Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera via Dropbox eller iCloud?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ser jag att det finns en funktion i Dropbox för säkerhetskopiering. Är det någon som använder sig av den och är nöjd? Vad är det egentligen för skillnad från iCloud säkerhetskopieringsfunktion?

Själv använder jag iCloud, eftersom jag får sömlös integration med alla mina andra enheter.

Nuförtiden har deras delningsfunktion dessutom blivit användbar, så min rekommendation är iCloud helt enkelt.

Ursprungligen av carlsson:

Själv använder jag iCloud, eftersom jag får sömlös integration med alla mina andra enheter.

Nuförtiden har deras delningsfunktion dessutom blivit användbar, så min rekommendation är iCloud helt enkelt.

Samma här! Och håller med.

Dessutom har Dropbox delningsfunktion under 2020 blivit oanvändbar (om man inte betalar för den) så valet är enkelt. I varje fall om man har Apple-enheter, fast det är väl underförstått på 99mac.

Är det fullständigt säkerhetskopia - eller vad är det från hårddisken som inte kommer med ifall man använder iCloud?
Kan man lägga ta iCloud säkerhetskopian via Time Machine?

Ursprungligen av calinou:

Är det fullständigt säkerhetskopia - eller vad är det från hårddisken som inte kommer med ifall man använder iCloud?
Kan man lägga ta iCloud säkerhetskopian via Time Machine?

https://support.apple.com/sv-se/HT207428

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-07 00:21
Ursprungligen av calinou:

Nu ser jag att det finns en funktion i Dropbox för säkerhetskopiering. Är det någon som använder sig av den och är nöjd? Vad är det egentligen för skillnad från iCloud säkerhetskopieringsfunktion?

Du nämner absolut inget om VAD du ska säkerhetskopiera...en iPhone? En Mac? En Win-pc?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-07 00:24
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Dessutom har Dropbox delningsfunktion under 2020 blivit oanvändbar (om man inte betalar för den) så valet är enkelt. I varje fall om man har Apple-enheter, fast det är väl underförstått på 99mac.

Oanvändbar? Hur menar du då?

Jag backar min Mac mini till Dropbox och anser det vara det bästa just nu. Jag använder också Dropbox för massa annat och delar en hel det, helt utan problem.

Ursprungligen av zinned:

Oanvändbar? Hur menar du då?

Jag backar min Mac mini till Dropbox och anser det vara det bästa just nu. Jag använder också Dropbox för massa annat och delar en hel det, helt utan problem.

Ska bara förtydliga att jag pratar om publika länkar.

Gjorde som du också i en massa år tills en dag i oktober detta slutade funka. Googlade och hittade hundratals träffar att funktionen stängs av löpande för icke-betalande användare. Är rädd att det inte rullats ut till dig än...

Om jag missförstått detta och du kan få igång det igen tar jag gärna tips på återaktivering.

Ursprungligen av zinned:

Du nämner absolut inget om VAD du ska säkerhetskopiera...en iPhone? En Mac? En Win-pc?

Det gäller mac dator forums-tråd. Jag tänker hitta ett alternativ till min TC som är molnbaserat i stället pga det skulle vara mer användbart när man är borta längre perioder.

Senast redigerat 2021-02-07 09:14
Ursprungligen av carlsson:

Själv använder jag iCloud, eftersom jag får sömlös integration med alla mina andra enheter.

Nuförtiden har deras delningsfunktion dessutom blivit användbar, så min rekommendation är iCloud helt enkelt.

Jag vet tyvärr inte mycket om säkerhetskopiering på djupet. Det finns många moln som erbjuder enbart säkerhetskopiering. iCloud är väl inte riktigt från början en sådan tjänst eftersom det gäller främst bilder. Vad är det som man egentligen inte får med på en iCloud säkertskopiering? kommer det med t ex dom filerna som man kan starta om datorn?

Det finns ju en uppsjö av tjänster fast iCloud är inte mer här. Varför kan man undra sig....? https://backup-guiden.se/onlinebackup-for-mac...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-07 09:24

För att iCloud är i huvudsak en synk/lagringstjänst för Mac-datorer, inte avsedd för backup annat än till iPad/iPhone.

du ska kanske läsa igenom den här gamla tråden https://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av...

Senast redigerat 2021-02-07 12:13
Ursprungligen av Gäddnos:

För att iCloud är i huvudsak en syn/lagringstjänst för Mac-datorer, inte avsedd för backup annat än till iPad/iPhone.

du ska kanske läsa igenom den här gamla tråden https://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av...

Tråkigt att man ska anlita andra tjänster när dom har kapacitet att erbjuda det optimala.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-07 11:22

Det optimala har du redan i form av en extern hårddisk (eller flera) och TimeMachine. Enkelt att starta upp och sen sköter det sig själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-08 00:19
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Ska bara förtydliga att jag pratar om publika länkar.

Gjorde som du också i en massa år tills en dag i oktober detta slutade funka. Googlade och hittade hundratals träffar att funktionen stängs av löpande för icke-betalande användare. Är rädd att det inte rullats ut till dig än...

Om jag missförstått detta och du kan få igång det igen tar jag gärna tips på återaktivering.

Nu betalar jag visserligen för 2 TB yta så jag antar att det kvalificerar mig som betalande användare Menardu att problem som du beskriver endast skulle drabba gratisanvändare? Låter märkligt.

Ursprungligen av zinned:

Nu betalar jag visserligen för 2 TB yta så jag antar att det kvalificerar mig som betalande användare Menardu att problem som du beskriver endast skulle drabba gratisanvändare? Låter märkligt.

Ja, jag undersökte detta i höstas och kom fram till den slutsatsen. Hos mig har Dropbox-tilläggen i kontextmenyerna tappat funktion för Dela och Kopiera länk, trots att valen är kvar. Dropbox tvingar alltså till att betala för denna funktion numera. Alla publika webblänkar jag använt genom åren slutade fungera vid det specifika datum Dropbox fimpade mig i oktober.

Om Dropbox hade klarat av taggar mellan iPadOS och macOS, samt kunnat hantera filer från Pages, Keynote och Numbers (utan att spara massa versionsdokument) så hade jag kunnat överväga att betala. Men nu har Dropbox helt enkelt blivit sämre.

För stunden förordar jag OneDrive för publika länkar, hur mycket jag än hatar Microsoft. ? Trots att jag betalar för iCloud Drive...

1
Bevaka tråden