Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Udda eller Annorlunda Hobbies

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-21 11:15

Bryter ut en fråga från AirPods Max-tråden och skapar ett nytt samtalsämne.

Vilka "udda" hobbies har ni? Det som, ofta, kanske väcker mer frågor än svar när ni berättar om det för era nya vänner.

Jag sysslar med historisk reenectment, med främsta inriktning på perioden 600-1600, inom föreningen SCA. På svenska Sällskapet för Kreativ Anakronism. Det är en förening för de som vill återskapa den ljusa medeltiden.

Två saker som skiljer denna förening från andra liknande är.
Först. Vi lajvar inte, även om vi har en fiktiv persona som vi baserar våra dräkter och annat runt och att det finns inslag som skulle kunna kallas för lajv. Men när vi träffas är vi oss själva bara med ett annat namn.

Det är en inkluderande förening där Vikingar, Normander, Bockstensmannen och Gustav Vasa samtliga existerar samtidigt. Och den lägsta inträdesbiljetten till en träff (där vi har våra kläder på) är "Ett försök till en medeltida dräkt."

Ursprungligen av jurassic579:

Fattar att det är OT men kan man få en bild på Vikingahjälmen?

Ja, det kan man, den är tillverka i 2 mm plåt, mini kravet på en hjälm är 1,6 mm men det finns inte att köpa i Europa, det är en amerikansk förening i grunden, startade 1966. Hjälmen har ca 100 järnnitar. Formen på hjälmen och "glasögonen" bygger på ett norskt fynd från Gjermundbu. Kindplattorna och remsorna bak (som behövs för reglementet om heltäckande hjälm) är inspirerade från de vendeltida hjälmarna från Valsgärde och Vendel.

Vapnen vi använder är tillverkade i rotting med en minsta diam/bredd om 32 mm, och minsta öppning på en hjälm får vara 25 mm.
Det är en full kontaktsport, där du får ha hur mycket skydd du vill, över minimikraven, som är hjälm, halsskydd, handskar, susp, bröstskydd för kvinnor, njurskydd, armbågs- och knäskydd.

Bild ett är en liten beundrare som provar min hjälm på ett uppvisningsevent runt Umeå. Bild två är under en uppvisningsfight på Medeltidsdagar på Hägnan i Luleå. Det är jag i den blå/gula tabarden.

Senast redigerat 2020-12-21 15:10

Jag samlar Star Wars från 78-85 men det känns ju väldigt mainstream i jämförelse med detta.

Höll på mycket med Linux datorer förut. Ubuntu distributioner med flera. Bäst och mest professionelt enligt min åsikt var det Turkiska Pardus som fanns i Svensk version ett tag. (Tyvärr slutade den Turkiska staten satsa på det och gick över till Windows i stor utsträckning senare) Var skoj att se om man fick igång en skrivare, samt om det gick se DVD filmer med rätt codecs etc..

Men det var en hobby som har nu dött ut för egen del. Var rätt tidskrävade, och man insåg att PC och Mac har så att säga kapat åt sig marknaden och det nya kommer aldrig att slå igenom på desktop för hemmabruk. Förutom Chromebooks på skolor och sånt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-31 10:07
Ursprungligen av jurassic579:

Jag samlar Star Wars från 78-85 men det känns ju väldigt mainstream i jämförelse med detta.

Jag har ett antal vänner från medeltidshobbyn som även är inne i Star Wars en del är med i Nordic Legions.
Själv har jag lite svårt för Star Wars och Sagan Om Ringen, vet inte varför men det är nog för att de berättas i sagoform.

Pysslade också mycket med Linux förr, men numera programmerar jag om Androidmobiler och moddar dem. Jag vill dock inte använda dem till vardags, men det är kul att lösa problem, och så finns det folk omkring mig som blir glada om de kan förlänga livet på sina annars dåligt understödda mobiler. Hänger en hel del på XDA av och till. Emellanåt startar jag en Android för att kunna köra moddad Gcam i motljus med förstärkt HDR+. Nedan en rätt lyckad bild, om jag får säga det själv. Kamerahårdvaran räcker längre än de dåliga inbyggda apparna...

1
Bevaka tråden