Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widgets i Big Sur

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-18 08:54
Ursprungligen av lensv:

Apple verkar vara av annan åsikt... Hittade en artikel där man skriver följande:

Se där, vad bra Då svarade du till sist på din egen fråga

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-18 11:59
Ursprungligen av zinned:

Se där, vad bra Då svarade du till sist på din egen fråga

Japp... Efter 30 inlägg

Fortfarande lite fundersam dock över själva namnet "widget". Den app som jag länkade till tidigare (https://apps.apple.com/se/app/currency-conver...) är nämligen bara en simpel skrivbordsapp, utan någon koppling till Notiscenter och dessvärre verkar de flesta träffarna vara av den typen när man gör en sökning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-18 12:18
Ursprungligen av lensv:

Japp... Efter 30 inlägg

Fortfarande lite fundersam dock över själva namnet "widget". Den app som jag länkade till tidigare (https://apps.apple.com/se/app/currency-conver...) är nämligen bara en simpel skrivbordsapp, utan någon koppling till Notiscenter och dessvärre verkar de flesta träffarna vara av den typen när man gör en sökning.

Notiser har ingenting med widgets att göra, inte heller är notiser en given funktion för en applikation.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-18 12:36

Notiser?

Vad jag menar är att lite vad som helst dyker upp när man gör en sökning, alltså inte nödvändigtvis något som har stöd för Notiscenter. Begreppet widget känns således något flummigt i dagsläget.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-18 12:58
Ursprungligen av lensv:

Japp... Efter 30 inlägg

Fortfarande lite fundersam dock över själva namnet "widget". Den app som jag länkade till tidigare (https://apps.apple.com/se/app/currency-conver...) är nämligen bara en simpel skrivbordsapp, utan någon koppling till Notiscenter och dessvärre verkar de flesta träffarna vara av den typen när man gör en sökning.

Den har en widget för iOS 14 appen. Produkttexten gäller för Mac, iPad och iPhone, du får alla apparna i ett köp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-18 17:53
Ursprungligen av Gäddnos:

Den har en widget för iOS 14 appen. Produkttexten gäller för Mac, iPad och iPhone, du får alla apparna i ett köp.

OK, om även iOS/IpadOS blandas in i sökträffarna blir det naturligtvis ännu svårare att vaska fram en rel. widget. Undrar vad Apple menar med sin artikel egentligen? (lol)

Senast redigerat 2020-11-18 18:20
Ursprungligen av lensv:

Om du (och några till) har en annan fråga kanske det är en bättre idé at ni startar en egen tråd?

Jag har ingen annan fråga, jag tycker att din fråga är felaktigt ställd men du får givetvis ställa den. Däremot är det kanske inte oväntat att du kan få mothugg.

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, jag menar att Apple vet om att de inte har någon avinstallerare som plockar bort allt det som en installation av ett program medför. Sådana avinstallerare får programmakarna själva tillhandahålla, alternativt att tredjepartsprogrammakare själva gör avinstallerare, exempelvis Appcleaner. Användare torde ha efterfrågat att Apple tillhandahåller en sådan, men Apple har valt att inte uppfylla det. Analogt med detta kan det bli så att Apple inte inför en dedikerad sökfunktion i App Store som specifikt letar upp widgetar, trots feedback. Men de kanske gör det. Är det något i denna samlade beskrivning du invänder emot?

Nej, då begriper jag.

Insikten att Apple medvetet väljer att inte införa din åsikt. Rätt vanligt inom produktsammanhang oavsett tillverkare.

Ursprungligen av lensv:

Apple verkar vara av annan åsikt... Hittade en artikel där man skriver följande:

https://support.apple.com/en-us/HT211789

Träffarna är dock inget vidare i dagsläget. Ambitionen tycks dock finnas där, så förhoppningsvis kommer det förbättringar.

Citat:

Some apps include widgets, and installing the app also installs the widget. To find more apps that include widgets, search the App Store for ”Notification Center widget.”

Det är i princip samma tips som jag gav tidigt i tråden. Sök efter texten "widgets".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-20 05:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är i princip samma tips som jag gav tidigt i tråden. Sök efter texten "widgets".

Precis, men träffarna är inget vidare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-20 09:24
Ursprungligen av lensv:

Precis, men träffarna är inget vidare.

Det kommer att vara så tills att Apple lägger in mer fördefinierade metadata, typ iPhone, iPad etc. Just nu är det upp till utvecklarna att skriva detta i brödtexten och du får träff i dessa fall. Dessutom vill jag säga samma sam som tidigare att det är appen/applikationen som står i centrum i (Mac) App Store. Sedan finns det vissa utvecklare som har lagt till stöd för notiser, widgets och andra bra funktioner. Men dessa är alltså sekundära.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-20 09:31
Ursprungligen av lensv:

Apple verkar vara av annan åsikt... Hittade en artikel där man skriver följande:

https://support.apple.com/en-us/HT211789

Träffarna är dock inget vidare i dagsläget. Ambitionen tycks dock finnas där, så förhoppningsvis kommer det förbättringar.

Troligen är detta en uppmaning från Apples utvecklargäng att skriva den texten i beskrivningen till sin applikation i Mac App Store. Jag har inte letat efter detta dokument i Apple Developer-dokumentationen för att bekräfta detta, men mycket lutar åt att det är så. Sedan gav en provsökning också stöd för detta antagande då många bara skriver Notification Center och hoppar över Widget. Du får i princip samma träffbild om du skriver Widget Center Notification - bara i en annan ordning... Sökmotorer, ni vet!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-20 10:32

Japp! Vi får hoppas på förbättringar...

Bevaka tråden