Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M1-dator hanterar inte rätt skickat-korg i Mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har i min nya MacBook Pro M1 som jag installerat från scratch (alltså ingen backup-kopia) ett märkligt problem i Apple Mail där skickat-korgen är en egen just för denna enhet och på mina andra enheter annan skickat-korg. Alla enheter visar båda skickat men de har alltså inte samma aktiva. Det betyder att mail jag skickar hamnar i en skickat på den nya datorn och i en annan skickat på de andra enheterna.

Så här ser det ut på M1:an:

Så här ser det ut på de andra enheterna (iPhone-exempel) där den aktiva Skickat här är samma som den nedre inaktiva Sent ovan:

Den inaktiva skickat-korgen visas på resp. enhet och jag kan se innehållet, men beroende på enhet ser jag olika resultat i den aktiva skickat-korgen. Hoppas ni hänger med i vad jag menar...

Är det någon som vet hur man byter till rätt aktiv Skickat-korg på en specifik enhet, i mitt fall Apple Mail?

Lustigt nog löste jag detta själv precis. När man funderat på det en vecka och precis lagt upp detta inlägg så hittade jag hur man gör...

Inställningar under Apple Mail på datorn kan man välja mailbox:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-10 09:55
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Är det någon som vet hur man byter till rätt aktiv Skickat-korg på en specifik enhet,

Motsvarande inställning på iOS:
Inställningar > Lösenord och konton > [välj konto] > Konto > Avancerat > Brevlådefunktioner

Alternativt specifikt för en icloud-adress:
Apple-ID > iCloud > Mail > Avancerat > Brevlådefunktioner

Funderar lite på när behöver man två olika Skickat-boxar och i de djuplopade inställningarna ska ha en möjlighet att byta mellan dem? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-10 15:15
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Funderar lite på när behöver man två olika Skickat-boxar och i de djuplopade inställningarna ska ha en möjlighet att byta mellan dem? ?

Mailklienter som ansluter till mailservern kan ha förval för namn på standardmapparna som skiljer sig från vad mailservern använder, och skapar nya mappar. T.ex. Sent / Sent items / Sent messages eller Spam / Junk.

Jag tror det enda som uttryckligen specificeras i IMAP-standarden är INBOX. Sedan har olika OS och programvaror haft lite olika traditioner.

Så inställningen i mailklienten finns inte för att man behöver flera skickat-mappar, utan för att hantera situationen när flera mappar för samma funktion skapats på mailservern. Du kan ofta logga in på din mailserver via ett webgränssnitt och städa i oredan vid behov.

Ursprungligen av IngoX:

Så inställningen i mailklienten finns inte för att man behöver flera skickat-mappar, utan för att hantera situationen när flera mappar för samma funktion skapats på mailservern.

Bra svar, tack!

1
Bevaka tråden