Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macOS Big Sur släpps idag - det här är nytt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går inte att tanka hem på datorn hemma eller den på kontoret. Verkar som 12 GB och i förväg meddelat släppdatum inte lirade så bra ihop...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-12 22:28

Ja, det går inte så bra just nu...

https://www.apple.com/se/support/systemstatus...

  • Medlem
  • 2020-11-12 23:13
Ursprungligen av frazze:

Ja, det går inte så bra just nu...

Blir samma för mig.

Skönt det har blivit grönmarkerat äntligen ..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-13 08:42
Ursprungligen av Anders T:

Skönt det har blivit grönmarkerat äntligen ..

Felet tog ytterligare 4 timmar att lösa tydligen... Ny klartid blev 02:15 och nu fungerar det återigen för oss svenskar att ladda ned uppdateringen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-13 10:12
Ursprungligen av frazze:

Felet tog ytterligare 4 timmar att lösa tydligen... Ny klartid blev 02:15 och nu fungerar det återigen för oss svenskar att ladda ned uppdateringen.

Men nu är den installerad sedan ca 1,5h och det rullar på väldigt bra. Jag måste säga att (trots att Spotlight indexerar om i bakgrunden) så upplever jag Big Sur som rappare än Catalina. Spontant just nu i iallafall. Ber att få återkomma om några fler timmar...

  • Medlem
  • 2020-11-13 11:06

Nu har jag också lyckat installera... Några program som behövde uppdateras (betala )

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-13 13:20

Efter en halv dags arbete i macOS Big Sur så säger jag att det är blekt. Delvis svårläst och dåliga kontraster i menyer, sidofältet i Mail, favoritfältet i Safari, etc.

Ursprungligen av Gäddnos:

Efter en halv dags arbete i macOS Big Sur så säger jag att det är blekt. Delvis svårläst och dåliga kontraster i menyer, sidofältet i Mail, favoritfältet i Safari, etc.

Markeringen (siffran) för olästa mejl särskilt irriterande. Kör med mörkt läge.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-13 13:42
Ursprungligen av Anders T:

Markeringen (siffran) för olästa mejl särskilt irriterande. Kör med mörkt läge.

Ja. Förstår inte hur detta kunnat passera genom flera betor. Vågar ingen säga något?

Ursprungligen av Gäddnos:

Ja. Förstår inte hur detta kunnat passera genom flera betor. Vågar ingen säga något?

Går det att tweaka på något sätt?

Samma för cyanblå symbolfärgen i vänstra kolumnen i Finder.

Ursprungligen av Gäddnos:

Ja. Förstår inte hur detta kunnat passera genom flera betor. Vågar ingen säga något?

Jag gissar att Apple får in åsikter av alla möjliga slag under de publika betorna. Det handlar nog inte om att ingen vågar, utan om att de inte har fått in tillräckligt många klagomål.
Just det du nämner har jag personligen inte sett, eftersom jag har avstängt siffran för olästa mail, och dessutom kör jag inte i mörkt läge.

Däremot så var toppmenyraden oerhört jobbig att använda i de första betorna, och det var nog många som klagade (inklusive jag), så Apple gjorde den bättre. Innan var den i princip helt transparent, nu har de fått till det helt okej tycker jag. (Även om jag nånstans längst inne funderar på om jag ville ha den helt vit som förr i tiden.)

Sen tror jag att mycket handlar om vana också. Efter några veckor med detta gränssnitt så vänjer man sig.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-13 16:58

Jag har skickat feedback till Apple om det kontrastlösa UIt, Hittade många på Macrumors som gjort samma.

Ingen direkt avancerad användare men efter att klickat runt lite grann o "vanligt" användande får jag lov att säga att det är en trevlig uppdatering. Känns både rapp och snyggare!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-16 10:18

Då var jobbdatorn uppdaterad och allt verkar fungera som det skall.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-11-16 12:22

Uppgraderade i fredagskväll och tycker det ser fint ut. Känns lite nytt vilket är kul.

Angående avsaknad av kontrast så kryssade jag i "Reduce Transparency" (System Preferences/Accessibility/Display) ganska omgående och det känns det mesta krispigt.

Här är några saker som irriterat mig. Ni som håller med och ger Apple feedback får gärna föra vidare.

1. Rundade hörnen här får det att se ut som att jag har ett mellanslag framför filnamnet. Möjligen en vanesak men irriterar ögat. Se bifogad bild.

2. I Mail händer det väldigt ofta att jag söker i jobbmejlen. När jag tidigare klickade på min Gmail så rensades sökningen. Det som händer nu är att jag söker i jobbmejl, hittar och läser och blir klar, sen klickar jag på min Gmail och va?!?! inga mejl? Sökningen sitter kvar och jag hade sökt på något specifikt för jobbet så det ger ingen träff i min privata mejl. Gamla funktionen var mycket bättre.

3. Använder en Macbook Pro 16" och upplever "tappade klick" rätt ofta. Datorn blir ej kontaktbar under någon sekund men ingen snurrboll på skärmen som visar att något händer.

1. Vanesak, störde mig på detta i början men inte längre.
2. Detta har jag klagat på rätt rejält, men det händer inget. Jag HATAR så som det är nu.
3. Känner inte igen alls faktiskt.

Mitt tips är att du själv rapporterar detta på https://www.apple.com/feedback/
I synnerhet punkt 2, då detta stör flödet nåt abnormt.

Ursprungligen av carlsson:

1. Vanesak, störde mig på detta i början men inte längre.
2. Detta har jag klagat på rätt rejält, men det händer inget. Jag HATAR så som det är nu.
3. Känner inte igen alls faktiskt.

Mitt tips är att du själv rapporterar detta på https://www.apple.com/feedback/
I synnerhet punkt 2, då detta stör flödet nåt abnormt.

Bra tack för tips.

4. One more thing här som ställt till det rejält. Jobbar hemifrån och har fått som vana att klicka upp telefonsamtal direkt i datorn. Detta har slutat fungera med Big Sur. Jag hör inget men personen jag pratar med hör mig.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-11-18 11:17

Är det någon mer än jag som har problem med att koppla sina AirPods till macen efter uppgradering till Big Sur? Jag kan koppla upp mina AirPods Pro men efter 3-5 sekunder kopplar dom ner igen. Funkar utmärkt på min iPad och min iPhone.

Köpte och installerade Airbuddy i samband med Big Sur men oavsett om jag använder Airbuddy eller direkt i Bluetooth preference panel så får jag samma (misslyckade resultat).

Bevaka tråden