Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur beskära bild i specifikt lager i Photoshop?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gör ibland bilder som ett collage. Lägger då in olika bilder och text. Kan sedan öka och minska storleken på bild i respektive lagrer via meny omforma fritt. Men jag skulle vilja kunna beskära bilden i ett lager - om jag vill minska det som syns av det jag la in. Hur gör man det? Provar jag med beskäraverktyget så beskärs ju hela bilden inte bara den bilden som ligger i aktuellt lager trots frösök med diverse olika tangentkombinationer. Tacksam tips!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-30 13:01
Ursprungligen av cuben@mac99:

Gör ibland bilder som ett collage. Lägger då in olika bilder och text. Kan sedan öka och minska storleken på bild i respektive lagrer via meny omforma fritt. Men jag skulle vilja kunna beskära bilden i ett lager - om jag vill minska det som syns av det jag la in. Hur gör man det? Provar jag med beskäraverktyget så beskärs ju hela bilden inte bara den bilden som ligger i aktuellt lager trots frösök med diverse olika tangentkombinationer. Tacksam tips!

Nu har jag inte tillgång till applikationen sedan länge men jag skulle tro att du får markera det du önskar ha kvar, invertera markeringen och deleta. Om du nu inte önskar ta bort övrig data i lagret utan ha den kvar så kan du ju bara maska den, så den är kvar men inte syns.

Tack! Det första alternativet fixar jag.
Men relativt ny på photoshop får jag inte till det andra som ju kan vara bra om man senare ångrar sig och vill ha tillbaka delar av bilden. Markerar jag det som skall sparas i lagret eller det som skall bort? Vad väljer jag sen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-30 13:21
Ursprungligen av cuben@mac99:

Tack! Det första alternativet fixar jag.
Men relativt ny på photoshop får jag inte till det andra som ju kan vara bra om man senare ångrar sig och vill ha tillbaka delar av bilden. Markerar jag det som skall sparas i lagret eller det som skall bort? Vad väljer jag sen?

När du använder en mask kan man säga att du lägger på en annan yta ovan på, en yta på vilken du målar för att visa vad som ska synas/inte synas av lagret. Svart gömmer medan vit färg visar vilken yta som ska synas.

Se här :

Tack! Bra info!

1
Bevaka tråden