går morse. Däremot såg jag att jag inte hade samma problem på min andra padda som saknade integrering med ”filer”. Jag tog bort denna integrering på min första padda som hade ”problemet” vid kl 23 igår och sedan dess så har dropbox inte alls används när man kollar i batterimenyn.

https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox-insta...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-08 19:28
Ursprungligen av gizthewiz:

Under ”batteri” i inställningarna i iOS. Men det drar minimalt med batteri. Men det körs i bakgrunden flera timmar per dag. Med start minst en gång i timmen. Dock inte när man har flygplansläget i.

På min mobil står det "1 min på skärm" (och inga minuter i bakgrund) under Batteri i Inställningar.

Ursprungligen av frazze:

På min mobil står det "1 min på skärm" (och inga minuter i bakgrund) under Batteri i Inställningar.

Har du dropbox kopplat till Filer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-08 21:38
Ursprungligen av IngoX:

En intressant teori på Dropbox användarforum är att det har att göra med Dropbox integration med Apples Filer-app. Jag testar nu att stänga av den kopplingen och ser om batterirapporteringen ändras kommande dygn.

(Öppna Filer-appen > meny i höger övre hörn > Redigera > inaktivera Dropbox som plats )

Dropbox rapporteras inte använda nåt batteri alls sedan kopplingen i Apple Filer stängdes av.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-12 11:51
Ursprungligen av gizthewiz:

Har du dropbox kopplat till Filer?

Nej, inte hittills. Men nu provar jag att slå på den några dagar för att se vad som händer i Batteri-inställningen. Återkommer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-13 11:30
Ursprungligen av frazze:

Nej, inte hittills. Men nu provar jag att slå på den några dagar för att se vad som händer i Batteri-inställningen. Återkommer.

Som utlovat. Det stod flera timmar, typ 8 eller så, för Dropbox efter att jag hade kopplat Filer mot Dropbox. Men fortfarande bara 1% i batteri. Så något lurt är det ju...

I min värld är det inte logiskt hur Dropbox fungerar. Kan nån förklara att trots jag för tre dagar stängde av bakgrundsuppdatering för Dropbox så fortsätter bakgrundsprocessen att gå, t.ex. mitt i natten [se skärmbilder]?

1
Bevaka tråden