Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudproblem i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag lyssnar på musik och har märkt att volymen har blivit mycket lägre. Höjer till max men det hjälper inte. Vad gör jag?

Senast redigerat 2020-12-12 10:36
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-11 18:27

Kanske är det dags att prova Revaxör.

Ursprungligen av Gäddnos:

Kanske är det dags att prova Revaxör.

Det är nog bättre att du avstår från att kommentera

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-11 18:35

Varför? Det finns många som har problem med hörseln pga vax som byggs upp av in ear hörlurar som alla går runt med idag.

Berätta mer om ditt problem och vad du har provat, för att få bättre svar.

Vilken dator? Version på operativsystem? Är det med alla musikspelar program, eller bara något speciellt?

Senast redigerat 2020-12-11 18:46

Utifrån den lilla information du har lämnat, är det nog i princip omöjligt att komma med några konkreta svar. Du måste berätta mycket mer om datorn och om problemet.

Du har redan fått några frågor, och jag fyller på med några till...

- Är det vid lyssning i datorns inbyggda högtalare, eller externa högtalare, eller hörlurar? Om det handlar om något externt, berätta mer om det - hur det är inkopplat t.ex.
- Lägre jämfört med vadå? Jämför du med samma ljudkälla? Olika låtar/filmer/osv kan ju ha väldigt olika ljudvolym.
- Ändrade det sig bara helt plötsligt av sig själv över en natt? Eller kan du kanske sätta förändringen i samband med någon annan händelse, typ uppgradering av operativsystem, installation av nya program eller liknande?

Senast redigerat 2020-12-12 12:43
Ursprungligen av Stenis49:

Hej!
Jag lyssnar på musik och har märkt att volymen har blivit mycket lägre. Höjer till max men det hjälper inte. Vad gör jag?

Problemet som jag uppfattar det dyker upp när jag lyssnar via hörlurar. Har nyss uppgraderat till Big Sur. Jag lyssnar ofta på en specifik låt sån Youtube och det blir liksom inte tillräcklig med "kräm". Någon svarade att jag kanske skulle använda Revaxör. Jag blev lite förnärmad men det ligger kan ske något i det. Jag har kört återställande av Vram men inga underverk!

Även om du inte svarade på alla våra frågor, så fick vi ju några ledtrådar iallafall. Och då går jag vidare med följande:

Du säger att du höjer till max.
- Men var någonstans höjer du? Är det datorns volymkontroll, eller Youtubes volymkontroll vid själva filmen? Du har kanske missat en av dessa.
- Och beroende på vilka hörlurar det är, och hur de är kopplade till datorn, så kan det ju möjligtvis också finnas volymkontroller på fler ställen i kedjan.
- Det finns ju också tilläggsprogram, typ SoundSource, där man kan ställa ljudnivå per app/program, vilket också skulle kunna vara en möjlig felkälla.
- Är det samma hörlurar nu som tidigare? För där kan det också skilja en hel del i volym.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även om du inte svarade på alla våra frågor, så fick vi ju några ledtrådar iallafall. Och då går jag vidare med följande:

Du säger att du höjer till max.
- Men var någonstans höjer du? Är det datorns volymkontroll, eller Youtubes volymkontroll vid själva filmen? Du har kanske missat en av dessa.
- Och beroende på vilka hörlurar det är, och hur de är kopplade till datorn, så kan det ju möjligtvis också finnas volymkontroller på fler ställen i kedjan.
- Det finns ju också tilläggsprogram, typ SoundSource, där man kan ställa ljudnivå per app/program, vilket också skulle kunna vara en möjlig felkälla.
- Är det samma hörlurar nu som tidigare? För där kan det också skilja en hel del i volym.

Hej!
Tack för hjälpen!!! Jag lyckades hitta huvudkontrollen för Youtube!! Nu funkar det igen!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-12 17:11

Det kan mycket väl vara materialet på Youtube som också är ändrat.

Det så kallade Loudness war håller på att ta slut och musiktjänsterna sänker sina nivåer för nomalisering för att få plats med mer dynamik i materialet. Youtube började ändra till -14 LUFS för ungefär ett år sedan, vet inte om det bara är på nytt material eller om dom går igenom gammalt också och sänker nivåerna.

1
Bevaka tråden